1. Moze li neko da napise koliko kosta jedan el. auto koji prelazi 500km sa jednim punjenjem i prosecnom brzinom od 100km/h ...
    O grafenu kao dostupnom materijalu da ne pricamo...
    Nesto se secam da je nedavno masovno ukljucivanje klima uredjaja pretstavljao problem za stabilnost el. Sistema na samo u Srbiji...
    (Coolg, 8. avgust 2021 18:27)

    # Link komentara

  2. ako mora da se uvede el. auto, drzava treba da plati zameni motora.
    (DORDJI, 6. avgust 2021 22:21)

    # Link komentara

  3. Ako ovo zaživi mislim da će sva ova nafta koja se koristi u automobilima morati da se troši u elektrane za proizvodnju struje jer nema se odakle povećati kapacitet elektrana
    (Deki, 6. avgust 2021 21:23)

    # Link komentara

  4. U Srbiji ce narod biti za elektricne automobile samo onda kada bude izasla verzija Golfa dizela dvojke ali sa prikljuckom na 220V.
    (Bre!, 6. avgust 2021 20:07)

    # Link komentara

  5. Najveći protok vozila u jednom danu ostvaren je 30. jula na stanici Beograd – 75.154 vozila.

    Vest od prosle nedelje.

    Nisu svi turisti, ali malo za razmisljanje...
    (Vlada, 6. avgust 2021 20:00)

    # Link komentara

  6. Svaki "megapunjac" (punjac sa vise mesta gde je snaga svakog punjaca preko 250 kw) dolazi sa svojom velikom baterijom, koja je preko 2 MW.
    To se moze videti svugde gde su instalirani ti veliki punjaci.
    Baterija sluzi da "pegla" te velike oscilacije u "povlacenju struje" kad se nakaci 10 EV i svaki hoce da se puni na 250 kW.
    Tako da bez brige dusebriznici, nijedna elektrodistribucija u svetu nije sisala vesla da dozvoli da zbog nove tehnologije imaju kolaps sistema. Jednostvano, sto je vise punjaca po jednoj stanici, to ce veci "bafer" morati da se instalira.
    A baterija ce onda natenanane, po sporijem tempu, da se dopuni iz mreze.

    Za drugu grupu dusebriznika koji misle da ce sistem kolabirati i da ce EPS morati sa poveca proizvodnju 5 puta evo podatka - da sve i jedno vozilo u Srbiji postane EV i da svako vozilo prelazi 50 km dnevno, nama bi falilo u svakom trenutku 700 MW struje da se sva vozila dopune!!! To je 125 vetrenjaca! Tako da bez brige.

    A za dusebriznike koji padaju u nesvest od 80.000 auta u tranzitu tokom leta svaki dan, neka je svaki auto EV i neka svaki iz mreze povuce 80 kw struje dok je u Srbiji, to je 266 MW struje na sat. Dodatno. Na nasu potrosnju koja je oko 7000 MW na sat tokom leta.

    Tako da bez brige. Ako je EPS preziveo milione klima uredjaja koji trose dnevno mnooogooooo vise od EV, nece kolabirati ni od 80.000 EV u tranzitu i od par stotina hiljada srpskih EV
    (Svaki, 6. avgust 2021 19:02)

    # Link komentara

  7. "Vreme je da neko izracuna recimo 1 milion auta u Beogradu i kolicinu struje neophodne da se 1 milion baterija napuni, svaka 2 dana.
    Da ne govorimo o Kini ili EU ili Indiji.

    Pomoci ce da shvatimo da slusamo gluposti vec godinama.

    Bateriju ce napraviti lako. Kako ce podici proizvodnju struje na planeti recimo bar 5 do 10 puta vecu ?

    Jako tesko. Bojim se ako i uspeju, sprzice ovu jadnu planetu."
    (Milanka, 6. avgust 2021 11:33)

    Ovaj komentar bi imao smisla kada bi se elektricni automobili proizvodili u Zastavi, pa da im baterija traje dan/dva sa kapacitetom od 70-100 km po punjenju. Moderni EV se pune jednom, najvise dvaput nedeljno, osim ako nije taksi ili nekakav prevoznik, sa kapacitetom od 350 do 550 km po punjenju. A proizvodnja struje, koja vidim mnogo brine srpske autofile, ce se prilagoditi novim zahtevima; nove tehnologije su tu i bice sve vise svakodnevica i nikakvi "ludisti" nece zaustaviti tehnoloski napredak! A SUS vozila trose mnogo vise energije po predjenom kilometru od EV, a nafte nece biti doveka!!!
    (Rista antikomunista, 6. avgust 2021 18:48)

    # Link komentara

  8. @onako u prolazu
    Posle ce si pijemo litijum koji se ne prodava vise.
    (lujka, 6. avgust 2021 17:28)

    # Link komentara

  9. Nemojte previše da brinete o snazi električne mreže. Scenario u kojem se 1000 automobila istovremeno puni tako da obori električni sistem prosto, statistički, nije moguć.

    (dr Arslanagić, 6. avgust 2021 10:49)

    Doktore, zamislite scenario koje vidjamo svake godine u letnjim mesecima: desetine hiljada vozila u tranzitu u udarnim vikendima, a bar velika vecina jednom tankuje u Srbiji, i to bar do 80%. Sad tih 1000 odjednom i nije nemoguce. A gde su na to domaci automobili...?
    (Vlada, 6. avgust 2021 16:37)

    # Link komentara

  10. Дакле, литијум из Србије ће ипак да се користи за производњу лекова за смирење
    (Г, 6. avgust 2021 15:28)

    # Link komentara

  11. kad autonomija bude br 2000 km, kad punjnjenje autonomije za 2000 km ne bude duze od 3-5 minuta, kada na svim putevima bude dovoljno mesta za punjenje na svakih par kilometara da realno uvek ubodes slobodan punjac, i kada punjenje baterije bude manje od troskova punjenja rezervoara gorivom, i kada struju budu proizvodile zelene tehnologije preko solarnih panela, i kada vek takve batarije bude bar 100.000 km a promena iste na nivou cene redovnog godisnjeg servisa, e onda se javite sa elektricnim automobilima, a do tada...
    (neko, 6. avgust 2021 15:28)

    # Link komentara

  12. Ja plaćam oko 7 centi po kWh, u Finskoj. EV auto troši oko 15 kWh po kilometru. Ne znam koliko košta struja u Nemačkoj.
    (Keke, 05. avgust 2021 14:00)

    Oko 25 centi po kWh.
    (Gurke, 6. avgust 2021 14:56)

    # Link komentara

  13. Po Finskim cenama struje, otprilike je 1EUR za 100km, ko puni kod kuće. Za javne punjače nisam siguran. U tržnim centrima je besplatno, negde se nešto plaća.
    (Keke, 05. avgust 2021 11:05)

    U Nemackoj je 15€ pa ti racunaj.Usput nesto si gadno pogresio u racunici.Ne verujem da je u Finskoj 15 puta jeftinija struja nego u Nemackoj.
    (30ka, 05. avgust 2021 12:15)

    Moguće je, u Finskoj imaš 100000 jezera po brdima, skoro svu struju dobijaju iz njih. Imaju toliko struje da ne mogu da potroše sve. Preliva.
    (Gurke, 6. avgust 2021 14:54)

    # Link komentara

  14. (Samo H2, 05. avgust 2021 10:05)

    H2 je najmanji molekul u prirodi. Gde god da ga staviš on prođe kroz zidove. Natankuješ pun rezervoar uveče, a on ujutru prazan. To je najveći nedostatak H2 kao goriva. Postoje načini da se on nekom labilnom hemijskom vezom sa nekim drugim jedinjenjem "zarobi", ali to je sve još uvek na dugom štapu.
    (Gurke, 6. avgust 2021 14:47)

    # Link komentara

  15. Vecina vas je u pravu.Svi guraju elektricne automobile u prvi plan , a energije nema dovoljno.Dakle fali nesto.To nesto ce uskoro da se objavi, i to nesto vec znaju proizvodjaci automobila.
    (opusteno, 6. avgust 2021 13:28)

    # Link komentara

  16. Evo bila vest skoro na mondu, da su na putu da naprave i do hiljadu puta jace solarne panele od postojecih.Ako se to desi, i cena bude normalna, to je zbogom sve elektrane na svetu,racuni za struju.... Jednom recju revolucija.
    To znaci jedan panel drzi celu ulicu sa strujom.Cist SF!!
    (start, 6. avgust 2021 13:11)

    # Link komentara

  17. Ako nekog ovo 3C i 6C malo buni: Te oznake bi trebale da predstavljaju snagu punjenja. 1C je jednaka nominalnom kapacitetu baterije, npr za bateriju od 80kWh je to 80kW (pa sad to podelite sa naponom i dobicete u A, ali nije bitno za dalju pricu).

    Snaga od 3C puni idealnu bateriju (koja se ne greje, tj nema termalne gubitke i koja trenutno ne postoji) za 1h/3=20min, a 6C za 1h/6=10min. Ovo je teoretski, prakticno je to vreme nesto duze jer se usporava poslednjih 10 ili 20% punjenja, a i deo ode u toplotu pa mora dodatno da se puni da bi se nadoknadio taj deo koji je "ispario". Ali pricamo o mozda 10-30% duzem punjenju, npr 30 i 15 min.

    Cime li ih hlade, zivo me interesuje...
    (Vlada, 6. avgust 2021 12:42)

    # Link komentara

  18. Ako se struja za el aute pravi kao kod nas uglavnom iz TENT-a, zagadjenje vazduha koju napravi punjenjem el auto je daleko veća od one koju napravi auto sa unutrašnjim sagorevanjem, narocito noviji. Jedina dobra stvar je što je zagadjenje lokalizovano gde je elektrana, ali globalno gledano za celu planetu je mnogo gore.
    (Elektricar, 6. avgust 2021 12:21)

    # Link komentara

  19. Vreme je da neko izracuna recimo 1 milion auta u Beogradu i kolicinu struje neophodne da se 1 milion baterija napuni, svaka 2 dana.
    Da ne govorimo o Kini ili EU ili Indiji.

    Pomoci ce da shvatimo da slusamo gluposti vec godinama.

    Bateriju ce napraviti lako. Kako ce podici proizvodnju struje na planeti recimo bar 5 do 10 puta vecu ?

    Jako tesko. Bojim se ako i uspeju, sprzice ovu jadnu planetu.
    (Milanka, 6. avgust 2021 11:33)

    # Link komentara

  20. Nemojte previše da brinete o snazi električne mreže. Scenario u kojem se 1000 automobila istovremeno puni tako da obori električni sistem prosto, statistički, nije moguć. Postoje standardi za projektovanje (ključna reč "koeficijent jednovremenosti") u kojima piše koja je "protočna moć" (nazivna snaga) mreže potrebna za podmirivanje datog broja tipiziranih potrošača, a to je daleko manje od prostog zbira njihovih snaga. Pa eno imate u slobodnoj prodaji protočne bojlere od 24 kW - međutim, oni u proseku rade samo 30-tak sekundi i ne treba vam odobrenje elektrodistribucije za ugradnju.

    Ali da se razumemo, 500 kW u trajanju od 10-tak minuta će ipak biti problem. Neće to moći tek tako bilo gde, punjači će se morati napajati sa specijalno projektovane mreže.
    (dr Arslanagić, 6. avgust 2021 10:49)

    # Link komentara

  21. Panac: upravo to. Odakle energija za tolike punjače od 500kw. Zamislimo u beogradu da hiljadu automobila(ukupno skoro pola miliona u beogradu) odluci istovremeno da se puni na 500kw punjaču jer traje samo 8 minuta. To je 500 MEGAwata energije koju električna mreža srbije treba da isporuci u svakoj sekundi u trajanju od nekoliko minuta, i to samo u beograd, za punjenje hiljadu automobila. Kolaps mreze ne samo u srbiji nego u pola balkana bi izazvalo hiljadu automobila. Sad zamisli da 2 miliona automobila u srbiji, svi elektricni, većina izdadje na ulicu izmedju 6 i 7:30 kad idu ljudi na posao, i da se njih 0,1% odluci na punjenje. Električna mreža ne može isporučiti takvu količinu energije u tako kratkom periodu. Jednostavno Srbija ne može trenutno da priušti da se vozi na struju iako dajemo 1,5 milijardi dolara godišnje na uvoz nafte. Potrrebno je investirati 20 milijardi dolara za pravljenje mega baterija koje će skladistiti struju da bi je mogli isporučiti u mrežu u jednom trenutku.
    (jadna rusija, 6. avgust 2021 10:01)

    # Link komentara

  22. Kako sad grafen zamenjuje litijum.
    Šta će biti sa rudnikom u Loznici.
    Opet kasnimo 20 godina.
    (Lone, 6. avgust 2021 09:57)

    # Link komentara

  23. Džaba ljudi pitaju odakle hiljade megavata za napajanje novih vozila i kako na put kada svi budu morali da stanu i čekaju satima da koriste 500 KW punjače. Svet vode mladjani biznis analisti koji misle da se mleko proizvodi u supermarketu. U svakom slučaju biće ludo i zabavno.
    (Drži desno, 6. avgust 2021 09:55)

    # Link komentara

  24. Tako i za vakcine obecavali 87% zastite, kad ono medjutim, 50% plafon.
    (Sinofarm, 05. avgust 2021 22:27)

    А неки им заиста поверовали!!!
    Видим и даље верују белосветским медијским преварантима!
    (СТРАШНИ СУД, 6. avgust 2021 09:47)

    # Link komentara

  25. Ne znam zašto komentatori koji se obrazuju sa YT toliko omalovažavaju vodonik? Tačno je da ima mana, ali je takođe tačno da je to jedina trenutno dostupna tehnologija koja garantuje nultu emisiju gasova staklene bašte kroz tzv zeleni vodonik. Prednost je da bi se takav vodonik proizvodio iz 100% obnovljivih izvora i to može da se dokaže. Nemačka mnogo ulaže u te projekte, trenutno se pregovara i o jednom postrojenju u Srbiji. Ne znam zašto mislite da znate bolje nemaca?
    Vodonik ne bi potpuno potisnuo EV, zapravo je zamena za dizel za pogon kamiona, brodova, autobusa. EV ostaju za zamenu sadašnjih benzinskih motora kod vozila za gradski saobraćaj.
    (Milan, 6. avgust 2021 09:37)

    # Link komentara

  26. Ostaje još pitanje kako će takvo punjenje podnijeti električna mreža obzirom da nije teško izračunati koliku struje punjač mora povući da napuni baterije za 800km vožnje u 8 minuta.
    (Tomo Perić)

    U pravu si. Ali sa druge strane, ne možemo očekivati da se baterija velikog kapaciteta napuni za 10-ak minuta monofaznom strujom iz naših kuća. Negde mora da se plati cena. Ali dobro je što uopšte postoji (ako postoji, možda je i ova vest lažna) mogućnost da za 8 minuta napunimo bateriju 80%, tj pređemo još 800 km. To je fantastično, i brzina punjenja i kapacitet. U ovom trenutku većina EV u realnim uslovima jedva da pređe 300 km. Dakle, ne mogu ni do Vranja da stignem, ako krenem iz Beograda. Moraću kod Niša (ili Leskovca) da se dopunjavam barem pola sata. A ovi sa grafenskom baterijom kažu 1000 km, dakle da stignem od Beograda do Minhena. A onda mi treba pauza od barem pola sata da ja predahnem, ne auto. I za to vreme ću da napunim bateriju bar 90%, a to će biti dovoljno da se od Minhena stigne do španske granice. Naravno, voziće neko drugi, ne ja.
    Takvi brzi punjači neće biti mogući za domaćinstva, koja najčešće imaju 17,25 kW maksimalnu snagu, a za punjač treba barem 500, što je skoro 30 puta više. Ali neka slabija verzija od recimo 8 kW, dakle ostaje dosta i za kuću tokom noći, napuniće bateriju za 6-7 sati, a to će mi biti dovoljno (1000 km) bar za nedelju dana. Punjenje od 8 minuta biće nam dostupno samo na specijalizovanim pumpama. 200+ ampera je previše za domaćinstva..
    (Milan_PT, 6. avgust 2021 09:25)

    # Link komentara

  27. @HanSolo
    Zaboravljate da nemaju svi iste uslove ni potrebe. Moj prijatelj u SAD je kupio Teslu S još 2015, a sada vozi leksus hibrid. Objasnio mi je da ne može da priušti toliko čekanje na punjačima i prilagođavanje autu, mora pre svega da razmišlja o poslu a automobil je u funkciji posla. Teslu sad vozi njegova žena do tržnog centra i nazad, ona ima vremena.
    BTW, preduslov za posedovanje EV je kuća, ako živite u stanu samo hibrid je opcija
    (Milan, 6. avgust 2021 09:20)

    # Link komentara

  28. ima tu jos argumentat, o-ho-ho!, 05. avgust 2021 13:15)

    U Srbiji se non stop zapali neki autobus a nisu EV..u Norveskoj svaki drugi auti je elektricni pa se ne zapale
    (dzo, 6. avgust 2021 09:18)

    # Link komentara

  29. Brzo punjenje baterija je lazni problem.. Eno VAM testovi kanala Bj?rn Neyland koliko mi treba da predje raznim modelima elektricnih auta 1000 km.. Tzv 1000 km chalenge.. Sa Nekim prosecnim elektricnim predje za manje od 11 sati... Meni dizel autom Koji ima 200 konja npr sad do mora u CG 420 km trebalo 8 sati I jednom pravcu.. I u jednom I drugom pravcu mi je toliko trebalo a bukvalno Sam pravio po 2 pauze po 10 minuta.

    Tako da brzina punjenja nije problem jer Dok ti svratis da jedes ides u wc on se napuni, problem je kolicina brzih punjaca.. A i to u Norveskoj vise nije problem
    (dzo, 6. avgust 2021 09:01)

    # Link komentara

  30. Za sada, dok ne zažive takve baterije i punjači se ne rasprostrane, najbolja varijanta je hibridni plug-in EV. Puniš u svojoj kući / garaži, i za kratko vreme, 3h, napuniš za vožnju od 50km. Ako dospeš u situaciju da ti treba duža vožnja, automatski se prebacuješ na benzinski pogon i voziš 1000km s jednim rezervoarom. Jedina mana ovakvih PHEV jeste cena. Baterije (Li-ion) traju koliko i vozilo - 20 god ili milion km.
    (93435, 05. avgust 2021 09:34)

    Hibridi su sranje kako danas izgleda.. 50km je ništa.. Jedva do posla i obda opet gorivo.. A servis isto skup kao uvek, sa uljem itd.. Hibrid je tehnićka stativa.. To je samo prelazna tehnologija.. EV su budučnost.. Mogu skoro 100 procentno da tvrdim da bi svako u našoj zemlji uzeo EV samo kad bi jednom provozao ako nebi bilo ekonomskih prepreka.. Toliko je EV superioran SUS motorom..
    SUS nema ni jedne šanse u poređebju sa Elektromotorom.. Sem možda zvuka.. Ali to bi samo važilo za deset ili dvanaest cilindtaše.. A zvuk unutra kod EV pod pubom gasom je isto vrlo zanimljiv.. Onako turbinski.. Kad počne malo da zazviždi.. A vuće ko blesav..
    (HanSolo, 6. avgust 2021 08:35)

    # Link komentara

  31. Buducnost definitivno pripada elektricnim automobilima. Jedino otvoreno pitanje je odakle ce dolaziti elektricna energija i kako ce se skladistiti u automobilu.
    (Kobaja Grande, 05. avgust 2021 09:13)

    Najnovije studije pokazuje da je EV bolje i u Indiji za 24-31%.. A u skandinaviji oko 70-75% sa upoređenjem od fosilnih vozila.. Ali ovde u srbistanu se u to ne veruje.. Da se može voziti EV u Srbiji pokazujem i moja familija..
    Žena vozi E-Golf a ja XC40 Recharge.. Imamo punjać kući, a i ako trebam puniti u Beogradu nema problema.. 95% vožnje punim kući noći.. Kad idem na duže putovanje nema bikakvih problema.. Pogotovo van naše zemlje.. Ponekad ima red ali.. E-Golf nije za dugu vožnju pošto se sporo puni, ali on je stara generacija EVa.. Iz 19e..Volvo je super.. Staneš negde taman za toalet i kafu, ili jelo do 80% je super.. Nikad se EV ne puni do 100% na dug put.. To oduzme mnogo vremena. Najbrže se puni do 80%..
    (HanSolo, 6. avgust 2021 08:26)

    # Link komentara

  32. Ostaje još pitanje kako će takvo punjenje podnijeti električna mreža obzirom da nije teško izračunati koliku struje punjač mora povući da napuni baterije za 800km vožnje u 8 minuta.
    (Tomo Perić, 6. avgust 2021 08:16)

    # Link komentara

  33. Ne, poslednji razlog protiv elektricnih automobila je da su 3 puta skuplji nego automobili na tecna goriva.
    (Jasno, 05. avgust 2021 20:53)…

    Upravo tako i ne samo to, polovni golf GTE koji je hibrid, ima manju cenu nego benzinac ili dizel a razlog je sto posle 5/6 godina koriscenja, vucaras tesku bateriju koja nema ni pola kapaciteta. Sto znaci kupis preskup EV ili hybrid a jako ti se malo vrati novca kod post prodaje. Industrija nas tera da prihvatimo model kupovine vozila kao sa mobilnim telefonima.
    (Metropola, 6. avgust 2021 08:12)

    # Link komentara

  34. Vidim da se svi brinu oko povecane potrisnje energihe i gdje ce se ta silna vozila na el. energiju puniti...
    ...a sto npr. mislite zasto EU subvencionira sa skoro 80% iznosa svako kucanstvo koje zeli napraviti samoodrzivu proizvodnju struje (solarna energija-solarni kolektori na stambenoj jedinici...a visak proizvedene energije otkupljuje elektra od svakog kucanstva?....e komentatori moji, odavno je (eu npr.) predvidjela "taj problem" (potrebe za enormnom kolicinom el. energije i vec je "debelo na putu" da to i ostvari...taman kad se predje u potpunosti na el energiju i na autima, cijela eu ce biti "milioni i milioni solarnih panela" koji samo "stancaju struju"...druga je szvar sto i ta vrsta energije jako zagadjuje (manje od fosilnih goriva, ali puno vise od vodika). Npr, nek mi strucnjaci objasne gdje ce se zbrinjavati ta silna kolicina starih akumulatora iz automobila, ili sva silina starih solarnih panela?...vodik je buducnost, a ovo je samo "prelazno rijesenje".
    (onako u prolazu, 6. avgust 2021 08:05)

    # Link komentara

  35. Electric vs SUS: KKD kod SUS motora u najboljem slučaju ide oko 50 % Realno oko 40%. Drugim rečima, ako sipate gorivo za 4000 din, pola ide na pređeni put, pola u atmosferu. Dakle, vozite se za 2000 a 2000 dajete atmosferi kroz izduvne gasove. Toplota se najteže pretvara u mehanički rad, a drugi princip termodonamike ne dozvoljava da se celokupna dovedena toplota pretvori u mehanički rad. To nije posledica nesavršenosti SUS motora,već drugog principa. Takvo ograničenje ne postoji kod pretvaranja električne energije u mehanički rad u elektromotorima. Praktično jedan mali deo se gubi do 2%,ali teoretski, ne postoji ograničenje.
    (сима, 6. avgust 2021 07:55)

    # Link komentara

  36. Bitno da će mi da vadimo litijum i zagađujemo okolinu na najzesce. Taman kad ga izvadimo i sve zagadimo - e tad će da se koristi samo grafen, a mi će da poklanjamo litijum -samo da ga se rešimo!
    (onako u prolazu, 6. avgust 2021 07:53)

    # Link komentara

  37. @Samo H2
    Problem sa hidrogenom je što ti treba 3x više energije da napraviš hidrogen iz panela u poređenju sa scenarijom gde dobijenu struju guraš direktno u auto. Takođe hidrogen je problematičan za transport jer curi plus je eksplozivan gas.
    (Vlada, 6. avgust 2021 07:47)

    # Link komentara

  38. "Da li si ti svestan gubitaka u prenosu električne energije od recimo Saudijske Arabije do Evrope, kao i cene prenosa kroz više mreža?" Da, ali im je potrebna ogromna kolicina elektricne energije za sopstvene potrebe (klima uredjaji, proizvodnja vode za pice iz morske vode i da ne spominjem sve sto treba za raskalasan zivot).
    (Goran, 6. avgust 2021 07:23)

    # Link komentara

  39. "uperjaki grafen zamjenjuje litijum u baterijskom sklopu". I cemu onda plan da se potruje cela Srbija s rudnikom litijuma?
    (Dex, 6. avgust 2021 06:11)

    # Link komentara

  40. Grafen je običan ugljenik, samo u specifičnoj strukturi. Može da se dobija na razne načine, od grafita koga najviše ima u Kini - pa da ugljendioksida iz vazduha. Koliko je proizvodnja velikih količina isplativa, drugo je pitanje. Električni automobili su budućnost i sa grafenom i bez njega. To je svima jasno, a Srbija je u celoj priči nebitna. Ne može se sve meriti ekstremnim situacijama, ideš u Grčku jednom u godinu dana i sada je glavni uslov za nabavku automobila koliko dugo ćeš da stojiš da napuniš bateriju. A sa druge strane taj isti automobil voziš 200 dana godišnje po 50 km i 10 dana godišnje po 200 km. Sigurno je da će se električna mreža prilagođavati novim potrebama, neće biti prvi put. Kada se vršila elektrifikacija sela, nakon 2. sv. rata, planirana potrošnja su bile sijalice, poneki rešo i radio. Napraviće se mreže za brzo punjenje. Solarni paneli omogućavaju energetsku autonomiju domaćinstva. U Americi već danas možete da imate besplatno punjenje automobila i energetsku autonomiju na više od mesec dana uz pomoć krova sa solarnim panelima - a to poskupljuje gradnju kuće za 5-10%. I to ne u Teksasu i Arizoni, nego uz kanadsku granicu. Baterije će igrati veliku ulogu ne samo za automobile, nego i za prikupljanje struje iz solarnih panela i autonomne sisteme. Eno u Australiji celog grada sa 40 hiljada stanovnika, sa autonomnim sistemom baterija i solarnih panela. Funkcionišu već nekoliko godina.
    (Zok1, 6. avgust 2021 03:49)

    # Link komentara

  41. Grafen (2D grafit manje više) se ne rudari genijalci, već proizvodi, a u procesu proizvodnje sirovine su džaba ali je sam proces jako skup (do skora je bio reda 300K$ za kilo) iako cena dramatično pada poslednjih godina.

    Dodavanje listova grafena (svega 1-5 atoma debelih, dakle fizički neprimetnih) očekuje se da će da poveća cenu litijumskih baterija za oko 30% ali da poboljša karakteristike (bolji životni vek i brže punjenje kao i povećani kapacitet, bolji termalni menadžment i sigurnost). Praktično se jedna elektroda u baterijama (katoda) koja je trenutno od metala menja kompozitnim ili hibridnim materjalom (grafen plus metal, mada se eksperimentiše i sa drugim materijalima umesto metala).

    Graphene-enhanced lithium-ion baterije se već koriste prilično masovno u Kini (za električne bajkove, dronove, alate, golf kola i sl.). Tako da ćemo vrlo brzo da ih vidimo u mobilnim telefonima i laptopovima. U električnim kolima nešto kasnije, ipak je cena proizvodnje po kilogramu još uvek prevelika.
    Potpuna zamena litijuma grafenom u baterijama će da se desi kad pojeftini grafen drastično.
    (meda, 6. avgust 2021 02:38)

    # Link komentara

  42. Ok, za 8 minuta treba "usuti" 100 KWh enetgije. Kolika je onda struja punjenja? Kroz koliki "kabl"?
    (Zema, 5. avgust 2021 17:50)
    Ti si zaboravio odakle si pošao. Vidi ovako, ako reše (ili su rešili) problem industrijske proizvodnje grafena (u vidu grafenske folije ili slično) minimalan je onda problem proizvodnje grafenskih kablova u 3D formatima. Podsetiću te: grafen je praktično superprovodan na normalnoj temperaturi. Šta to znači? Znači da će takvi kablovi biti značajno tanji, lakši i jeftiniji od bakarnih. To opet znači značajno smanjivanje gubitaka električne energije u distributivnoj mreži i ponovo jeftiniju izgradnju odnosno zamenu postojeće, već sada odavno prevaziđene standardima starim čitav vek i duže. To opet znači podizanje napona kućne mreže moguće i deset puta, a to znači smanjivanje struje punjenja za isto toliko (za istu snagu). Takođe, i motori u tim automobilima će dobiti namotaje od grafena i vrlo verovatno raditi na visokom naponu. Znači i oni će biti srazmerno manji i lakši, a uz smanjivanje mase baterija takvi automobili će biti lakši od benzinskih.

    Grafen ukoliko bude (ili jeste?) komercijalno realizovan, značiće mnogo veću tehnološku revoluciju nego što su to baterijski električni automobili.

    Ja sumnjam da su Kinezi već napravili takav revolucionarni skok, ali ne sumnjam da ako iko bude, biće to Kinezi. Ne zato što su oni pametniji od drugih, nego što im više treba.
    (Joca, 6. avgust 2021 02:36)

    # Link komentara

  43. A sa druge strane nemci samo ćute i rade.
    Pre 3-4 godine je bila emisija o baterijama sa čvrstim elektrolitom, koje su napravili u jednom nemačkom institutut. Izbuše celu bateriju bušilicom, onda i dalje radi normalno, ne zagreva se, nije zapaljiva, ima kapacitet uporediv sa postojećim baterijama, brzo se puni...

    Šta je onda problem? Pa, navodno to da mora bar još 6-7 godina da se ispituje, usavršava...

    Moje mišljenje: oni će to da usavršavaju iza zatvorenih vrata, i kad ovi drugi budu stukli milijarde na aktuelne tehnologije, nemci će da se pojave sa novim rešenjima koja će biti bolja od svih ostalih.
    A ne objavljuju dokle su stigli upravo da ih kinezi ne bi iskopirali.

    Možda i neko drugi uspe da napravi nešto bolje od ovih litijum-jonskih baterija, nešto što nije zapaljivo i osetljivo na pregrevanje i mehanička oštećenja, ali koliko vidim, prvo će da nam uzmu pare za ovo što sada postoji, jer kad malo pogledamo, nemoguće je da već 10-15 godina tehnologija koja se koristi za baterije tapka u mestu.
    (Veliki brat, 6. avgust 2021 01:50)

    # Link komentara

  44. Iste priče po komentarima uvek, iste zablude, iste sumnje. Matematika će pokazati kuda idemo. Postepeno povećavanje potrošnje struje, kako raste potreba za njom, okretanje obnovljivim izvorima, jer se nuklearka gradi decenijama, a termoelektrane se gase po celom svetu, osim u Srbiji i BIH, dok cene solarnih instalacija i dalje padaju. Cena EV ne mora da se izjednači sa SUS da bi on bio opravdana kupovina, treba gledati troškove tokom celog perioda korišćenja. Kalkulator u šake. Ko vozi 1000 km svaki dan i nema više od 10 minuta vremena za dopunu, nek sačeka još koju godinu.
    (Gradimir, 5. avgust 2021 23:53)

    # Link komentara

  45. Električna vozila su budućnost i tu nema sumnje. Vozila sam solidan auto (Audi 4) i kad je moj susjed kupio Teslu dao mi je da probam. Toliko me oduševilo da sam brzo prodala svoj i kupila VW ID.3, dobila sam 5.000€ subvencije od države, 7 god. garancije i 5 godina besplatan servis. Vozim ga već 2 mjeseca, prošla cijelu Dalmaciju, 80% baterije se napuni za pola sata, e-punjači u svakom mjestu i za sada su besplatni. Vožnja na struju je čisti užitak. Ako će jedan Alfa Romeo od 2027. god. proizvoditi samo EV onda sam sve rekla.
    (Loreda, 5. avgust 2021 23:28)

    # Link komentara

  46. Kad zavlada grafen, mi krećemo sa litijumom.
    (Jsjsjsj, 5. avgust 2021 23:03)

    # Link komentara

  47. jos uvek mi nije jasno zasto se ne forsira vodonik, i pored svih njegovih mana?!
    (Znalac, 05. avgust 2021 19:51)

    Koristice se masovno posle 2035. do kada ce se ugasiti pomama oko baterijskih automobila-koji nisu trajno i dugorocno resenje. Najpre ce se praviti kamioni na vodonik a zatim putnicki automobili kad se tehnologija motora jos vise minimalizuje i ucini bezbednijom. El.energetski sistemi ne mogu da podnesu nagli porast baterijskih automobila,vec postepeni...
    (Shon, 5. avgust 2021 22:48)

    # Link komentara

  48. Sve je to lepo, ali kako će naša država da živi bez akcize na fosilna goriva. Kako će oporezovati struju. Da našu državu zanima ekologija smanjili bi akcizu na TNG jer je to trenutno naša realnost.
    (cine, 5. avgust 2021 22:43)

    # Link komentara

  49. Radimo na poslu sa nekoliko kineskih masina. Nijedna dorecena. Ovde fali ovo, onde ono, skripi te ovde - te onde. Pa se pokvari.
    Moj utisak - poluproizvodi. Sve rade samo do nivoa da je nekom interesantno da istrese pare za to. Tu se razvoj i unapredjenje zavrsavaju. Za par godina ni rezervni delovi nece biti dostupni. Katastrofa opsta.

    Da se vratim na baterije - ne verujem im nista dok ne pokazu to svoje cedo, pa tek posle detaljnih testiranja i dokazivanja tvrdnji mozemo da pricamo o prodaji mu*a za bubreg.
    (iks, 5. avgust 2021 22:36)

    # Link komentara

  50. Tako i za vakcine obecavali 87% zastite, kad ono medjutim, 50% plafon.
    (Sinofarm, 5. avgust 2021 22:27)

    # Link komentara

  51. Nema ništa od toga . Nisu baterije za auto iste kao u mobilnim telefonima . Na papiru zvuči sve lepo ali praksa je nešto drugo.
    Mislim i ja sam kao dete tamo s'početka 80-tih gledao u fimovima budućnost 2020 i kako obični ljudi krstare svemirskim brodovima relacijama Mars - Zemlja za najviše 24 časa. Ali evo 2021 a još uvek na Marsu samo roveri . A nekad ? Pa biće sigurno i to svakodnevnica ali realno ne treba da prođu 40 godina nego 200 godina.
    Tako i ovo sa grafenom u baterijama za vozila . Za mobilni napraviće ih sigirno još danas al za auto treba tu možda i 20 -tak godina ! A dotle Litijum ima da hara.
    (BorG, 5. avgust 2021 22:26)

    # Link komentara

  52. čudi me kako ne naprave funkcionalne hho motore pored tolikog znanja ljudi ne koriste neiscrpan izvor energije vodu kao gorivo
    (banacanin, 5. avgust 2021 22:09)

    # Link komentara

  53. @sima
    Imam i ja i troši 92,7 wh per mile!
    (Milan, 5. avgust 2021 22:08)

    # Link komentara

  54. Pitanje OK.
    Snaga punjenja je preko 750 kW.
    Struja, na 3-faznom sistemu 0,4kV, je oko 1.200A.
    Kabl: 6 paralelnih bakarnih kablova preseka 240mm2.
    Impozantno, fascinantno !!!
    (195354, 5. avgust 2021 19:53) # Link komentara

    Kablovi za 500kw, 500V/1000A su 70mm² jer su hladjeni sa specijalnom tecnoscu, pogledaj na netu najbolje trenutno u svetu RADOX HPC500. Lagani a veoma kvalitetni...i naravno skupi...
    (Joki, 5. avgust 2021 21:54)

    # Link komentara

  55. EV troše 15kwh/100km isto kao i što SUS troši 4l, dakle samo na reklami. Realna potrošnja je 25kwh u normalnoj eksploataciji, isto kao i 6l/100km za SUS. Ne znam zašto se stalno ulepšavaju ti podaci...
    (Milan, 05. avgust 2021 15:47)

    Evo ti podataka iz prve ruke:
    Sa punjenjem baterije od oko 1h i 15 min, snagom od oko 2,2 kW, potrošnja struje očitana na kućnom brojilu el. energije je 2,75 kWh. S tom energijom prelazim oko 25 km samo na struju, +/- 20%, zavisno od trase, mase vozila, brzine vozila i od ''težine noge i energičnosti noge'' na pedali gasa. Ovo dalje znači da Prius troši svega oko 11 kWh el. energije na pređenih 100 km ((100/25)x2,75=11). Ovo je veoma niska potrošnja. Za nju su zaslužni konstruktori vozila. Primenjivali su sve moguće štosove: veoma nizak koef. otpora vazduha (veoma aerodinamički oblik vozila), točkovi malog prečnika 15'', rekuperacija energije sa velikom efikasnošću...).
    (karburator, 5. avgust 2021 21:12)

    # Link komentara

  56. Postoji ona stara poslovica "Što ti se ne naplati na mostu, naplatiće ti se na ćupriji". Ono što me iskreno čudi kad god naletim na ovu temu jeste to što NIKO od proizvođača električnih automobila i njihovih medijskih lobista ne želi da objasni odakle će stizati te ogromne količine struje potrebne za pogon. Nažalost, odgovor svi znamo - iz fosilnih izvora, najvećim delom. I tako cela njihova priča o, navodno, velikoj koristi od električnih automobila postaje apsurdna. Što više takvih automobila, veća potražnja za električnom energijom, ergo veća poptrošnja fosilnih goriva za dobijanje energije. Nikakva korist od tih automobila dok najveći deo pogonske energije ne bude dolazio iz alternativnih izvora. Udeo solarne energije, energije vetra i drugih izvora je i dalje tragi;no mali, a ulaganja u istraživanja fuzije ili korišćenja vodonika su još uvek nedovoljna za ozbiljan proboj. E sad, zašto je tako - to je već posebna priča ...
    (beholder, 5. avgust 2021 21:05)

    # Link komentara

  57. Ne, poslednji razlog protiv elektricnih automobila je da su 3 puta skuplji nego automobili na tecna goriva.
    (Jasno, 5. avgust 2021 20:53)

    # Link komentara

  58. Nekom ie čudno sto smo opet protiv progresa?
    (1001 košmar, 5. avgust 2021 20:53)

    # Link komentara

  59. Grafen je izuzetno jak i lak nano materijal kojim bi se oblagale litijumske baterije. Zahvaljujuci tome bi se baterije mogle puniti vecim naponom a da ne dodje do deformacije baterija...Tesla vec radi na tome...
    (Pauly Ester, 5. avgust 2021 20:52)

    # Link komentara

  60. Ja punim auto na poslu i nikada ne dodjem prazan i ne punim na 100% kapaciteta. Nema potrebe. Punnjenje od dva sata doda oko 72Km za moju Teslu Model 3. Ako mi treba jos onda punim jos jedan sat. Ali nema potrebe. Oko moje kompanije postiji 20 ovakvih punjaca, sasmin dovoljno. Da ne spomenem da je punjenje besplatno. Poslednji put kada sam punio kod kuce je bilo pre dve godine.
    (sima, 05. avgust 2021 19:37)


    Sigurno nisi u Srbiji kada imas 20 punjaca u blizini firme. Ako jesi, kazi odakle si, molim te. Vest je inace bila da je razvijena baterija koja se puni za 8 minuta, a ja sam komentarisao da, iako verujem da je tako nesto moguce, veoma je komplikovano napraviti mrezu brzih punjaca (u Srbiji) koji bi u realnom vremenu punili bateriju za 8 minuta, zbog velikog kapaciteta samih punjaca. Onda se javio lik koji predlaze solarne farme u Srbiji, i solarne panele na krovovima zgrada. Inace, ako Teslu koristis kao pretezno gradski auto, meni je to sasvim OK. Problem postaje kada trebas da predjes malo vecu kilometrazu (kao sto ja radim), pa su mi EV i dalje veoma daleki pojam.
    (Ono sto se desava na ovom svetu nije istina, 5. avgust 2021 20:43)

    # Link komentara

  61. Puni se 50 puta brže nego što se troši! Oprostite, ali takvu snagu može razviti samo Volkswagen.
    (Club, 5. avgust 2021 20:30)

    # Link komentara

  62. Koncept elektricnog automobila je star vise od 100 godina, zapitajte se zasto je napusten...
    (Ms, 05. avgust 2021 13:49)

    1. Energetska gustina (kWh/kg) je tada bila višestruko manja nego danas.
    2. Masa i zapremina el.motora je tada bila višetruko veća nego danas, za istu snagu el.motora.
    3. Invertori su tada bili sa gasnim cevima a danas sa energetskom elektronikom - višestruko manji i efikasniji.
    (dei, 5. avgust 2021 20:28)

    # Link komentara

  63. nadam se da je istina što Kinezi tvrde mada na početku mobilnih aparata bilo je od istih kineskih pronalazača tvrdnja da će se mobilni telefoni puniti na max za 10tak min, čini mi se. Tek sad su novi mob tel blizu te procene a prošlo je 20 godina. Čekam septembar, nije daleko
    (help, 5. avgust 2021 19:58)

    # Link komentara

  64. Jos cemo malo sacekati da ne kazem jos ce mnogo vode proteci ispod Savskog mosta
    (Max, 5. avgust 2021 19:56)

    # Link komentara

  65. Ok, za 8 minuta treba "usuti" 100 KWh enetgije. Kolika je onda struja punjenja? Kroz koliki "kabl"?
    (Zema, 05. avgust 2021 17:50)

    Pitanje OK.
    Snaga punjenja je preko 750 kW.
    Struja, na 3-faznom sistemu 0,4kV, je oko 1.200A.
    Kabl: 6 paralelnih bakarnih kablova preseka 240mm2.
    Impozantno, fascinantno !!!
    (195354, 5. avgust 2021 19:53)

    # Link komentara

  66. Odakle toliko struje da zadovolji ovoliki broj el. automobila? E pa na to su mislili Kinezi. Oni će vrlo brzo izgraditi veštačko sunce koje će trajno rešiti pitanje potražnje el. struje bar u Kini.
    (e, 05. avgust 2021 16:21)

    Ali je problem što će to veštačko sunce biti kinesko, pa će blzo da se pokvali...
    (Ron Džeremić, 5. avgust 2021 19:51)

    # Link komentara

  67. jos uvek mi nije jasno zasto se ne forsira vodonik, i pored svih njegovih mana?!
    (Znalac, 5. avgust 2021 19:51)

    # Link komentara

  68. @Keke
    EV troše 15kwh/100km isto kao i što SUS troši 4l, dakle samo na reklami. Realna potrošnja je 25kwh u normalnoj eksploataciji, isto kao i 6l/100km za SUS. Ne znam zašto se stalno ulepšavaju ti podaci kad svi vozimo i znamo koliko trošimo.
    Cena od 7 eurocenti po kwh je jako niska i uglavnom je višestruko viša u većini država. Nije sporno da je punjenje kući najjeftinije ali za one koji nemaju te mogućnosti punjenje nije povoljnije od benzina.
    Nije sporno da su EV budućnost, ali hajde da se držimo činjenica
    (Milan, 5. avgust 2021 15:47)

    Miljane je li ti znas da 15KW/h nije realno za 100Km za elekricni auto ili ti onako razmisljas?

    Ja imam Teslu Model 3 vec 3 godine i dosadasnja potrosnja je 14.8KW/h za 100Km. Normalon dazimi ide vise ali ovo dosadasnja potrosnja za preko 30 hiljada kilometara.

    U pravu si kad kazes da treba da se drizmo cinjenica, a ne u fazonu:
    "Sto se babi snilo to joj je i milo"
    (sima, 5. avgust 2021 19:46)

    # Link komentara

  69. Batice, trudim se da ne budem ogranicen. Uostalom, ti si taj koji prica o solarnim farmama, a posle toga, kazes da izadjem iz ove nedodjije. Dogovori se sa sobom, da li pravimo farme ili zivimo u nedodjiji. Ne mozes da imas 2 misljenja u 2 recenice. Takodje, poenta teksta je da su napravljene baterije koje se pune za 8 minuta. U to ne ulazim, cak mogu da kazem i da verujem u to. Medjutim, 8 minuta punjenje je moguce samo na superbrzim punjacima. Za takve punjace nije dovoljno samo razvuci kablove, ne funkcionise sistem napajanja tako. A ako se auto stavi na jedan punjac tokom radnog dana, pod pretpostavkom da se radi u 3 smene, taj punjac u najboljem slucaju moze da napuni 5-6 baterija. O kakvom onda napretku pricas?
    (Ono sto se desava na ovom svetu nije istina, 5. avgust 2021 16:51)


    Ja punim auto na poslu i nikada ne dodjem prazan i ne punim na 100% kapaciteta. Nema potrebe. Punnjenje od dva sata doda oko 72Km za moju Teslu Model 3. Ako mi treba jos onda punim jos jedan sat. Ali nema potrebe. Oko moje kompanije postiji 20 ovakvih punjaca, sasmin dovoljno. Da ne spomenem da je punjenje besplatno. Poslednji put kada sam punio kod kuce je bilo pre dve godine.
    (sima, 5. avgust 2021 19:37)

    # Link komentara

  70. A šta ako se iz nekog razloga isprazni baterija u nekoj nedođiji, kako da je dopunim? Da li će neko da mi donese eksterni punjač kao sto bi neko doneo kanticu od 5 litara benzina? Ili ću morati da se pomirim sa time da će šlep služba da procveta kao delatnost.
    (Zabrinut, 5. avgust 2021 17:38)

    Prvo kada ces se naci u nedodjiji sa praznom baterijom? I ako mislis da jedonm u sto godina treba da ides i nedodjiju, mozed da pones mali generator i malo benzina pa da napunis bateriju koliko ti treba da izadjes iz te daleke nedodjije.
    (sima, 5. avgust 2021 19:28)

    # Link komentara

  71. Ko o čemu, Srbadija o RioTintu. Sve vajni ljubitelji prirode, a skoro čitava Srbija se nabila u Beograd koji je inače poznat kao svetska ekološka prestonica. Ko vas ne zna...
    (Dr., 5. avgust 2021 19:22)

    # Link komentara

  72. Niko ne razmišlja koliko električne enegije bi trebalo proizvesti da bi se napunile baterije recimo u Nemačkoj. Tamo ima 80 miliona stanovnikai pitanje je koja energija bi se koristila na dnevnom nivou da se napune svi el automobili. Trenutno bez atomske energije to ne bi bilo moguće ako bi recimo polovina populacije vozilo automobile na struju.
    (robby, 5. avgust 2021 16:40)

    To pitanje je već rješeno. Trenutno se vode dogovori koliko će još godina biti dozvoljena fosilna goriva.
    (Loreda, 5. avgust 2021 19:18)

    # Link komentara

  73. Niko ne razmišlja koliko električne enegije bi trebalo proizvesti da bi se napunile baterije recimo u Nemačkoj. Tamo ima 80 miliona stanovnikai pitanje je koja energija bi se koristila na dnevnom nivou da se napune svi el automobili. Trenutno bez atomske energije to ne bi bilo moguće ako bi recimo polovina populacije vozilo automobile na struju.
    (robby, 5. avgust 2021 16:40)

    Solarni paneli i drugi izvori energije.
    Uostalom, koliko električne energije troši industrija, ovo je sitnica.

    Potom, benzin/dizel/CNG generatori - da, šta tu ima čudno, pa u SAD imaš veliki broj elektrana na prirodni gas, ali se električna energija proizvodi van gradova, plus se izduvni gasovi prečišćavaju, tako da je zagađenje minimalno.

    Ono što je najvažnije, kad ti auto stoji na pešačkom ili semaforu, ne troši maltene ništa (osim ako je uključena klima), za razliku od SUS motora koji najviše zagađuje tim stani-kreni načinom vožnje.
    Pa dovoljno je reći da jedan moderan turbodizel, koji na magistrali troši 5-6 litara na 100km u gradu troši preko 10 litara. Dok sa druge strane električni automobil baš u gradu troši manje nego na otvorenom.
    (Veliki brat, 5. avgust 2021 19:13)

    # Link komentara

  74. nije poslednja kritika.prva i najbitinija i poslednja je ekoloska.kritika.dosta vise sa ev. . .zlo i naopako za prirodu i planetu
    (dogodine do Prizrena dogodine do Knina, 5. avgust 2021 18:12)

    # Link komentara

  75. To je prljavija tehnologija od svake druge.
    (Doossan, 5. avgust 2021 18:01)

    # Link komentara

  76. Ok, za 8 minuta treba "usuti" 100 KWh enetgije. Kolika je onda struja punjenja? Kroz koliki "kabl"?
    (Zema, 5. avgust 2021 17:50)

    # Link komentara

  77. @Milan EV troši 15kWh ako se vozi mirno. I SUS će ti potrošiti 15 litara na 100km ako pritiskaš gas do daske i/ili voziš 150 na sat. Jeste pola MW suluda snaga ali verujte da niko ne može da vozi 800km a da mu je dovoljno 5 minuta pauze. U normalnom životu ćeš puniti EV dok spavaš, dakle nikad nećeš potrošiti ni minut svog vremena na punjenje. Ona dva dana godišnje kad prelaziš 1000 km ništa ti neće faliti da protegneš noge pola sata.
    (Keke, 5. avgust 2021 17:49)

    # Link komentara

  78. Takođe očekujem da dosta Arapskih zemalja, koje su do sada proizvodila naftu se prebace na ovakvu proizvodnju struje, pa će umesto da im sva blagodet dolazi iz zemlje, ovoga puta sve dolaziti odozgo.
    (Mrki, 05. avgust 2021 13:16)

    Da li si ti svestan gubitaka u prenosu električne energije od recimo Saudijske Arabije do Evrope, kao i cene prenosa kroz više mreža?
    (maxy, 5. avgust 2021 17:48)

    # Link komentara

  79. A šta ako se iz nekog razloga isprazni baterija u nekoj nedođiji, kako da je dopunim? Da li će neko da mi donese eksterni punjač kao sto bi neko doneo kanticu od 5 litara benzina? Ili ću morati da se pomirim sa time da će šlep služba da procveta kao delatnost.
    (Zabrinut, 5. avgust 2021 17:38)

    # Link komentara

  80. Da E-auto prica je agresivna, a znate zasto. U SSSR bi se sastao Politbiro i rekao - od sutra vozimo na struju, vodonik... E u kapitalizmu ne ide tako i zato se igra agresivno od strane ljudi koji vide da sve ide dodjavola....
    (MisterNo, 5. avgust 2021 17:10)

    # Link komentara

  81. Jel imamo Grafen umesto Litijuma u Jadru?
    (DrKadzija, 5. avgust 2021 16:58)

    # Link komentara

  82. @Ono sto se desava na ovom svetu nije istina
    Vodonik je... utopija za automobile... kraj price... ima previse tema na netu o ovome...
    Ne budi bukvalista za solarne panele, nisi sigurno toliko ogranicen. Uostalom, 1 zgrada ima zaista ogromnu povrsinu za npr. postavku solarnih panela. Svakako, solarne farme su logicniji izbor. Za pocetak, dobra ideja za one koji imaju kucu da smanje troskove za gorivo...
    To sto ti mislis su brzi punjaci. Izadji malo iz ove nedodjije i videces koliko ima AC!!! punjaca svuda po vecim gradovima koji su jako skromne snage. Ali je sasvim dovoljno dok auto npr. stoji za vreme radnog dana. Nije EV samo brzi punjac, upravo je to njegova prednost, jer moze da se puni dok mi radimo nesto drugo. To nije moguce sa gorivom. Opet, ne budi previse ogranicen...
    (evfreak, 05. avgust 2021 12:54)


    Batice, trudim se da ne budem ogranicen. Uostalom, ti si taj koji prica o solarnim farmama, a posle toga, kazes da izadjem iz ove nedodjije. Dogovori se sa sobom, da li pravimo farme ili zivimo u nedodjiji. Ne mozes da imas 2 misljenja u 2 recenice. Takodje, poenta teksta je da su napravljene baterije koje se pune za 8 minuta. U to ne ulazim, cak mogu da kazem i da verujem u to. Medjutim, 8 minuta punjenje je moguce samo na superbrzim punjacima. Za takve punjace nije dovoljno samo razvuci kablove, ne funkcionise sistem napajanja tako. A ako se auto stavi na jedan punjac tokom radnog dana, pod pretpostavkom da se radi u 3 smene, taj punjac u najboljem slucaju moze da napuni 5-6 baterija. O kakvom onda napretku pricas?
    (Ono sto se desava na ovom svetu nije istina, 5. avgust 2021 16:51)

    # Link komentara

  83. Niko ne razmišlja koliko električne enegije bi trebalo proizvesti da bi se napunile baterije recimo u Nemačkoj. Tamo ima 80 miliona stanovnikai pitanje je koja energija bi se koristila na dnevnom nivou da se napune svi el automobili. Trenutno bez atomske energije to ne bi bilo moguće ako bi recimo polovina populacije vozilo automobile na struju.
    (robby, 5. avgust 2021 16:40)

    # Link komentara

  84. Znaci 500KW je pola megavata. Najveci blok u TA Obrenovac je 340MW, znaci on bi mogao da puni najvise 680 automobila odjednom. Cak i kada bi bilo struje, pitanje je kako je "transportovati" na sva moguca mesta. Tecnost se lako presipa, bilo gde mozete da imate pumpu, a sa strujom vec nije tako jednostavno.
    (Milos, 5. avgust 2021 16:38)

    # Link komentara

  85. @Keke, cena struje u nemackoj je 32 centa za kWh. znaci 4.5x skuplje. Drugo, 15kWh koje potrosis nije 15kWh koje potrosi punjac. Efikasnost isto rapidno opada sa temperaturom. Nije bas 15e, kako je neko napisao ali je relativno iznad 10e. Za te pare hibridi su mnogo ekonomicnije resenje, cak i automobili sa efikasnim IC motorima.
    (Miljan, 5. avgust 2021 16:32)

    # Link komentara

  86. Odakle toliko struje da zadovolji ovoliki broj el. automobila? E pa na to su mislili Kinezi. Oni će vrlo brzo izgraditi veštačko sunce koje će trajno rešiti pitanje potražnje el. struje bar u Kini.
    (e, 5. avgust 2021 16:21)

    # Link komentara

  87. Može to i brže ako se "pištolj" za punjenje poveže sa gromobranom za vreme oluje.
    (Mikica, 5. avgust 2021 16:14)

    # Link komentara

  88. a gde je potencijalni "rudnik" grafena u Srbiji?
    (ponovo cenzurisaani gruzani, a nece da objasne zasto!, 5. avgust 2021 16:02)

    # Link komentara

  89. @Who killed Electric Car
    Čemu teorije zavere? Imate na YT i video o tome kako je u prvoj deceniji 20 veka prodavan jednak broj EV i SUS automobila. Do 1920 fabrike EV su bankrotirale jer su se SUS bolje prodavali, čista tržišna utakmica, više su odgovarali potrebama kupaca.
    (Milan, 5. avgust 2021 15:59)

    # Link komentara

  90. @Miloš
    A zašto bi to firme radile? Firme rade ono što im se isplati a stvar je svakog pojedinca kako će trošiti svoj novac. Ja imam 5km do posla i idem autom jer neću da kisnem ili se pržim na suncu. Koristio sam bicikl posle bombardovanja i hvala bogu da ne moram više. Moj kolega sa posla i do dan danas koristi bicikl. Svakako treba omogućiti izbor
    (Milan, 5. avgust 2021 15:54)

    # Link komentara

  91. Znači vi sad pišete da litijum zagađuje okolinu? A kad pišete o riotintu onda je zdrav po okolinu?
    (Milan, 5. avgust 2021 15:53)

    # Link komentara

  92. @Keke
    EV troše 15kwh/100km isto kao i što SUS troši 4l, dakle samo na reklami. Realna potrošnja je 25kwh u normalnoj eksploataciji, isto kao i 6l/100km za SUS. Ne znam zašto se stalno ulepšavaju ti podaci kad svi vozimo i znamo koliko trošimo.
    Cena od 7 eurocenti po kwh je jako niska i uglavnom je višestruko viša u većini država. Nije sporno da je punjenje kući najjeftinije ali za one koji nemaju te mogućnosti punjenje nije povoljnije od benzina.
    Nije sporno da su EV budućnost, ali hajde da se držimo činjenica
    (Milan, 5. avgust 2021 15:47)

    # Link komentara

  93. Nekoliko elektricnih automobila na brzom punjenju u isto vreme, povuce toliko struje iz mreze da okolna domacinstva ostaju bez iste. Olovku u ruke pa izracunajte. O debljini kablova i izmeni postojece elektro infrastrukture ni reci. Jedino sto ide u glavu je "za 8 minuta".
    (Raja, 5. avgust 2021 15:43)

    # Link komentara

  94. Све је то супер, кад графен производиш на грам, а кад почне производња на кило, то ће бити револуција за мобилне телефоне...
    (Фактор мира и стабилности, 5. avgust 2021 15:36)

    # Link komentara

  95. Interesantno je ovo “8 minuta”. Elektro automobili troše izmedju 15 kWh i 25 kWh na 100 km. Ta potrošnja može da se smanji jedino ako je automobil manji, lakši, prevozi manje ljudi, ide manjom brzinom, ali automobil kakvim ga shvatamo danas mora da potroši energiju, ta energija je izmedju 15 i 25 kWh na 100 km. Kapacitet baterije Tesla model S je 100 kWh, automobil prelazi nekih 400-500 km sa jednim punjenjem. Da bi napunili bateriju od 100 kWh za 1 sat, potrebna je instalisana snaga od 100 kW. Ako punimo tokom 8 sati (recimo celu noć, kako to obično funcioniše danas), onda je potrebna instalisana snaga 100/8 ili 12.5 kW, što je razumno. Ako punimo 100 kWh za 8 minuta, onda je potrebna instalisana snaga od (60/8)*100 = 750 kW, ili 0.75 MW, da kažemo skoro 1 MW. To je fantastično velika cifra, instalisana snaga od 1 MW za punjenje baterije samo jednog automobila za 8 minuta. Današnje kućne instalacije nemaju toliki kapacitet. Kao primer, instalisana snaga HE Djerdap 1 je oko 1000 MW (1 Giga-Watt). Ako bismo istovremeno punili 1000 Tesla automobila u toku 8 minuta, praktično ceo Djerdap 1 radio bi samo za tih 1000 Tesla automobila u toku tih 8 minuta. Naravno, automobili se ne bi punili jednovremeno, ali zamislite par miliona električnih automobila, faktor jednovremenosti bio bi značajan, nije teško zamisliti da bi imali 1000 automobila koji se pune u isto vreme. Tehnologije nekih brzih punjača rade tako da sam punjač ima lokalnu bateriju koja se puni polako, a onda kad se automobil priključi na punjač, baterija punjača se rapidno prazni da bi napunila bateriju automobila. Sve je to prilično skupo. Veliki je izazov prilagoditi kapacitete brzom punjenju. Tehnologija brzog punjenja je tu, ali daleko veći izazov je prilagodjavanje prateće infrastrukture.
    (Zemljoradnik, 5. avgust 2021 15:32)

    # Link komentara

  96. Cena goriva je otisla u nebo, a tako ce i nastaviti. Cilj je da sto vise kompanija zagrize i svoj vozni park promeni za elektro vozila. 75% auto industrije i kupaca su upravo kompanije. Povecanjem cena goriva sve vise njih ce raditi kalkulaciju i traziti alternativu. Naravno u prvi mah svima ce biti dobro jedno 10 tak godina, e posle ce biti ko zna sta sa svim tim stvarima. Svakako trazi se nacin da se otkace od nafte i da novac preusmere na ovaj vid potrosnje. Koliko je isplativo pokazace vreme, ali verujem da je zemlja gde dosta sela ima monofaznu struju je jako daleko od toga.
    (Mesec, 5. avgust 2021 15:31)

    # Link komentara

  97. (Samo H2, 05. avgust 2021 10:05) druze, aj idi gledaj neki fudbal. Nije ovo za tebe.
    (Gross, 5. avgust 2021 15:28)

    # Link komentara

  98. Kinezima ne treba generalno ništa verovati kad su pare u pitanju.
    (EU Citizen, 5. avgust 2021 15:20)

    # Link komentara

  99. @Čemu onda rio tinto???
    (Darko, 5. avgust 2021 13:59)

    Kako bre "cemu"? Gde je gradnja - tu je i ugradnja...
    (Debeli Stojko, 5. avgust 2021 15:20)

    # Link komentara

  100. Dakle litijum više neće biti potreban, jel tako?
    (Miodrag, 5. avgust 2021 15:17)

    # Link komentara

  101. Odakle struja? 500KW na sred džade...
    (Zema, 5. avgust 2021 14:55)

    # Link komentara

  102. Dok se u Srbiji dogovorimo da li nam treba ili ne treba rudnik litijuma, litijum više nikome neće biti relevantan, odlazi u prošlost, zamenjuje ga grafen. Kao i uvek - kasnimo. A možda je tako i najbolje, da sačuvamo prirodu i ostavimo te predele lepe i netaknute. Umesto teške industrije i proizvodnje sirovina, orjentisati Srbiju na pametne tehnologije i informatiku. Zanimljiv podatak da danas, internet platforma za sastančenje “Zoom” koja postoji tek par godina i ima 4,000 zaposlenih, ima veću kapitalizaciju na berzi nego energetski gigant Exxon sa istorijom eksploatacije energetskih sirovina širom sveta od preko 100 godina i desetinama hiljada zaposlenih.
    (Zemljoradnik, 5. avgust 2021 14:23)

    # Link komentara

  103. Po Finskim cenama struje, otprilike je 1EUR za 100km, ko puni kod kuće. Za javne punjače nisam siguran. U tržnim centrima je besplatno, negde se nešto plaća.
    (Keke, 05. avgust 2021 11:05)
    U Nemackoj je 15€ pa ti racunaj.Usput nesto si gadno pogresio u racunici.Ne verujem da je u Finskoj 15 puta jeftinija struja nego u Nemackoj.
    (30ka, 5. avgust 2021 12:15)

    Ja plaćam oko 7 centi po kWh, u Finskoj. EV auto troši oko 15 kWh po kilometru. Ne znam koliko košta struja u Nemačkoj.
    (Keke, 5. avgust 2021 14:00)

    # Link komentara

  104. Čemu onda rio tinto???
    (Darko, 5. avgust 2021 13:59)

    # Link komentara

  105. Sve je tojako daleko od realizacije, ne u Srbiji vec u celom svetu. Pogledajte cenu goriva u zapadnom svetu - zar mislite da ce se drzave odreci tog poreza koje tako nezasito uzimaju prejko svih vrsta goriva? Zar mislite da ce naftne multinacionalke dozvoliti ovu elektro-politiku sa kojom su se malo zaigrali? Zar mislite da ce eletroautomobili u neko skorije vreme dostici nivo cena prosecnog automobila sa US? Ovo je samo talasanje da bi dobili na onoj, vec poznatoj strani.
    (mikin, 5. avgust 2021 13:53)

    # Link komentara

  106. Koncept elektricnog automobila je star vise od 100 godina,zapitajte se zasto je napusten i da li je resen i jedan problem vezan za to a ceo vek smo imali,pre svega mislim na proizvodnju elektricne energije.Ovakvo agresivno nametanje el automobila mi ne deluje dobronamerno,deluje mi kao plan za potpunu kontrolu proizvodnje i koriscenja struje,najvaznijeg resursa danasnjice.
    (Ms, 5. avgust 2021 13:49)

    # Link komentara

  107. Имају они решење и за то. Уместо да купиш ауто, плаћаш месечно лизинг или рентирање као за мобилни телефон сада.
    (Алекс, 05. avgust 2021 12:18)

    Pa, lizing i krediti postoje oduvek, ali, treba placati te rate. Jedno je dati 2-3 hiljade za telefon, a drugo 200-300 evra za auto. Vecina ljudi u Srbiji zaradjuje manje od 500 evra, sto znaci, da ce jos dugo kod nas da se vozi na plin, metan, dizel i najmanje na benzin.
    (peca, 5. avgust 2021 13:23)

    # Link komentara

  108. По мом мишљењу треба омасовити вожњу електричних скутера и тротинета, као и електричних и обичних бицикли. Када погледам у фирми где радим, већина има свој ауто и на посао долазе сами. Због чега је беспотребно велика потрошња горива, самим тим и веће загађење, а и мање је места на паркингу. Фирме треба да дају бонусе радницима који користе овај вид превоза уместо вожње у возилима са СУС моторима.
    (Милош, 5. avgust 2021 13:22)

    # Link komentara

  109. Za ove što brinu odakle tolika struja?

    Pa trenutno, tj u fazi finalnih priprema i relaziacije u narednih nekoliko godina, je da oko 50% Sahare se stavi pod panele i kapacitet toga je toliki da može da pokrije godišnju potrošnju cele Evrope.

    Tako da kada bude trebalo za vozila, struje će biti.

    Takođe očekujem da dosta Arapskih zemalja, koje su do sada proizvodila naftu se prebace na ovakvu proizvodnju struje, pa će umesto da im sva blagodet dolazi iz zemlje, ovoga puta sve dolaziti odozgo.
    (Mrki, 5. avgust 2021 13:16)

    # Link komentara

  110. Nedavno je bio video u kojemu se jasno videlo da se autobus na baterije, parkiran, bez ikoga unutra, sam od sebe zapalio pa odmah uhvatio jos 3-4 autobusa pored (takodje na baterije). Sve zbog baterije. Sta se desi prilikom sudara elektricnog automobila??? Da li se baterija takodje zapali??? Kazu da cim sadrzaj baterije dodje u kontakt sa zrakom da se samozapali. Da li je ovo reseno na elektricnim automobilima??? Meni se cini da nije. Isto je ko i na el. autobusima.
    (ima tu jos argumentat, o-ho-ho!, 5. avgust 2021 13:15)

    # Link komentara

  111. Sve ove priče o EV a većina nema pojma da je sredinom '90tih sve to već postojalo pa (skoro pa nasilno) obustavljeno. Zašto!? Ko ne veruje neka pogleda dokumentarac iz 2006 pod imenom...
    (Who Killed the Electric Car?, 5. avgust 2021 13:10)

    # Link komentara

  112. @Dragan Milošević
    Neće za 10g zaživeti nigde, a ne u Srbiji. Problem masovnog korištenja je problem i u mnogo bogatijim zemljama od naše. Bliži se vreme kada će opet samo bogati voziti,raja koja živi po blokovima kako u svetu tako i kod nas će busom.
    (ciga, 5. avgust 2021 13:04)

    # Link komentara

  113. A kad se nasuka tanker nafte kao prosle god na Mauricijusu i unisti koranle grebene to vam je ok? Od nafte treba pobeci sto pre.
    (Ksen, 5. avgust 2021 12:57)

    # Link komentara

  114. @Ono sto se desava na ovom svetu nije istina
    Vodonik je... utopija za automobile... kraj price... ima previse tema na netu o ovome...
    Ne budi bukvalista za solarne panele, nisi sigurno toliko ogranicen. Uostalom, 1 zgrada ima zaista ogromnu povrsinu za npr. postavku solarnih panela. Svakako, solarne farme su logicniji izbor. Za pocetak, dobra ideja za one koji imaju kucu da smanje troskove za gorivo...
    To sto ti mislis su brzi punjaci. Izadji malo iz ove nedodjije i videces koliko ima AC!!! punjaca svuda po vecim gradovima koji su jako skromne snage. Ali je sasvim dovoljno dok auto npr. stoji za vreme radnog dana. Nije EV samo brzi punjac, upravo je to njegova prednost, jer moze da se puni dok mi radimo nesto drugo. To nije moguce sa gorivom. Opet, ne budi previse ogranicen...
    (evfreak, 5. avgust 2021 12:54)

    # Link komentara

  115. @Dragan Milošević

    Super brzi punjač od 500kW?

    Pa trebaće nam mnogo više od 10 godina. Struja u Srbiji se krade naveliko a bez povećanja kapaciteta (dupliranje) nema šanse da se postavi bukvalno no 10 punjača od 0.5 MW.
    (Đorđe Stanić, 5. avgust 2021 12:51)

    # Link komentara

  116. braćo, čisto da znate, EV se puni na struju iz đerdapa, upravo se prave dedicated power lines iz đerdapa do do EV štekera, stoga mirno spavajte.

    drugo, da bi ste uopšte kupili EV morate prestati da radite za 300€. ko boga vas molim braćo, dajte otkaz svi ako radite za manje od 500€, nemojte dozvoljavati da ste najbolje i najkvalitetnije belo evropsko roblje. kad počnete da radite za veće pare, čudo će se desiti u mozgu, odmah počinje i on da funkcioniše, počinje da razmišlja, odmah voli EV, a ko zna, možda i previše počne da razmišlja pozitivno pa padne vlada?
    (prasence dagnje maleno jagnje, zečetina pačetina srneći gulaš, adidaska gužvara slatko jare, krompirača ribić pastmka na žaru, karađorđe komplet pohovan vrganj, i bog da siđe dole, 05. avgust 2021 11:23)

    HE Đerdap daje prilično mali procenat struje energetskom sistemu Srbije. Bez TENT 1 i 2 bili bi smo u kamenom dobu.
    (sladoledsmesom, 5. avgust 2021 12:50)

    # Link komentara

  117. @Mirković: "Код нас у једном тржном центру пуњење аутомобила кошта око 1500 динара за неких 100км."

    To Vas je neko opasno slagao. Kod nas je najskuplje punjenje tamo gde se naplaćuje (uglavom po tržnim centrima se ne naplaćuje) 576 dinara za 22 kWh ili za oko 150 km vožnje. Ako ne verujete pogledajte na mapi harge&GO ili PlugShare.
    (Dragan EV, 5. avgust 2021 12:39)

    # Link komentara

  118. Čuj poslednji. Šta ćemo sa prvim?
    Nema dovoljno struje za električni saobraćaj osim dok postoji u malom procentu.
    (sim, 5. avgust 2021 12:39)

    # Link komentara

  119. Konstantno se zaboravlja još jedna činjenica koja je itekako značajna. A to je da savremeni materijali do kojih se prave automobili (a i mnogo ostale tehnike) zahtevaju ogromne količini energije za proizvodnju.
    Litijum, karbon, silicijum, aluminijum, magneziju, neke vrste plastike itd. zahtevaju ogromne količine energije u proizvodnji i preradi. Poređenja radi, jedan mobilni telefon "pojede" više energije nego što je bilo potrebno za izradu celog automobila 50-ih (čelik i bakar su manje energetski zahtevni na primer). A prosečan EV automobil ima nekoliko puta više mobilnih telefona samo u svojoj kontrolnoj tabli, ekranima, kompjuteru za navigaciju itd...
    (B, 5. avgust 2021 12:31)

    # Link komentara

  120. Kako ljudi ne shvataju. Na EV se mora preci zeleli to oni ili ne. Sume i zivotinje gore, kako vam nije zao? Kakvo dizel djubre.
    (Res, 5. avgust 2021 12:26)

    # Link komentara

  121. da ne bude zamena baterija svake godine po 10.000 evra
    (seljadin, 5. avgust 2021 12:24)

    # Link komentara

  122. Ovo je mozda slamka spasa za Srbiju, da propadnu rudnici litijuma…
    (Mika, 5. avgust 2021 12:22)

    # Link komentara

  123. Trebaće bar deset godina da sve to u Srbiji zaživi. Naročito mislim na mrežu super brzih punjača i da ih ima dovoljno i na mnogo mesta kako se ne bi stvarale gužve. Ja lično živim u zgradi i ne želim da brinem o automobilu kao o mobilnom telefonu. Hoću da sipam dizel i da putujem. A ne da bacam kablove kroz prozor stana da bi napunio vozilo. Ali ne bežim od zelenih tehnologija kad zažive i pojeftine automobili.
    (Dragan Milošević, 5. avgust 2021 12:21)

    # Link komentara

  124. Daleko je do poslednjeg argumenta. Ima ih jos mnogo.
    (Nauta, 5. avgust 2021 12:19)

    # Link komentara

  125. Da je bas sve tako sjajno i bajno kao sto ovde pise, cena ovih zujalica je prevelika. Ko moze da izdvoji od nas gologuzija oko 40 000€ za elektro auto? Izgleda da cu ja bito bez auta ako budu elektro auta obaveza i ako zabrane auta sa motorima SUS..
    (SRBIN, 5. avgust 2021 11:05)

    Имају они решење и за то. Уместо да купиш ауто, плаћаш месечно лизинг или рентирање као за мобилни телефон сада.
    (Алекс, 5. avgust 2021 12:18)

    # Link komentara

  126. Ako ovi uspeju da nametnu elektro automobile, sigurno ce cena elektroenergije porasti do neba, posto je nece biti dovoljno a proradice i alavost proizvodjaca iste !
    (Nata, 5. avgust 2021 12:16)

    # Link komentara

  127. Po Finskim cenama struje, otprilike je 1EUR za 100km, ko puni kod kuće. Za javne punjače nisam siguran. U tržnim centrima je besplatno, negde se nešto plaća.
    (Keke, 05. avgust 2021 11:05)
    U Nemackoj je 15€ pa ti racunaj.Usput nesto si gadno pogresio u racunici.Ne verujem da je u Finskoj 15 puta jeftinija struja nego u Nemackoj.
    (30ka, 5. avgust 2021 12:15)

    # Link komentara

  128. Baterije uopste vise nisu skupe, problem je da se povecaju kapaciteti proizvodnje. Jeftiniji EV dolaze kada bude imalo dovoljno baterija(za npr 2 god)
    Itekako se recikliraju, to im je prednost.
    Prave se najcistijom tehnologijom koju imamo trenutno. Daleko cistije od vadjenja, transporta i obrade nafte!!!
    Tacno, niske temperature zahtevaju odredjene kompromise
    Bice punjaca, treba samo volja i normalna drzava. Infrastruktura je vec tu(elektricna napojna mreza!)
    Termoelektrana je zapravo vrlo efikasna, cak i na ugalj. Mnogo bolje nego da zagadjujemo gradove, zar ne? Solarna je resenje!
    Struje ima sasvim dovoljno... A krovnih povrsina za solarne panele na pretek... Solarni paneli su danas jako jeftini.(jeftiniji nego nafta, svakako)
    Vodonik je prevazidjen tj. nije praktican za automobile i jako je skup... zavrsena prica na tu temu...
    (evfreak, 05. avgust 2021 10:30)

    Tvoja logika:
    1. Element koga ima najvise u univerzumu je prevazidjen (vodonik)
    2. Svako treba da postavi krovne solarne panele (a vecina ljudi zivi u stanovima)
    3. Elektricna napojna mreza je zvaka da se razvlaci kako moze (npr. OŠ u mom komsiluku ima kapacitet 1 mW, koji greju osnovnu skolu, srednju skolu, Visu tehnicku skolu, opstinu, obdaniste, Dom zdravlja i po potrebi Dom kulture). Za to vreme ekvivalentat punjac moze da puni 2 EV
    Svaka cast!
    (Ono sto se desava na ovom svetu nije istina, 5. avgust 2021 12:07)

    # Link komentara

  129. struje ima za sve kako vise nerazumijete,samo rudarenje bitcoina trosi vise struje nego cijela Italija i Kanada zajedno svi potrosaci i industrija a gdje su ostale crypto valute,sam koliko btc trosi sad struje je dovoljno za cijelu evropu sigurno.
    (Dino, 5. avgust 2021 12:07)

    # Link komentara

  130. evfreak, 05. 

    Поздрав од деце из Африке и земљака из Лознице.
    (Бродоломац, 5. avgust 2021 11:57)

    # Link komentara

  131. @maxy
    Tacno tako. Ako racunamo na trosak goriva a ulozimo u solarnu, daleko je isplativije! Jos kad bi bile subvencije, kreditiranje itd... Pri tom, drzava moze da uveze ogromnu kolicinu solarne opreme i to bi bilo jako povoljno za gradjane. Cak, moja neka racunica- ispadne oko 1.000e za 1kw. Za vikend npr, i ono malo sto provedemo kad se vratimo sa posla je sasvim dovoljno za nekih 200-300km nedeljno struje... To je oko 20-30e goriva * 52 = ~1500e godisnje samo gorivo. Za 5 god. se vozimo besplatno na struju... Vek trajanje je oko 25-30god panela. Naravno, ovo je za one koji imaju kucu, a nije mali broj... A moguce je i u zgradama nesto slicno organizovati barem za 10tak automobila po zgradi(velika povrsina)
    A opterecenje za mrezu nije veliko, jer te stanice sa visokom snagom imaju svoje baterijsko napajanje ;) tako peglaju pikove. Poz
    (evfreak, 5. avgust 2021 11:54)

    # Link komentara

  132. Najavljeno bilo pre 20 godina da cemo uci u EU pa nikom nista
    (fensi_lik_vracar, 5. avgust 2021 11:52)

    # Link komentara

  133. Protiv EV su , uglavnom, oni koji voze tdi i prelaze oko 5000 godisnje. To predjem za 2 meseca, a mesecno puknem oko 20000din i to na plin. Zovem uvoznika Dacie ovih danana, kaze Spring nece biti ove godine. Cekam ga ko ozeblo Sunce. Mesecna potrosnja struje ce mi biti 1000 din. Ne interesuje me ni brzina, ni ubrzanje, ni udobnost...., samo nekako da smanjim izdatak za gorivo. Nadam se da narednih desetak godina teram na struju, dok se ne omasovi, a posle ce drzava sigirno da nadje nacin da i nas klepne. Ne znam za ove subvencije, sve mislim da ce se i tu nesto iskundači, onda je mnogo 18000 za Springa, pa bi onda polovan Zoe.
    (Ucha, 5. avgust 2021 11:49)

    # Link komentara

  134. Treba podizati nivo svesti ljudima u celom svetu.Da pocnu koristiti alternarivne nacine kretanja.Da se smanji broj vozila u svetu.Da se odreknemo svi lepo luksuza.Smanjicemo troskove,ziveti zdravije i sacuvati prirodu.Covek uvek radi protiv sebe.Krivac luksuz i lenjost.
    (blacky, 5. avgust 2021 11:33)

    # Link komentara

  135. Napredak uvek tece nezaustavljivim tokom. Siguran sam da ce nasi unuci voziti iskljucivo elektricne automobile. Mi smo poceli, nasa deca ce nastaviti i usavrsiti a nasi unuci vise nece voziti na gorivo. Videcemo kojom brzinom ce teci razvoj.
    (milan, 5. avgust 2021 11:31)

    # Link komentara

  136. Ja bih ukinuo privatna vozila skroz.Resio bih gradski prevoz,bicikle,trotinete,pesacke staze i gotovo.Nema napredka dok se ne odreknemo luksuza.A ovde sa elektromobilima mi nesto smrdi.Zar stvarno da je tako ozbiljna situacija ne bih vec do sad preuzeli zestoke mere.A ovako na mene ostavljaju ustisak slatke prevare.Zadrzati i odrzati luksuz,uzeti pare ljudima i to je to.Ako je stvarno alarmantno stanje,sve staje.Nema zivota na kakav smo navikli.Sve se brzo menja i reaguje.A ovo je limunada.Svi teraju dalje po svome,oni kao razmisljaju i proucavaju kako ce i tako.I sto je najgore sva resenja su skupa ko otrvov i nedostupna 90 % populacije,prljava tehnologija.Mnogo gora nego sadasnja.I ti auti sa tim baterijama su kratkorocni.Sto znaci opet veca proizvodnja i potrosnja nego dosad.Ko ima para za te aute kad su skupi ko otrov a baterije krs.Traju pet godina a oni preskupi auti 10.A baterije koje ce se cesto menjati su extra zagadjivaci.I u cemu je fora.
    (blacky, 5. avgust 2021 11:30)

    # Link komentara

  137. @(Darko Nedeljkovic, 5. avgust 2021 09:33)
    Neka u Srbiji ima 2 miliona automobila, neka svaki od njih predje 15 000 km goidsnje, neka su svi na struju, potrosnja struje na 100 km je oko 15KWh. Ukupna kolicina elek.energije potreben za sve ove automobile za godinu dana bi bila oko 4,5 milijardi KWh ili 15% proizvodnje EPS-a. Naravno nece odjednom svi SUS automobili nestati a pojaviti se svi na struju, to je proces koji ce povecavati potrosnju struje po 2-3% godisnje max a to se sve moze ostvariti sa izgradnjom novih elektrana na vjetar. A zamislite ustedu na kupovini nafte za ovih 2 miliona automobila za drzavu, najmanje 2 miliona tona nafte (benzina) godisnje ili min milijardu eura. Problem su drzavni prihodi od poreza i akciza na naftu ne interes drzave ali neka drzava malo stedi.
    (perokrstic, 5. avgust 2021 11:29)

    # Link komentara

  138. Samo dizel i 6 cilindara. A elektro-otpad neka voze babe..m
    (Žurkolomac, 5. avgust 2021 11:19)

    # Link komentara

  139. A grafen raste na drvetu?
    (Staroslav, 5. avgust 2021 09:17)

    Bukvalno raste. Ugljenik je svuda oko nas i ima ga u izobilju.

    E sad da ne bude da mračim, ali ovako brzo punjenje zahteva ozbilju infrastrukturu (trafo stanice, dalekovode i samu proizvodnju električne energije). Skokovi u potražnji za električnom energijom u toku dana (24 h) kada bi se vršilo punjenje (ne mogu svi puniti noću jer nemaju pristup punjaču) bi devastiralo elektroenergetski sistem bilo koje zemlje (npr. svratim da napunim bateriju kada krenem na posao ili u povratku sa posla).

    Svi oni koji imaju kuću, mogu da nakače solarne panele na krov i pune automobil (sporijom tehnologijom) za dž, a posebno tokom sunčanog perioda kada jedno domaćinstvo i ne može da potroši svu proizvedenu energiju. Investicija jeste malo veća (paneli, inverter, instalacija i baterije su oko 10k eur), ali ni gorivo nije džaba. Ako neko daje mesečno za gorivo 100 eura i recimo u proseku 40 eura za električnu energiju, onda se investicija relativno brzo isplati.
    (maxy, 5. avgust 2021 11:10)

    # Link komentara

  140. Da je bas sve tako sjajno i bajno kao sto ovde pise, cena ovih zujalica je prevelika. Ko moze da izdvoji od nas gologuzija oko 40 000€ za elektro auto? Izgleda da cu ja bito bez auta ako budu elektro auta obaveza i ako zabrane auta sa motorima SUS..
    (SRBIN, 5. avgust 2021 11:05)

    # Link komentara

  141. Po Finskim cenama struje, otprilike je 1EUR za 100km, ko puni kod kuće. Za javne punjače nisam siguran. U tržnim centrima je besplatno, negde se nešto plaća.
    (Keke, 5. avgust 2021 11:05)

    # Link komentara

  142. Hehehehe, nista smesnije nego videti Srbe koji se uzjogune na pomen EVa. Znaju bolje od priznath strucnjaka koji se ceo zivot time bave i imaju godisnje plate u milionskim iznosima. Brinu za zivotnu sredinu a pale traktorske gume, po odvajanju otpada za reciklazu su na dnu Evrope.
    (Djoda, 5. avgust 2021 11:03)

    # Link komentara

  143. @Србин
    mislim da je lose preneta vest i da je grafen samo posrednik u litijumskoj bateriji, tako da za sada sigurno litijum ostaje..
    (deda, 5. avgust 2021 10:53)

    # Link komentara

  144. A jos kad bi napisali gde su nalazista grafena,kolika su i koje zemlje su u stanju da proizvedu grafen bilo bi mnogo bolje Ne nalazi se grafen na putu...
    (Mile, 5. avgust 2021 09:45)

    Grafen je materijal koji se dobija od ugljenika, samo je fora kako raspodeliš atome ugljenika, drugim rečima, može da se proizvede veštački.

    Dva ruska naučnika, Andre Gejm i Konstantin Novoselov su dobili Nobelovu nagradu za njegovo izolovanje i eksperimente na njima 2010. godine, tako da je cela stvar sa njim još uvek relativno nova i svaki dan oktrivaju nova mesta gde on može da se koristi.
    (Dule, 5. avgust 2021 10:47)

    # Link komentara

  145. A proizvodnja nafte je potpuno ekološki postupak bez zagađenja okoline,bez ekoloških havarija i trovanja vodenog sveta izlivanja nafte i pomora morskog sveta,kako da ne.Zato ne kukajte i nepričajte gluposti
    (Ivo, 5. avgust 2021 10:45)

    # Link komentara

  146. pogledajte snimak sta se desi kad se udari samo jedna celija litijumske baterije zek kad se cukne ceo auto ima da se istopi
    (vrana, 5. avgust 2021 10:33)

    # Link komentara

  147. I 8 minuta je mnogo. Stanice ce morati da imaju barem 7 puta vise “pumpi” nego danasnje inace bice redova kao u Norveskoj. Ko ce da bleji 8 minuta pored auta dok se puni. Oticice u prodavnicu na pumpi pa dok se vrati… zadrzavanje minimum 15 min po autu.
    I dalje smatram da kao i benzin, baterije treba da se standardizuju (sto se oblika i prikljucaka za punjenje tice) i da se jednostavno zamenjuju prazne za vec pune. Baterije da jednostavno budu potrosna roba (kao sto je i benzin) i da svi vozaci dele cenu proizvidnje novih i odlaganje dotrajalih. Naravno treba raditi na velicini baterija. Neka izdrze oko 400 km ali da budu manje.

    U suprotnom dok se vreme punjenja ne smanji na 2-3 minuta bice tesko.
    (Verovatno gresim, 5. avgust 2021 10:33)

    # Link komentara

  148. @Samo H2
    @Snorke itd...
    Baterije uopste vise nisu skupe, problem je da se povecaju kapaciteti proizvodnje. Jeftiniji EV dolaze kada bude imalo dovoljno baterija(za npr 2 god)
    Itekako se recikliraju, to im je prednost.
    Prave se najcistijom tehnologijom koju imamo trenutno. Daleko cistije od vadjenja, transporta i obrade nafte!!!
    Tacno, niske temperature zahtevaju odredjene kompromise
    Bice punjaca, treba samo volja i normalna drzava. Infrastruktura je vec tu(elektricna napojna mreza!)
    Termoelektrana je zapravo vrlo efikasna, cak i na ugalj. Mnogo bolje nego da zagadjujemo gradove, zar ne? Solarna je resenje!
    Struje ima sasvim dovoljno... A krovnih povrsina za solarne panele na pretek... Solarni paneli su danas jako jeftini.(jeftiniji nego nafta, svakako)
    Vodonik je prevazidjen tj. nije praktican za automobile i jako je skup... zavrsena prica na tu temu...
    (evfreak, 5. avgust 2021 10:30)

    # Link komentara

  149. Najveca nalazista grafena po zemljama u 2020 god,:
    1 Turska
    2 Kina
    3 Brazil
    4 Madagaskar
    5 Mozambik

    Kako je tesko progooglati ovo za dusebriznike kojima ne raste grafen na drvecu...
    (Paja, 5. avgust 2021 10:25)

    # Link komentara

  150. Ne pada u vodu najvazniju argunent - ruzno je vozite te gluposti.
    (ja, 5. avgust 2021 10:12)

    # Link komentara

  151. Pa gde crni poslednji.
    Baterije su skupe
    Ne recikliraju se
    Prave se prljavom tehnolohijom
    Rade lose na niskim temperaturama
    Nema punjaca svuda.
    Struja je iz termo elektrana.
    Kada bi sve sus automobile zamenili elektricnim ne bi bilo dovoljno struje za osvetljenje.
    Itd.
    Jedino viabilno je voznja na vodonik (Tojota Mirai npr).
    Proizvodnja direktno iz solarnih panela koji proizvode H2.
    Prenos putem gasovoda.
    Jedini nus proizvod je voda.
    (Samo H2, 5. avgust 2021 10:05)

    # Link komentara

  152. Ako se pokaže da je upotreba grafena funkcionalna mnogi problemi će biti rešeni. Brzina punjenja baterija je najmanji problem, najbitnija je zaštita prirode koja je najveća žrtva kada su u pitanju litijumske baterije (za čiju proizvodnju je potrebno uništiti prirodu i potrošiti nebrojene resirse a nije ih moguće reciklirati). Naravno i mogućnost da se u cugu pređe do 1000 km sa jednim punjenjem je fenomenalna (tu bi se izjednačili sa benzinskim i dizel agregatima).
    (Snorke, 5. avgust 2021 10:04)

    # Link komentara

  153. Koliko pratim, grafen ne izbacuje litijum iz batetija već samo menja druge elemente u batetiji. To su tzv. Litijum grafenske baterije.
    (srba, 5. avgust 2021 09:57)

    # Link komentara

  154. Код нас у једном тржном центру пуњење аутомобила кошта око 1500 динара за неких 100км.
    (Мирковић, 5. avgust 2021 09:57)

    # Link komentara

  155. A u glavama Srba kosmar, mrzimo EV al kako da protivrecimo kineskim celicnim prijateljima, poslednji ekser u kovcegu dizelasa i benzinaca i to od naj,naj prijatelja.
    (Paja, 5. avgust 2021 09:49)

    # Link komentara

  156. A nalazišta gafena ima u Srbiji.
    (Jare u mleku, 5. avgust 2021 09:49)

    # Link komentara

  157. Poslednji argument je: od čega proizvode električnu energiju kojom pune baterije?

    A potpitanje je: koliki je ukupan gubitak energije prilikom nekoliko konverzija energije?
    Najpre postoji konverzija iz toplotne/mehaničke/nuklearne/hidro/vazdušne/solarne ili nekog drugog izvora, u električnu energiju, a zatim postoje gubici u transportu do punjača, pa gubici prilikom punjenja baterija, i na kraju kolika je iskorišćenost tako dobijene energije iz baterije kada se ona ponovo konvertuje u mehaničku da bi se automobil pokrenuo, odnosno, koliki su ukupni efektivni gubici naspram uloženog?
    Kada sve to izračunate, na kraju će i laiku postati jasno da je ovo sve samo ne ekološki prihvatljivo, a ti je navodno prvi i najvažniji "argument" zagovornika električnih automobila.
    (Šta ti dečko radiš?, 5. avgust 2021 09:47)

    # Link komentara

  158. Moguce,naravno. Baterije se konstantno unapredjuju. Brzina punjenja najvise napreduje.
    Hyundai Ioniq5 i Kia Ev6 su impresivni u brzini punjenja baterija... Uskoro ocekujemo i novi format baterija iz Tesle koji ce postaviti sve rekorde...
    (evfreak, 5. avgust 2021 09:45)

    # Link komentara

  159. A jos kad bi napisali gde su nalazista grafena,kolika su i koje zemlje su u stanju da proizvedu grafen bilo bi mnogo bolje Ne nalazi se grafen na putu...
    (Mile, 5. avgust 2021 09:45)

    # Link komentara

  160. ma kakvi ne moze do Grcke bez stajanja, neka hvala, a i ako tocim gorivo to traje 3-4 minuta uskacem u auto i gas a ovde bi to trajalo duplo duze...
    (hajvan, 5. avgust 2021 09:41)

    # Link komentara

  161. Bit će požara i mirisa paljevine.
    (billy_the_cat, 5. avgust 2021 09:41)

    # Link komentara

  162. Ово је одлична вест која може да нас спаси производње литијума.
    (Србин, 5. avgust 2021 09:36)

    # Link komentara

  163. Za sada, dok ne zažive takve baterije i punjači se ne rasprostrane, najbolja varijanta je hibridni plug-in EV. Puniš u svojoj kući / garaži, i za kratko vreme, 3h, napuniš za vožnju od 50km. Ako dospeš u situaciju da ti treba duža vožnja, automatski se prebacuješ na benzinski pogon i voziš 1000km s jednim rezervoarom. Jedina mana ovakvih PHEV jeste cena. Baterije (Li-ion) traju koliko i vozilo - 20 god ili milion km.
    (93435, 5. avgust 2021 09:34)

    # Link komentara

  164. Ha-ha, poslednji problem! Šta ćemo sa tim otpadom kad dotraju super baterije? Ako svi predjemo na automobile na baterije(tramvaj i trola su vozila na struju), kako ćemo rešiti elektrosnabdevanja?…
    (Darko Nedeljkovic, 5. avgust 2021 09:33)

    # Link komentara

  165. Za to vreme srbistan otvara rudnik litijuma smrtonosan po okolinu...
    (Debeli Stojko, 5. avgust 2021 09:28)

    # Link komentara

  166. Za gradske vožnje, i one do 200km, EV je najbolje puniti iz svoje kuće / garaže. Ko ima, naravno. Puniš preko noći, po 4x jeftinijoj tarifi, i pređes 400km.
    (92728, 5. avgust 2021 09:27)

    # Link komentara

  167. poslednji argument? a argument gde cete da kopate litijum? a gde cete posle da ga skladistite? a kako cete da napravite toliku struju za sva kola? a to sto cemo kad baterija crkne, da budemo prinudjeni da kupimo nova kola, i ako na starim je sve u dobrom stanju, sem baterije?
    (nikola, 5. avgust 2021 09:22)

    # Link komentara

  168. A cena, niko ne spominje cenu, dzaba sve ako je cena ko let do Marsa
    (Milos, 5. avgust 2021 09:21)

    # Link komentara

  169. Daj bože! Samo, ovakvih najava je do sada bilo ne pretek pa mućak. Nadam se da će ovaj put uspeti
    (flccc, 5. avgust 2021 09:17)

    # Link komentara

  170. A grafen raste na drvetu?
    (Staroslav, 5. avgust 2021 09:17)

    # Link komentara

  171. Znaci nista od litijuma iz Srbije? Dok smo se mi usaglasavali, ljudi nas preskocise. ocekujem dramarican pad vrednosti litijuma?
    (Ljudi novi audi, 5. avgust 2021 09:15)

    # Link komentara

  172. A mi taman poceli da kopamo litijum? Da predjemo na grafen?
    (Rookie, 5. avgust 2021 09:14)

    # Link komentara

  173. A jadarit, litijum, Rio Tinto!? A naše hiljade milijardi što treba od njih da uzmemo !? To ništa je'l ?
    (buzga, 5. avgust 2021 09:13)

    # Link komentara

  174. Buducnost definitivno pripada elektricnim automobilima. Jedino otvoreno pitanje je odakle ce dolaziti elektricna energija i kako ce se skladistiti u automobilu.
    (Kobaja Grande, 5. avgust 2021 09:13)

    # Link komentara

  175. e sad još kad otkriju da ležimo na svetskim rezervama grafena...
    (tln, 5. avgust 2021 09:13)

    # Link komentara

  176. Poslednji argument protiv električnog automobila pada u vodu?

    "Rudarenje" litijuma prestaje negativno da utiče na ekologiju?

    Oh ne...
    (Milan, 5. avgust 2021 09:12)

    # Link komentara

  177. Pitanje.... kada bude jako puno 500kw punjača...odakle tj kako će se proizvoditi toliko el.energije ?
    (Panac, 5. avgust 2021 09:08)

    # Link komentara

  178. Onda da ne otvaramo rudnik Litijuma za džabe?
    (mi, 5. avgust 2021 09:08)

    # Link komentara