- Komentari -

Cvet jedne mladosti i njeni dželati

Povodom 100. rođendana Sofi Šol, devojke koja je sa samo dvadeset i jednom godinom pokrenula nenasilni antifašistički pokret protiv nacističkog režima nazvan "Bela ruža" i zbog toga izgubila život, prenosimo u celosti intervju koji je objavio Dojče Vele 2013. godine sa Francom Jozefom Milerom, aktivistom ove grupe u Ulmu.

Izvor: DW
Pošaljite komentar
  1. @Istoričar

    Jedini spomenik palim borcima iz Drugog svetskog rata u Nemačkoj se nalazi u Karlsrueu. Nema nijedan drugi. A i taj pored ima ploču na kojoj se detaljno govori u kojim ratnim zločinima su učestvovali pripadnici te jedinice kojima je podignut spomenik.
    (pukovnik Bjelajac, 10. maj 2021 15:12)

    # Link komentara

  2. Naivni mladi idealisti. Potpuno su besmisleno izgubili glavu,jer njih sacica nista nije mogla da promeni i to sa par desetina letaka. Uzaludan gubitak mladih zivota. Mogli su svi da zive po 90 godina kao ovaj preziveli miler. Besmislen je svaki otpor bilo kom mocnom rezimu,koji ima ogromnu podrsku naroda,kao sto je nacisticki rezim imao. Istina je da je 99 posto nemaca obozavalo hitlera,barem u ranim godinama. Inace,dr Roland Frajsler je bio poznat po svojim histericnim tiradama i vredjanju optuzenih na sudu,to je bio jedan od najfanaticnijih hitlerovih pristalica. Bukvalno je mogao da vristi na optuzene i da ih verbalno ponizava pre nego sto bi ih poslao na giljotinu. Bio je medjutim veliki pravnik kao i dr. Stukart,tvorac rasnih zakona,kao sto je i Mengele bio veliki lekar ili Sper,veliki arhitekta,fon Manstajn veliki feldmarsal,Denic,veliki admiral. Njihova etika,moral i karakter su druga stvar,ali strucno su bili top.
    (Oliver, 10. maj 2021 09:41)

    # Link komentara

  3. Sad i oni imaju "Otpisane" !
    (Superhik, 10. maj 2021 08:50)

    # Link komentara

  4. Evo u tom pravcu ide i Amerika. Ako se ne slažeš sa ovim "demokratskim socijalistima" možeš lako da izgubiš posao, šalju ti policiju na kuću, njihovi jurišni odredi ti prete smrću a lako možeš i u zatvoru da završiš. Sledeći logićan korak je da počnu i da upijaju neistomišljenike.
    (kzen, 10. maj 2021 07:04)

    # Link komentara

  5. Živim u Nemačkoj već dugo. Ne znam za grad ni selo da nema spomenik palim borcima iz prvog i drugog svetskog rata. Prosto mi bude neprijatno kad vidim kip od 2-3 metra sa sve uniformom, šlemom, itd. Negde bude samo spomen ploča ili krst ali svuda živi sećanje. Što reče jedna njihova baba skoro na radiju kad su je pitali kako je bilo pod nacistima:
    “Dobro. Tad se znao red.”
    Ne kaju se uopšte ni za šta.
    Isti su poslednjih 12-13 vekova.
    (Istoričar, 10. maj 2021 00:31)

    # Link komentara

  6. Nista nije cudno za nemacko drustvo, s obzirom da denacifikacija nikada nije sprovedena do kraja i na nacin kako je trebalo. Mnoge sudije i drugi drzavni cinovnici koji su bili aktivni deo nacisticke masinerije, docekali su penzije u Nemackoj. Upravo tu treba traziti korene raznih politickih pokreta od kojih se danas najjace profilise AfD. Navodno, prica je da kada se AfD prvi put pojavio sa zapazenim rezultatima, nemacka obavestajna sluzba je kancelarki dostavila izvestaj sta je AfD i ko cini pokret. Mnoge je tada sokiralo da su to sve delovi drustvene elite, univerzitetski profesori, advokati, industrijalci, doktori, cak i sudije...
    (hm?, 9. maj 2021 23:52)

    # Link komentara

  7. Danas je Minhen sasvim drugaciji grad. Hamburg i Berlin u jos vecoj meri, imaju mladi Nemci svoje mane ali generalno je onladina otvorenijeg uma. Ali ja sam u zivotu samo od jednog dekice u Minhenu, iako rodjenog znatno posle rata, cuo recenicu koja se tesko zaboravlja - “hriscanstvo je jevrejska sekta”. Sto onako cisto faktografski i nije netacno, ali poznajuci istorijat ove zemlje, ipak implicira nesto sasvim drugo. Hocu da kazem bilo je i tada kao i sada divnih ljudi u Nemackoj, ali ima i ovih drugih. Kao uostalom i svuda pa i kod nas
    (neko tamo, 9. maj 2021 23:09)

    # Link komentara

  8. Дошли тако из свемира неки ванземаљци, слетели у Немачку и кренули да освајају свет. Прво су им се супротставили Немци али су ови свемирци, да их називемо Нацисти, прво побили све Немце које су нашли. Остали Немци су се крили по подрумима а ови ванземаљци су као из филма ”body snatchers” украли тела Немаца. Онда су кренули да поробљавају Европу а у међувремену елиминисали Јевреје јер су они други ванземаљци који су са друге планете и њихови су миленијумски непријатељи.
    Затим су дошли храбри Енглези и Амери и ослободили јадне Немце и целу Европу од ових грозних Нациста. То се десило 9. Маја па се тај датум слави као дан Европе и победе над нацизмом. Велики број Нациста је побегао назад на своју планету а један мали број (100-тинак) је ухваћен па им је суђено и убијени су. Сумња се да је главни Нациста (Хитлер) побегао кроз портал самоубиством.
    Ето децо то Вам је историја 100% тачно тако се десило.
    Замените Немце са Хрватима и Нацисте са Усташама па ћете добити локалну Балканску верзију приче.
    Не знам тачно шта се десило са Јапанцима, много су далеко. Можда неко од читалаца зна, па нека допуни?
    (kiza, 9. maj 2021 22:01)

    # Link komentara

  9. Pa i ovi iz "Bele ruže" su bili nacisti, bar, do te 1942 ili 43. Hans Šol je bio vođa Hitlerove omladine u Ulmu, a i Sofi Šol je bila član te organizacije.

    Ipak, bili su mladi i za svako je poštovanje ta žrtva koju su podneli u borbi protiv nacističkog režima.

    Velika većina Nemaca, iako to, možda, gledano ovako spolja tako ne izgleda, nikad nije prihvatila da su oni nešto posebno krivi za to što su uradili u toku II svetskog rata iloi da su uradili i podržali nešto posebno strašno.
    (miloš, 9. maj 2021 21:29)

    # Link komentara

  10. (Ne znam kakvu to pobedu uopšte slavimo danas, 9. maj 2021 19:59)

    Članstvo u Hitlerjugendu je bilo obavezno. I papa Benedikt je isto tako bio član HJ.
    (John, 9. maj 2021 21:13)

    # Link komentara

  11. Hrabrost Sofi Sol, njenog brata i ostalih pripadnika grupe Bela ruza je bila neizmerna!!!
    Za svako divljenje i postovanje u tako kontrolisanoj i totalitarnoj drzavi!!!
    (TUTA BUGARIN, 9. maj 2021 21:04)

    # Link komentara

  12. Ma ne samo sudija i ne samo Nemačka. Pa njima je Genšer koji je u mladosti bio pripadnik Naci partije i Hitlerjugenda bio u nekoliko mandata ministar spoljnih poslova. Svojim "autoritetom" (kao ne, nije to Nemačka) je prisilio ostale zemlje članice EU da priznaju Hrvatsku i Sloveniju i imao uticaj na Badinterovu komisiju da proglasi raspad Jugoslavije i pre antiustavnih referenduma u većini republika bivše SFRJ. Mnoge diplomate na Zapadu su građanski rat u SFRJ zvali "Genšerov rat". Danas ima u mnogim gradovima bivših republika ulicu.
    (Ne znam kakvu to pobedu uopšte slavimo danas, 9. maj 2021 19:59)
    ---…--

    Da, jako bitno sta je sesnaestogodisnji Genser radio na kraju rata. Bolje da pogledamo u nase dvoriste, ko su nam ministri, predsednici i kakvu su oni ulogu imali u ratovima koje su sami zapoceli. Onda mozemo o Genseru.
    (nije nego, 9. maj 2021 20:46)

    # Link komentara

  13. trenutno je srbija na putu da se isto ovo desi i kod nas ... tuga.
    (komentator, 9. maj 2021 20:35)

    # Link komentara

  14. Prekasno i premalo, niti 1% Nijemaca nije bilo protiv Adolfa....Bijelim Ruzama sva slava ovog svijeta za hrabrost, ali stanje nacije se vidjelo u jednom drugom filmu, snimljenim nesto ranije, 1935..
    (Tuzlak, 9. maj 2021 20:11)

    # Link komentara

  15. Izvanredna kolumna. Posebno je upečatljiva istorijska činjenica da skoro niko od nacističkih sudija nije odgovarao nakon završetka drugog svjetskog rata. To dovoljno govori o građanskoj svijesti kod njemaca..
    (Mladen cg, 9. maj 2021 17:08)

    Ma ne samo sudija i ne samo Nemačka. Pa njima je Genšer koji je u mladosti bio pripadnik Naci partije i Hitlerjugenda bio u nekoliko mandata ministar spoljnih poslova. Svojim "autoritetom" (kao ne, nije to Nemačka) je prisilio ostale zemlje članice EU da priznaju Hrvatsku i Sloveniju i imao uticaj na Badinterovu komisiju da proglasi raspad Jugoslavije i pre antiustavnih referenduma u većini republika bivše SFRJ. Mnoge diplomate na Zapadu su građanski rat u SFRJ zvali "Genšerov rat". Danas ima u mnogim gradovima bivših republika ulicu.
    (Ne znam kakvu to pobedu uopšte slavimo danas, 9. maj 2021 19:59)

    # Link komentara

  16. Srđan Aleksić je trebinjska Bela ruža, pružio je otpor fašistima i ubili su ga.
    (Hercegovina, 9. maj 2021 19:58)

    # Link komentara

  17. Zanimljivo na Dan pobede, a ne Dan Evrope, pise se o ovim hrabrim ljudima, koji ipak nisu mnogo pomogli da se zlo Treceg nemackog rajha zustavi. Mozda bolje da je pisano o beloruskim partiznima, holandskom ili norveskom pokretu otporu, bar su nesto uradili. No za koju godinu ce biti i da su sami nemci bili protiv tih nacija, verovatno nekih zlih balkanaca...
    (Istorija za ponavljace, 9. maj 2021 19:56)

    # Link komentara

  18. Nema nista nenasilno protiv ovakvih...protiv njih deluje samo nasilje i strah od smrti
    (rodjaksasela, 9. maj 2021 19:22)

    # Link komentara

  19. U Srbiji se nije desila katarza, tako da su u životnoj opasnosti Biserko, Kandićka i slične hrabre žene koje govore istinu.
    (Cane, 9. maj 2021 19:04)

    # Link komentara

  20. kakva jedna ulica u BG. kada i sami imamo na hiljade koji se nikada ni ne spominju a kamo li ime ulice imaju. Valjda to njemci trebaju da misle a ne mi
    (Ko su ovi odusevljeni komentatori, 9. maj 2021 19:04)

    # Link komentara

  21. Oni su bili Nemci a nacistu su sta? Dakle ako vec oni pokusavaju da iskrive istinu pa stvaraju neku umetnu razliku izmedju Nemaca i nacista ne moramo i mi to da radimo. Dakle nacisti su bili Nemci a ova neduzno ubijena deca bili su retki Nemci koji su smogli snage i volje uprkos svemu da ucine bar nesto protiv okrutnog rezima. Slava im.

    Ko nije gledao film obavezno neka ga pogleda, odlican, ja sam preko filma i saznao za ovu pricu.
    (sasa, 9. maj 2021 18:53)

    # Link komentara

  22. Nacista ima i danas po Evropi, u sred Berlina, po Nemačkoj još, cela Hrvatska počiva na nacizmu, Italijani jako malo, Mađari i Austrija tu i tamo, a u svakoj zemlji imate ekstremne grupe.
    (NikolaBg, 9. maj 2021 18:50)

    # Link komentara

  23. Nije mu odrubljena glava nego je streljan ili obešen...
    (veki, 9. maj 2021 16:10)
    ---…--

    Streljan sigurno nije. Moguce da je obesen, ali mnogo verovatnije da mu je odrubljena glava, sto je bio zakonom propisan nacin pogubljenja u Nemackoj od sredine tridesetih godina. Tek negde '42 ili '43 pocinju i vesanja. Streljanje je bilo rezervisano samo za vojna lica. Naravno, govorim o samoj Nemackoj, ne o okupiranim teritorijama.
    (idi, 9. maj 2021 18:36)

    # Link komentara

  24. i nikad ne bude nista bagri.
    (nikola, 9. maj 2021 18:15)

    # Link komentara

  25. Ima nemacki film koji je bio i nominovan za oskara 2005 - Sophie Scholl – Die letzten Tage.
    (Student, 9. maj 2021 18:06)

    # Link komentara

  26. Bravo za tekst. Nisam znao za ovo.
    (Željko, 9. maj 2021 17:44)

    # Link komentara

  27. 'Sudbina' je simbol za dzelatiju.
    To sto italijani zovu glatko, sladoled ili gel za kosu - SrboTalibani, Ottomanske sluge - čine uništavanje boljih od sebe koji nisu uz njihovu propalost (to imperija nije već 200 godina već ciganisanhe, odnosno prociganjljavanje prosječnog života i standarda... takva vam je karta od nabijanja sudbina boljima)
    (Petar, 9. maj 2021 17:32)

    # Link komentara

  28. vasa smrt je nebitna jer se mi u europi ponovo okrecemo fasizmu I dicimo se tim. Danas to Samo nazivamo drugim imenom populizam
    (trte, 9. maj 2021 17:28)

    # Link komentara

  29. Al se trude sad da prikažu Nemce kao antifašiste. A inače nacisti su bili neki vanzemaljci koji su doleteli iz svemira i rešili da budu viša rasa i gospodare planetom Zemljom.
    (Drakon, 9. maj 2021 17:28)

    # Link komentara

  30. Izvanredna kolumna. Posebno je upečatljiva istorijska činjenica da skoro niko od nacističkih sudija nije odgovarao nakon završetka drugog svjetskog rata. To dovoljno govori o građanskoj svijesti kod njemaca..
    (Mladen cg, 9. maj 2021 17:08)

    # Link komentara

  31. @sale
    Sofi Šol- Poslednji dani (Sophie Scholl – The Final Days) (2005).
    (Bojana, 9. maj 2021 17:06)

    # Link komentara

  32. @sale
    Da, postoji nekoliko. Npr.
    [link]/
    (i danas mnogi ćute i služe "režimu", 9. maj 2021 16:58)

    # Link komentara

  33. @sale

    Odlican je film "Sophie Scholl, the last days" iz 2005 [link]/ kao i "The White Rose" iz 1982 [link]/
    (Maja, 9. maj 2021 16:55)

    # Link komentara

  34. Da li postoji neki igrani film o ovim događajima?
    (sale, 09. maj 2021 15:48)

    Sofi Šol - Poslednji dani
    [link]/
    (Gare, 9. maj 2021 16:51)

    # Link komentara

  35. "Presudno je bilo saznanje o masovnim deportacijama i pogubljenjima Jevreja u Aušvicu, marta 1942"

    Ovo prvi put čujem. Pogledao sam sigurno jedno 30-40 dokumentaraca na temu koja i dalje fascinira, što kad sam živeo u Beogradu što ovde u Londonu (čak i jedan odličan francuski koji je prikazan na jednom od sporednih kanala) i svedoci svi do reda govore kako nisu znali šta se radi. Može biti da nemački mediji serviraju svoju istinu iz nekog drugog ugla.
    (dzericak, 9. maj 2021 16:50)

    # Link komentara

  36. Protiv Hitlera je bilo možda celih 1% Nemaca.
    Što se tiče ovih hrabrih ljudi, njima večna slava i makar jedna ulica u BG.
    (Zema, 9. maj 2021 16:37)

    # Link komentara

  37. Da li postoji neki igrani film o ovim događajima?
    (sale, 9. maj 2021 15:48)

    Postoji. Sofi Šol: Poslednji dani. Nominovan za Oskara za najbolji strani film 2006. godine.
    (John, 9. maj 2021 16:12)

    # Link komentara

  38. Nije mu odrubljena glava nego je streljan ili obešen...
    (veki, 9. maj 2021 16:10)

    # Link komentara

  39. Tako će i u Srbiji proći neprijatelji naroda!
    (Bogoje Panajotović, 9. maj 2021 16:07)

    # Link komentara

  40. Da li postoji neki igrani film o ovim događajima?
    (sale, 9. maj 2021 15:48)

    # Link komentara