Koliko su geni presudni za to da li ćemo biti gojazni?

Mnogi svoj višak kilograma pravdaju genetskim predispozicijama. Doktorka Ivana Buzadžić objašnjava da li naš DNK lanac krije odgovor na pitanje zašto se neko ugojio, a neko ne tokom praznika iako je jeo istu hranu.

Izvor: RTS
Pošaljite komentar
  1. Ljudi masovno jedu i kad nisu gladni!!!
    (autošovinista, 17. januar 2021 09:26)

    # Link komentara

  2. Kad ono ipak, u logorima nije bilo tih sa gojaznim genima, al se zato u MekDonalds baš eto sjate ti sa genom za gojaznost. Ok. Da. Što da ne.
    (Mn, 17. januar 2021 01:41)

    # Link komentara

  3. Genetska gojaznost je mit podržavan intuicijom, takođe mitom. Ko veruje u intuiciju, veruje i u presudnu ulogu gena. Broj jednih i drugih (tojest istih) je naročito velik među ženama, a pokušajte da razuverite ženu da nije u pravu. Realni argumenti su bezvredni u takvom pokušaju.
    (Cinique, 17. januar 2021 01:07)

    # Link komentara

  4. Više od genetike je ipak programiranje. Odnos Input i Output kalorija i to je to. Probao sam sa raznim dijetama od kojih ni je keto (bez ugljikohidrata) dala rezultate, ali to je sve kratkoročno. Na kraju baba u pravu, probuši kašiku dijeta u kombinaciji sa radom je jedina ispravna.
    (uzimanje para, 16. januar 2021 23:07)

    # Link komentara

  5. Čitajući komentare uvek me zapanji činjenica da ima toliko vrhunskih stručnjaka bez diplome.
    (laik, 16. januar 2021 21:49)

    # Link komentara

  6. @ pupin
    Pa devojka ti je lepo objasnila da je kod njenih roditelja to genetika, nema tu drugog objasnjenja, takvi ljudi izgledaju potpuno suprotno svakoj logici stvari. Takav je i moj tata. Visok, mrsav, jede po ceo dan nesto. 73 godine ima,zdrav i prav. Pa i da mu se zadesi uskoro problem sa crevima pa zaboga ima 73 godine i od neceg ce jednog dana morati umreti.
    (Ana, 16. januar 2021 16:43)

    # Link komentara

  7. @ pupin
    Moja mama ima 68 godina, zdrava je i nema ama bas ni jedan zdravstveni problem, da kucnem u drvo. Otac ima, sa srcem i pritiskom jos od 50 te godine. A on pazi na ishranu, ona ne. Trebalo bi suprotno ali eto tako je kako je. Prosto je tako, genetika je kod njih oboje odradila svoje.
    (Maja, 16. januar 2021 16:40)

    # Link komentara

  8. Smetalo,

    Apsolutno nista niste dokazali iako ste nadrobili 15 recenica kojekakvih frazetina sa smesnih alternativnih sajtova. Ishrana po krvnim grupama nema AMA BAS NIKAKVO naucno utemeljenje. N I K A K V O ! ! ! Iznesite konkretne dokaze i potkrepite svoje tvdnje. Naravno da necete jer nemate cime. Vasa argumentacija je u potpunoj korelaciji sa vasim imenom.
    (Ruzica sa Bahama, 16. januar 2021 16:29)

    # Link komentara

  9. Od ovih pametnjakovića što se oglašavaju i misle da nije genetika samo da kažem-Po očevoj liniji 4 očeva strica po dva metra i krupni,po majkinoj liniji ima ili mnogo mršavi ili krupni i rezultat:Rođeni brat mršav a dva metra,brat od tetke najdeblji u varošici od 5000 stanovnika,Ja 2 metra i 160kg i čik pogodite koja javna ličnost mi rođaka!?Bojana Stamenov aj sad da Vas vidim naučnici!P.S.Sve je istina i ne zezam se uopšte!!!
    (nišlija, 16. januar 2021 16:12)

    # Link komentara

  10. (The Tasa, 16. januar 2021 10:48)

    Mijesas dvije stvari. Nitko ne kaze da ti i tvoj prijatelj imate isto energetski efikasne organizme. Isto kao sto ce mozda dva jednako teska i jednako snazna automobila trositi razlicitu kolicinu goriva. Ono sto je kljucno - nitko se ne moze udebljati ako unosi manje kalorija nego sto potrosi. Ako (uzmimo period od mjesec dana) netko unese 80,000 kalorija, a taj je mjesec potrosio 85,000 kalorija, tijelo ce kalorijski deficit nadoknaditi iz masnog tkiva, osoba je izgubila tezinu. Ne treba se usporedjivati sa drugim ljudima nego upoznati vlastiti kalorijski input-output.
    (Ana, 16. januar 2021 14:43)

    # Link komentara

  11. Krvna grupa je daleko bitniji faktor kome kakva ishrana treba, pa ipak se redovno zapostavlja u ovakvim analizama.
    (..., 16. januar 2021 09:03)

    Ishrana po krvnim grupama je teska glupost. Znaci ja koja sam sa Bahama i imam krvnu grupu A treba da se hranim identicno kao Inuit sa severa Rusije koji takodje ima krvnu grupu A. Sto bi rekli Bosanci, nidje veze!
    (Ruzica sa Bahama, 16. januar 2021 11:47)

    Očigledno ljudi vole da se prave pametni a time samo dokazuje da su suprotno od toga.
    Ishrana po krvnim grupama deluje i ima medicinsku osnovu uz analize krvi kojima se nađe i koja hrana izaziva alergije za koje ljudi ni ne znaju.
    E sad dolazimo do srži vašeg komentara, ishrana po krvnoj grupi se odnosi na to koja hrana sa podneblja ODAKLE potičete odgovara ili ne odgovara.
    Jednoj krvnoj grupi ne odgovaraju žitarice, mahunarke i određeno povrće a odgovaraju belančevine iz mesa i ribe, dok drugoj može da odgovara svaka vrsta žitarica ali ne odgovara meso ili povrće koje odgovara prethodno pomenutoj grupi, time se bave nutricionisti i stručni ljudi.
    Dakle podrazumeva se da u ishrani dominira voće, povrće i meso sa podneblja odakle potičete. Izvinjavam se na dužem komentaru.
    (Smetalo, 16. januar 2021 14:12)

    # Link komentara

  12. @jojufff

    Od neceg se mora umreti ;). Bolje krace i srecnije da zivim nego ziva mumija da budem.
    (Smuki, 16. januar 2021 14:03)

    # Link komentara

  13. Svaki mesec po jedan kilogram i za godinu dana imas 12 kilograma viška.
    (Mali Princ, 16. januar 2021 13:59)

    # Link komentara

  14. Ma kakvi geni,samo prejedanje a najukusnije je ono sto najvise goji,dodajte tu I slabu fizicku aktivnost,voznja nekom vrstom prevoza od 50 metra a ne pesacenje,I eto viska kilograma.
    (kralj, 16. januar 2021 11:05)

    Gluposti. Geni su bukvalno presudni kod ovakvih stvari. Znam ljude koji jedu bukvalno duplo više od mene, i imaju obroka kao hobiti da su. Imaju 10 ručkova u toku dana. Ali opet, mršavi su, i to baš mršavi.

    Ja sa druge strane ne mogu da jedem dovoljno da se zasitim jer ću se odmah ugojiti. Umreću debeo i gladan.
    (Trkulja, 16. januar 2021 13:47)

    # Link komentara

  15. Što reče jedan doktor u emisiji o gojaznosti,morbidno je porediti ali kako se ni jedan logoraš u Aušvicu i drugde nije ugojio a jeli su parče hleba i supe.
    (zoran, 16. januar 2021 13:35)

    # Link komentara

  16. 21% geni,a ostalih 84% ishrana.
    (Roki, 16. januar 2021 13:16)

    # Link komentara

  17. Do 37.-38. godine možeš jesti šta hoćeš i ništa se ne lepi, posle toga možeš i da ne jedeš, a kile samo rastu...
    (serUm, 16. januar 2021 12:49)

    # Link komentara

  18. meso, organi, sir i povrce. meso sto masnije. probajte da se ugojite. probajte da se prejedete.
    (sanjuro, 16. januar 2021 12:44)

    # Link komentara

  19. "34% geni, 7% rakija i 59% cvarci"

    Čvarci ne goje. Sve drugo možda, ali gojenje nikako. Sa ovolikim neznanjem nije ni čudo što smo jedna od najbolesnijih nacija.
    (Miki, 16. januar 2021 12:33)

    # Link komentara

  20. Sta su zapenili ovi suvonjavi ektomorfi.
    Prirodan sam endomorf, visok 188, gradjen ko orman, siroka ramena, siroki kukovi, sa 84 kg kilograma izgledam kao da sam pobegao iz Ausvica. Neka normalna tezina mi je 94 kg, mada i tada delujem mrsuljavo.
    (Miroslav, 16. januar 2021 12:29)

    # Link komentara

  21. ''Primer moja mama- ceo zivot mrsava a bogami moze vola da pojede. Ja vucem na njenu stranu, hvala Bogu.''

    @Maja
    Nije to bas hvala Bogu. Ne bih da te strasim ali ti i tvoja mama ste skolski primer osoba sa losom crevnom florom (pod uslovom da ste zdrave po ostalim parametrima) jer je prosto nemoguce odn. kosi se sa svim zakonima biohemije da je neko ko redovno ''pojede vola'', pola tepsije pite, cokoladu od 300gr - mrsav. Nas metabolizam jednostavno ne funkcionise tako. Ako je unos kalorija drasticno veci od onog koji potrosimo, mi moramo da dobijamo na tezini (prosto receno dobijamo salo). Manja odstupanja su ok i redovno se desava da su neke osobe zbog svog metabolizma sklonije gojenju dok druge nisu, ali je pravilo da osobe koje se ubijaju od hrane a da pritom zadrzavaju kilazu ili cak mrsave - imaju zestok problem sa crevnim bakterijama (pod uslovom da nemaju ne daj Boze neku malignu bolest, hipertireozu itd. sto na svu srecu nije toliko cesto). Ako mene pitas, tvoj probavni trakt ocigledno nije u stanju da adekvatno apsorbuje materije (kako hranjive tako i one druge) koje unosis u organizam, pa si zato mrsava iako jedes mnogo. Ukratko lose bakterije vladaju tvojim crevima, dok su dobre desetkovane. U naucnim casoposima postoji gomila studija koje idu u prilog ovome sto sam napisao. Vracanje crevne flore u normalu je tvoj (vas) prioritet jer kako kazu lekari danas - creva su drugi mozak, tj. kljucna su za normalno funkcionisanje organizma. Od njih sve pocinje. Pozdrav.
    (pupin, 16. januar 2021 12:29)

    # Link komentara

  22. Ne bih da trazim izgovore ali ima istine u genima...imam utisak sve sto pojedem da mi se vidi, a znam ljude koji sto posto vise jedu od mene a vitki su cak i nisu nesto fizicki aktivni, sa oceve strane svi ekstra liniju ali sa mamine punacki...ja sam citavu trudnocu aktivna, evo uskoro se poradjam..valjda sam se srodila sa kilazom a nisam puno nabacila u trudnoci mozda zato sto sam punija..ko ce ga znati. Obozavam da kuvam i da jedem...i muz isto...valjda cu kad se bebica rodi smrsati???
    (anica velickovic, 16. januar 2021 12:29)

    # Link komentara

  23. Tacno postoji kombinacija hromozoma koja pokazuje dispoziciju nekoga za vecim unosom hrane, i druga kombinacija koja pokazuje koliko je organizam namesten da gomila masti. Ako su obe ove prisutne to pokazuje SKLONOST ka gojaznosti. To samo znaci da ove osobe mogu lakse da postanu gojazne od ostalih. Ipak mnogo veci je uticaj sredine. Taj koji je odrastao u recimo vegetarijanskoj porodici i ne konzumira masnu hranu, ali zato mnogo povrca i vlakana, tesko ce biti gojazan sve i da ima zapisanu tu genetsku sklonost. Sa druge strane ako se neko bez ove dispozicije rodi u porodici gde su svi debeli i lenji i krkaju masine, testa i svih mogucih slatkisa svakodnevno, i on ce isto biti gojazan, mozda ne kao ostali clanovi porodice, ali ipak gojazan. Tako da su to stvari koje se uglavnom nose iz porodice, i uce dok se covek jos razvija, radi se o ozbiljnim navikama. Negde je prejedanje nacin zivota, negde je normalno, negde se na to gleda kao na nesto jako lose. Uglavnom su vise obrazovani delovi drustva svesni uticaja ishrane na zdravlje, pa su oni uglavnom i manje gojazni. To naravno ne znaci da neko pametan ne moze biti debeo, ali kada se pogleda presek, to je ipak tako. Takodje je bitno i samo podneblje i narodna kuhinja. Ovi sto proizvode svinje, naravno da ca to i jesti, pa otud i vise masti. Sa druge strane ljudi u gradovima mogu da se ne kako zele, narocito sad kada je sve globalizovano. Mogu da se hrane kao Tajlandjani ako zele.
    (tocka, 16. januar 2021 12:28)

    # Link komentara

  24. Ne znam, ali ovako samo laički posmatrano... Pogledajte ljude koji su srodnici, i najbliža familija. Često imaju jako sličan izgled tela. Goje se na isti način, na istim "kritičnim" mestima. To evidentno nije ništa drugo do uticaj gena.
    (Čitateljka, 16. januar 2021 11:08)
    to bas i nije tako jasno. ljudi vrlo cesto naslede i nacin zivota koji su videli od roditelja i drugih bliskih ljudi dok su odrastali.
    (bla, 16. januar 2021 12:24)

    # Link komentara

  25. Sve se svodi na to da se unosi manje od potrošnje. Nema mnogo nacin da se smrsa u ovakvom periodu s koronom, pogotovu zimi. U teretanu ne mozes da ides zbog svojih (savest bi me pojela da se neko od mojih razboli zbog mene, bio ovo cipiripi virus ili ne) , napolju ne moze da se trci jer je hladno, cak nije ni zdravo po ovakvom vremenu trcati. Za neki spin kucni bajs se nema para, a kamoli za one trake za trcanje. Ostaju samo kucne vezbe i duge šetnje, uz korigovanu ishranu. Znaci vise kuvanja, voća i povrća unositi. Što više izbaciti hleb i slatkiše iz upotrebe, sad ko koliko moze. I sve je to mnogo lakše raditi ako nemaš porodicu, dok je ovima koji su je osnovali mnogo teže. Jedva čekam proleće.
    (Zzz, 16. januar 2021 12:21)

    # Link komentara

  26. Naravno da su geni presudni. Ima manji broj ljudi koji imaju takve gene da mogu da pojedu sta hoce i koliko hoce i nece se gojiti. Sam sam takav. Ceo zivot sam mrsav, drugar me prozvao "Dača gurmanska" kada sam jednom kada smo se vraćali sa večere na Kalenić pijaci otišao da uzmem još i jednu gurmansku pljedžu. Vecina ljudi ipak mora da pazi šta jede da se ne bi ugojili. Iako, moja teorija je da ima i bitne razlike u "spaljivanju". Jel' znate koji organ spaljuje najviše energije? Pa mozak, naravno! Zato ne morate ni da vežbate ako intenzivno razmišljate :) Naravno, ako su vam takvi geni :)
    (DaLanik, 16. januar 2021 12:20)

    # Link komentara

  27. Hajde da probamo da pojednostavimo...
    Presudni faktor za gojaznost je količina hrane koju osoba pojede u toku dana. Nemoj da vas neko laže. Onaj ko želi da smrša neka manje jede.
    (Majčin sin, 16. januar 2021 12:19)

    # Link komentara

  28. Krvna grupa je daleko bitniji faktor kome kakva ishrana treba, pa ipak se redovno zapostavlja u ovakvim analizama.
    (..., 16. januar 2021 09:03)

    Ishrana po krvnim grupama je teska glupost. Znaci ja koja sam sa Bahama i imam krvnu grupu A treba da se hranim identicno kao Inuit sa severa Rusije koji takodje ima krvnu grupu A. Sto bi rekli Bosanci, nidje veze!
    (Ruzica sa Bahama, 16. januar 2021 11:47)

    # Link komentara

  29. @Krvna grupa je daleko bitniji faktor kome kakva ishrana treba, pa ipak se redovno zapostavlja u ovakvim analizama.
    (..., 16. januar 2021 09:03)
    Još jedna glupost pronadjena na netu. A na netu se fino može naći i suprotno, tj. da krvna krupa i povezanost sa vrstom ishranom nemaju naučnu osnovu.
    (Radan, 16. januar 2021 11:20)

    # Link komentara

  30. To to, ne goje se sto jedu za tri osobe , nego su geni krivi :P
    (Marko, 16. januar 2021 11:10)

    # Link komentara

  31. Kod nekih je uticaj gena presudan , kod nekih drugih nije. Znam mrsave osobe koje poticu iz genetski vitkih porodica i iako svi jedu prilicno puno i nisu nesto fizicki aktivni, oni su prosto mrsavi. Primer moja mama- ceo zivot mrsava a bogami moze vola da pojede. Ja vucem na njenu stranu, hvala Bogu .Isto tako znam i osobe koje poticu iz porodica koje su krupnije i sklonije visku kilograma i one zaista moraju uloziti veliki napor - i restriktivna ishrana i fizicka aktivnost- kako bi odrzavale svoju kilazu na nekoj optimali, u suprotnom ce biti gojazni kao njihovi roditelji. Primer - moj otac, jede manje od mame , fizicki je veoma aktivan ali krupna gradja, uvek ima bar 5-6 kg viska . Kod takvih mrsavih i gojaznih genetika odradjuje najveci deo posla i nije lako boriti se sa njom. Takvi ljudi cine 50% populacije. Drugih 50% populacije cine ljudi koji izgledaju onako kako se hrane- unesu vise dobice na kilazu, smanje- smrsace. Neki se bas upropaste iako imaju sasvim solidnu gradju tela i nisu nesto skloni gojaznosti ali su veoma neumereniji i alavi.
    (Maja, 16. januar 2021 11:10)

    # Link komentara

  32. Ne znam, ali ovako samo laički posmatrano... Pogledajte ljude koji su srodnici, i najbliža familija. Često imaju jako sličan izgled tela. Goje se na isti način, na istim "kritičnim" mestima. To evidentno nije ništa drugo do uticaj gena. I nije svima izgovor. Moj suprug nije ljubitelj voća, a voli testeninu i vitak je. Ja na testeninu ne smem ni da mislim, pogotovo zimi, a voće ili povrće ako ne jedem, kaše i musli, iskrsne mi i poneki problem s probavom. Dakle, nas dvoje smo različito strukturisani. Ja možda ne bih u to verovala, možda bih razvila neki samoprezir što "ne umem da se iskontrolišem" i slično da ne vidim svojim očima situaciju kakva jeste. Dakle, tu se ne radi o izgovorima. I slažem se, svako treba da prilagodi ishranu i način života svom organizmu. Neko je prirodno skloniji vitkijoj liniji, nego gojaznosti, ali ima i drugačijih primera.
    (Čitateljka, 16. januar 2021 11:08)

    # Link komentara

  33. Ma kakvi geni,samo prejedanje a najukusnije je ono sto najvise goji,dodajte tu I slabu fizicku aktivnost,voznja nekom vrstom prevoza od 50 metra a ne pesacenje,I eto viska kilograma.
    (kralj, 16. januar 2021 11:05)

    # Link komentara

  34. Ljudi su različiti. Dok sam živela sa cimerkom jedan period u ispitnom roku hranile smo se u isto vreme i jele istu hranu, svaki dan u menzu zajedno, pojedemo isto. S tim da je ona između obroka jela i ramen nudle, keksove, slatkiše, a ja ništa. Obe smo se isto kretale, sedele svaki dan u sobi i učile, i tako mesec i po. Ja sam se ugojila, a ona koja je jela više od mene nije uopšte.
    (wub, 16. januar 2021 11:02)

    # Link komentara

  35. Tema je zanimljiva i predstavlja pravac u kome ide savremeni nutricionizam a to je kustomizacija preporuka prema pacijentima. Odavno se primetilo da teorije o manjem unosu hrane i "probušenoj kašici" rešavaju vas gojaznosti. U istraživanju gde su paralelno debeli jeli istu hranu sa normalnima uočeno je da se normalni nisu gojili a debeli jesu, ili pak da su normalni mršavili a debeli održavali svoju težinu. Dalja istraživanja su ustanovili niz činilaca zašto se to dešava - insulinska rezistencija, metabolički poremećaj, crevna flora i na kraju se došlo do gena. To još uvek nije do kraja istražena tema, mnogi zaključci nutrigenetskih tekstova su opšti, još uvek se baziraju na malom broju studija ali mogu da osobi prepoznaju obrazac ishrane i da ga pravilno usmere šta da ne jede, što vremenom napravi rezultat. Korisna je stvar nutrigenetski test, samo da kažem da to govorim iz ličnog iskustva.
    (Viktor, 16. januar 2021 10:54)

    # Link komentara

  36. Mi smo narod koji ne voli i ne vodi racuna o svom tijelu, a to je jedino mjesto iz kojeg ne možete pobjeći. Grad, državu, ime..prezime..sve možete promjeniti ali iz ovoga ne možete pobjeci.
    Mozete ga čuvati, odrzavati ili ga mozete svjesno urušavati zarad užitka u nezdravoj hrani ili piću.
    kad tad ce doci do zamora materijala i kada pocnu zdravstveni problemi tada je vec kasno.
    (jojufff, 16. januar 2021 10:48)

    # Link komentara

  37. Tako je, iza cele priče stoji jednostavan zakon o održanju energije, niko se nije ugojio od vazduha ili vode. Višak koji se deponuje kao salo nije trebalo unositi u organizam, već je trebalo jesti nešto drugo.
    ...
    (Rade, 16. januar 2021 08:52)

    Da to bi bilo tako kada bi ljudi radili na čistu energiju pa da primenimo samo termodinamiku. Ćelijski metabolizam je daleko kompleksniji proces, a takodje i oni kilogrami bakterija crevne flore igraju ulogu koja je jos uvek vrlo nejasna.
    Evo za primer. Sa najboljim prijateljem se družim non stop od pete godine do četrdeset pete. Kao klinci smo bukvalno bili nerazdvojni, svaki dan smo jeli sve isto i u njegovoj i u mojoj kući. I dan danas jedemo skoro iste stvari i u prilicno istim količinama. Takodje se i bavimo sportom zajedno tri puta nedeljno. Ne može sličnije, a da nismo identični blizanci. Čak smo i slične visine, dva santimetra razlike, ja 183 on 185.
    Ceo život on debeljuškast, ja malo mršaviji nego što treba. I evo već decenijama nikako da utvrdimo u čemu je zapravo razlika, a veruj mi za ove sve decenije jesmo pokušavali.
    Ne znam da li je genetika ili šta je ali prost broj kalorija nije nikako.
    (The Tasa, 16. januar 2021 10:48)

    # Link komentara

  38. Geni su sve. Moze se korigovati sve naravno ali neki ce to dobiji sa puno muke neki bez muke.
    (Stefan, 16. januar 2021 10:42)

    # Link komentara

  39. Doktore koliko bih ja trebalo da budem visoka za svoju težinu?
    4,5 metara.
    Pa ja lepo kažem da ja nisam debela, nego sam niska.
    (Toza Vampir, 16. januar 2021 10:39)

    # Link komentara

  40. čak nije toliko bitno šta jedete već koliko jedete.
    s bzirom koliko se krećete tj trošite energije...
    (zapravo vrlo je jednostavno, 16. januar 2021 10:39)

    # Link komentara

  41. Najgore od svega je što pogrešna ishrana vodi u najveći broj bolesti, lako ćemo za kilažu i estetiku.
    (Rade, 16. januar 2021 08:52)
    Još gore, preterana gojaznost je i bolest zavisnosti. Gojaznost je (često i bukvalno toliko) kao svakodnevno i celodnevno nošenje balasta od polovine telesne težine. Mozak zahteva svoj deo energije ("nećete da me prevarite") i komanduje veći unos energije koji rezultira povratnom spregom. Kao mikrofonija koja se povećava dok ne dođe do kolapsa nekog elementa u sistemu; u slučaju gojaznosti najčešće srca, ali i samog mozga.

    Vrlo često se misli kako gojazni samo ne troše energiju dovoljno. To je naravno tačno u početku bolesti. Ali kada se formira salo, utrošak energije gojaznih postaje zapravo ogroman i raste nivo na kom mozak održava taj sve viši i viši "balans". Potpuno identično kao i kod alkoholizma ili drugih bolesti zavisnosti.
    (CATAPA, 16. januar 2021 10:36)

    # Link komentara

  42. Kaze nisu bitni geni pa onda kaze radi se genetska analiza da se prilagodi ishrana i nacin vezbanja.
    (asky, 16. januar 2021 10:21)

    # Link komentara

  43. @Rade, sve tačno, slažem se u potpunosti. Veoma je škodljivo živeti sa gojaznošću i unositi preterani broj kalorija iz izvora koji nam ne daju ništa hranljivo i korisno, niti vlakana, niti vitamina, minerala itd...
    Plus popularizovanje gojaznosti i nezdravog načina ishrane kao nečeg normalnog i opšteprihvatljivog samo pogoršava stanje i neznanje ljudi.
    Meni je neshvatljivo da živimo u 21.veku, informacije su nam na dohvat ruke, a većina ljudi ne zna i ne trudi se da sazna kako da se pravilno hrani i potroši to što unese u sebe. Još kad vidim roditelje kako hrane decu, kakve navike u ishrani imaju i koliko se ne kreću, veoma sam zabrinut za opšte zdravlje i kakve navike će ta deca sutradan usaditi svojoj deci.
    (gandra, 16. januar 2021 10:20)

    # Link komentara

  44. "Genetski faktor" je lekarima ono što je popovima "Božja volja". To je "princip" da postoji princip, ali da moraš da mu se prilagodiš da se ispoljilo ka princip.
    Pritom, učeni lekari nikako da objasne kako se to "genetski faktor" tako brzo promenio za jednu, najviše dve generacije? Nekakva ekspresna evolucija?

    Naravno, ništa od toga. Što reče Yemljanin, "genetika" je samo omiljeni izgovor (možda posle "stresa" najomiljeniji) kako za lekare, tako i za obolele (koji zapravo i ne priznaju da su bolesni).

    Kao što takođe reče Rade, zakon održanja energije i mase je jasan: vazduh i voda nemaju veliki energetski kapacitet i ne postoji čudo kojim motor sa takvim gorivom može da pretvori u mehanički rad. Niti takav konvertor koji gasove (vodonik, kiseonik, azot) može alhemijski da pretvori u ugljenik. Genetski faktor utiče 0 (nula) na unos energije, eventualno može da utiče (i to minimalno kroz nasleđeni karakter pojedinca) na drugom kraju, na potrošnju unete energije. Pa čak i takav uticaj je vrlo problematičan, jer bi značilo da su ljudi postali "genetski" više lenji od sopstvenih roditelja, a pogotovo još ranijih predaka. Pre će biti da je i to posledica one druge, "socijalne genetike" i socijalne evolucije nego ove koja se podmeće kao univerzalno opravdanje.
    (CATAPA, 16. januar 2021 10:18)

    # Link komentara

  45. Prosto laičko zapažanje u neposrednom okruženju: ista hrana, neko sipa jednom, neko više puta, a neko vara sam sebe pa kao dodaje samo po malo posle svakih par zalogaja. Posle dobijem komentar da smo svi jeli isto ali da imam sreću sa genima...
    (Pancevac, 16. januar 2021 10:17)

    # Link komentara

  46. moja zena klinca trpa slatkisima da bi bio miran i vice da je gojazan na njenog caleta
    posle sto se svadjamo
    pa ne mogu da cutim na takve gluposti
    (markinjo, 16. januar 2021 10:15)

    # Link komentara

  47. Jedan od najbitnijih faktora su geni. Naravno da utiču krvna grupa i ishrana, metabolizam itd. Znam ljude koji jedu kao provaljeni, a mršavi su. Očeva familija svi mršavi kao da su bili u logoru, po kevinoj liniji krupni, jaki, ali ima i gojaznih. Ja sam više pokupio gene od majkine familije, i jesam gojenju, trenutno 3-4 kg, sreća pa sam fizički aktivan, baš mi je naporan posao, pa sam mišićav, mnogi misle da sam sportista. U kratkom vremenskom periodu mogu da se ugojim ili da smršam.
    (marko, 16. januar 2021 09:59)

    # Link komentara

  48. pre svega nase ponasanje, tj. prezderavanje, a i to koliko uneses da toliko i potrosis inace se gomila u sistemu i eto gojaznosti. uglavnom pitanje volje i samokontrole. lep pozdrav
    (neutralni, 16. januar 2021 09:48)

    # Link komentara

  49. Manje nego sto mislite. Geni su odgovorni za to gde gomilamo salo. A vezbanje i pravilna ishrana garantuju da necete imati salo u 99,9% slucajeva. Postoje bas retki izuzeci na koje se, gle cuda, skoro uvek pozivaju lenji ljudi.
    Jos jedna stvar je necija perspektiva. Neko kaze jede sve ne goji se, a onda vidim da on jede dosta manje od mene i njemu je prezderavanje ono sto je meni "daj da prezalogajim nesto dok ne stigne rucak"
    (Djoda, 16. januar 2021 09:35)

    # Link komentara

  50. Od svih izgovora, geni se najvise koriste.
    (zemljanin, 16. januar 2021 09:12)

    # Link komentara

  51. Krvna grupa je daleko bitniji faktor kome kakva ishrana treba, pa ipak se redovno zapostavlja u ovakvim analizama.
    (..., 16. januar 2021 09:03)

    # Link komentara

  52. Tako je, iza cele priče stoji jednostavan zakon o održanju energije, niko se nije ugojio od vazduha ili vode. Višak koji se deponuje kao salo nije trebalo unositi u organizam, već je trebalo jesti nešto drugo. A većina ljudi jede ono što im se jede i što ih čini sitim, naravno to su beli hleb, peciva, testenine, nezdravi kolači, keksi, grickalice, jednostavni šećeri itd, što je sve smeće, ne shvatajući igru koju sa njima igra šećer u krvi. Sreća je što se apetit relativno brzi prilagođava, već nakon dva-tri dana truda sve postaje mnoogo lakše. Najgore od svega je što pogrešna ishrana vodi u najveći broj bolesti, lako ćemo za kilažu i estetiku.
    (Rade, 16. januar 2021 08:52)

    # Link komentara

  53. 34% geni, 7% rakija i 59% cvarci
    (Balvan, 16. januar 2021 08:49)

    # Link komentara