Životinje ubijaju da bi preživele. Čovek voli da maltretira zbog podsvesne želje da uvek, i na svakom mestu bude dominantna zver, to jest zver nad zverima. Dalje, podsvesna želja za svesnom čovekovom provokacijom, bilo da je ona upućena verbalno, ili na neverbalan način, govori da čovek, u suštini, nema griže savesti jer, kad neko provocira na način za koji misli da neće biti primećen, a kad naj perfidniji vid provokacije bude prepoznat, i kad čovek čoveku provokatoru otvoreno stavi do znanja da za provokacijom nema potrebe, provokator po pravilu izigrava žrtvu, a neretko kad provokator svoju želju da bude dominantan pretače u otvorenu pretnju po život drugog čoveka kome je pretnja upućena. Šta ćete, da nije u pitanju pokazivanje vlastitog Ega, i da reč može da ubije, pola planete bi bilo pod zemljom, a Umno kastrirani ljudi bi bili na vrhu lanca ishrane...
(Dušan Torbica, 8. maj 2016 20:52)
“Kako će čovek reagovati ne zavisi toliko od njegovog karaktera, nego situacije u kojoj se nalazi”. Dodao bih da u dobroj meri zavisi i od toga na koju je nogu ustao i sta mu je tog jutra doruckovala tasta. Naivno je verovati da isti heroji u istim situacijama obavezno ponavljaju ista herojstva. Desi se da heroj u istoj situaciji postupi kao najveci podlac i kukavica. A sto se tice svesti i nesvesti i izbora... barem vecini nas nisu potrebna nikakva istrazivanja s drugog kraja Sveta. Dovoljno je da se vratimo, kako ko - neko 20-30 godina, neko manje, neko da se za par godina priseti ovog danas, pa da posteno, ali zaista posteno, preispitamo sami sebe. Evo pitanja: "jesam li znao?" Evo ponudjenog odgovora: "ma nece biti da sam bio takav idiot!"
(nisam ja, ja je, 31. mart 2015 03:03)
Ovo je suština, na koju niko od prethodnih komentatora nije obratio pažnju:
“Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro”.
Zlo se ne može nikada iskoreniti, jer veliko zlo, za razliku od sitnog, individualnog, karakternog, sociopatskog i psihopatskog sebičnog zla je zapravo nečija slepa borba za opšte dobro a protiv univerzalnog zla. Zlo se može samo smanjiti tako što će se shvatiti da opšte dobro suštinski nije ni opšte ni dobro i da dobro može biti samo bilateralno, od jednog bića ka drugom.
(pomozi, voli i ne sudi, 30. mart 2015 09:52)
Ljudi se ne radjaju zli,tokom zivota pogotovo u ranom periodu,zbog raznih okolnosti i dogadjaja neki to i postanu.ZLO u coveku unistava njega samog,ali neko to shvati a neko ne.
(humanista, 28. mart 2015 07:25)
Biologija, neurofiziologija, moral demagogija, pedagogija, velika riba guta manju, ali i manja veću ako je u stanju
(Rambo Amadeus, 24. mart 2015 09:41)
Mislim da je svako zlo učinjeno pre svega zbog nedostatka empatije. Nedostatkom bilo kakvog saosećanja za drugog ili za živo biće automatski se otvaraju vrata neljudskosti i zloćinima. Autoritet je tu samo izgovor. Ko je u stanju da saoseća i ne želi da drugome učini zlo, nikakav autoritet neće moći ni da ga natera. Oni drugi jedva će dočekati da im neko da dozvolu.
(Crna, 16. mart 2015 15:25)
Pogledajte neku decu, ima ih da su cisto zlo i to u uzrastu od dve-tri godine. Da se najezis. Tacno se odmalena vidi ko je kakav. Ne mozemo svi biti rodjeni jednaki kada nam geni nisu jednaki. Okolina samo iskristalise.
Svi mi nekada cinimo lose stvari, primorani smo da biramo ili nas ili druge. Jesu sitnice, ali opet.
Plus, kada god sam uradila neko nesebicno i dobro delo, nekada i na svoju stetu, od istih tih osoba mi je priredjivan pakao.
Neki ne mogu podneti da im neko ucino a da mu nista ne trebaju vratiti, jer samo to nikome ne bi ucinili. Onda krene ludo ponasanje i razne smicalice da se taj neko predstavi kao los.
Treba gledati sebe i svoje, a ostalim kako bude.
(aqwr, 16. mart 2015 01:02)
Milgramov eksperiment je 1 od 7 najvećih naučnih eksperimenata.
Analizom rezultata, u zaključku stoji da su neke nacije, i neke religiozne Hrišćanske konfesije podloznije autoritetu od drugih. što je očekivano. Mislim da ni rešenje ubeđivati čoveka da se ne prepušta autoritetu nijednog čoveka, jer će kad-tad popustiti. Jedini način da se oseća lično odgovornim vidim u Pravoslavlju, jer nijedna druga konfesija istovremeno ne pruža toliko slobode čoveku, i ne traži toliko lične odgovornosti.
.
(Joca 011, 15. mart 2015 00:08)
Balans je najosetljivija kategorija. Balans izmedju licnih zelja I potreba, I neremecenja drugih. Balans je beskrajan kao I sam zivot. Svako njegovo narusavanje vodi u neku vrstu zlocina, prema sebi ili prema drugima. Zlo I dobro su apstraktni pojmovi, covek je veoma komplikovan I suptilan sistem, da bi se mogao svesti na tu prostu podelu problematicnih kategorija. Moje misljenje je radjamo se predisponirani a okolina samo podrzi tu uslovljenost. Mozda gresim ali verujem da ako dete odgojite cistom ljubavlju, ono tesko moze otici u krajnost narusavanja zivota drugih. Ljudska vrsta radja se u sirokom spektru, daleko od toga da smo svi isti kapacitet za osvescivanje I tu je zacaran krug za mnoge
(Mirjana, 14. mart 2015 23:06)
Ljudska priroda je zla, u onoj meri, u kojoj je to prihvatljivo u nekoj ljudskoj zajednici, ili u situaciji, u kojoj postoji aklamacije okruženja.
(Smuleco, 14. mart 2015 21:34)
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Nisi u pravu, procenat je veci...
(Nenad, 14. mart 2015 21:13)
Za svet ne znam ali u Srbiji nema dobrih ljudi odavno sve sto vredi je otislo odavde,ostali su samo zli i sebicni,nikad nisam upoznao neku dobru osobu u toku svog celog zivota od rodjenja preko osnovne do faksa dobrih ljudi nema to je mit ili ih ima u svetu ovde ne sigurno...
(Milos, 14. mart 2015 19:21)
Gina Perry je u svom svedocenju predocila da je Milgram lazirao rezultate tastova. Tvrdila je da je veliki broj uzesnika znao da je to samo jedan veliki TV show, a u svrhu sticanja slave i novca. Obican smutljivac. Sama cinjenica da je jevrej dosta govori o njegovim namerama.
(666, 14. mart 2015 19:08)
Zlo je imanentno svakom ljudskom biću ; to je, još Frojd ustvdio. I, "poručio" da nam je "to" - od Tvorca !
Elem,spremnost i voljnost ljudi da nanose zlo i patnju drugom ljudskom biću ( životinji, prirodi...) dolazi u genskom prtljagu - zajedno sa genetskim zapisom fizičkih i psiholoških determinanti jedinke .
Naravno,da niz socijalnih odrednica, vaspitanje, pre svih, mogu da potisnu ( i najčešće to i čine ) "gensku grešku", modifikuju je i daju joj smisao kroz društveno prihvatljivo ponašanje. Međutim,svee do časa kada se lični interes pojedinca bude ugrožen, na bilo koji način.Tada, poput "groma iz vedrog neba", "iskače" "genski zapis" - iskezi se, i "pokaže zube".
Dešava se, premda ređe,da da "genski zapis", svoje otrovne strele pošalje drugome - ničim izazvan.Tada, najčešće govorimo o mentalnoj bolesti.
I, konačno, zlo podstaknuto autoritetom a opisano u opitima Stenlija Milgrama , nije ništa drugo do primarna eksplikacija zla - u kome je "autoritet" samo pokriće za "genetski zapis".Na takav zaključak upućuje veoma važan podatak (izostavljen u tekstu !) da je ispitanicima rečeno da oni, ispitanici, neće biti kažnjeni za zlo koje nanose "glumcima" - takođe učesnicima opita.
Užasno je biće čovek ; niko tako lako ne staje na stranu zla.
(Dunja, 14. mart 2015 18:39)
Veliki problem kod svakog ovakvog eksperimenta jeste taj sto se nikada ne uzima u obzir socioloski aspekt. U modernizmu, postovanje autoriteta je deo kulture. U postmodernizmu je pobuna protiv autoriteta deo kulture. Nije isto raditi ovaj eksperiment 1960-ih i danas jer se u medjuvremenu uzorak radikalno promenio.
(jolly, 14. mart 2015 18:37)
ima raznih uticaja tokom odrastanja,vaspitanje,nadasve formiranje same licnosti a ima i genetike koja isto ima udela u ponasanju same osobe i tako...
(lemy, 14. mart 2015 18:19)
ljudi su, kao i sve druge zivotinje uostalom, oportunisti. programirani da rade u svoju korist, te u korist svog potomstva. dobro, zlo? to su nenaucne kategorije.
(singer, 14. mart 2015 18:14)
Ja verujem (sto ne znaci da je tacno) da se ljudi radjaju kao prazan list papira. Ni dobri ni zli... vec nekako nevini. Okolnosti i vaspitanje uticu na formiranje licnosti, plus neke nasledne crte. Takodje verujem da su ljudi sposobni za sve, po prirodi. A pod zle osobe smatram one koji uzivaju u nanosenju bola drugima i drugim 'zlocinima' koje obicno okarakterisemo kao 'zverske'. Ne smatram zlim ljude koji cine 'stravicne' stvari po naradjenju, jer iza tih akcija stoje razne stvari, kao sto je licno uverenje, lojalnost, osecaj duznosti, ili neki 'visi' cilj zbog kojeg oni zrtvuju svoju 'dusu' i 'razum'. Mozda glup primer su vojnici... ubijaju, pale, ruse... za 'svoju drzavu, svoj narod, veru' ili sta god. A posle konflikta kad se vrate kuci se raspadnu emotivno i mentalno i imaju problema sa tim sto su 'cinili'. U ocima svoje nacije, oni su heroji. U ocima 'pokorene' ili da kazem rivalske strane, oni su zlocinci. Percepcija. Ajmo sledeci slican primer, drugi svetski rat, partizani-diverzanti su za nemce bili 'teroristi', oni su sebe smatrali borcima za slobodu, a narod ih je pored toga gledao kao heroje. Ima i ona izreka, da cilj opravdava sredstva. "Zlo" i "dobro" je nekako zeznuto za okarakterisati. I ako postoje i jedno i drugo, mislim da 'svetom' gospodare "red" i "haos", i da su oba neophodna za 'balans'. Istripovano zvuci, znam.
(Zeleni Zub, 14. mart 2015 16:53)
"Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro" I Hitler je mislio da čini dobro ubijajući Jevreje. Dakle, zaključak teksta treba da glasi da je problem u tome da li su neki ljudi psihopate ili ne....
(Onako samo usput, 14. mart 2015 16:47)
Ovo istraživanje najbolje pokazuje kalo se svako dosadašnje istraživanje u psihologiji može sažeti: može biti, al ne mora da znači".
(..., 14. mart 2015 16:34)
Zar je bitno da li ljudi čine zlo iz dobrih ubeđenja, zbog autoriteta, bilo kakvih opravdanja, neko spomenu i Stvaraoca. Bitno je šta ljudi stvarno čine. Primećujem da se iznenadimo kada neko čini nešto bitno dobro, pogotovo kada trpi štetu zbog toga. Osvrnuo bih se na stanje kod nas, gde mi se čini da se zločesto ponašanje širi, obratite samo pažnju na manjak empatije i primećivanja oupšte drugih u okruženju, recimo u saobraćaju gde su svi okruženi i zaštićeni svojim automobilom, na koji način se ponašaju prema drugima. Meni se sve to čini kao dobra osnova za činjenje široko rasprostranjenog i bitno lošeg ponašanja prema drugima.
(Sale, 14. mart 2015 16:30)
Pitagora: "Šta je najmudrije?" "Broj"; "Šta je najistinitije?" "Većina ljudi su zli".
Tomas Hobs objašnjava kakva je zapravo ljudska priroda. On ima krajnje pesimističko viđenje čoveka. Kod njega je čovek jedno egoistično, sebično biće koje gleda samo svoje interese i zato dolazi u sukob sa drugima. Sve bi učinio za svoje samoodržanje, bez obzira da li se to kosi sa uobičajnim poimanjem moralnog ponašanja. Možemo videti da Hobs nije verovao u postojanje pravih moralnih vrednosti. Dobro je ono što koristi svakom pojedincu ponaosob, a ne ono što je dobro za sve ili dobro po sebi. Zato se vrednost postupaka svakog pojedinca meri u odnosu na to koliku će korist dobiti za sebe, koja bi mogla iz toga izaći. Čovek je čoveku vuk, smatra Hobs. Nikada ljudi neće moći da žive zajedno u harmoničnom odnosu ako se ponašaju samo u skladu sa svojim prirodnim stanjem.
Pogledajte sta su ljudi uradili od planete Zemlje pa sami zakljucite kakvi su. Sapienti sat(pametnom dosta)!
(MM, 14. mart 2015 16:24)
Don Giovanni, Eksperiment je već izveden u proteklom ratu, očevidac sam, i upravo slušajući nacionalne autoritete i ubijejeđeni da čine dobro, ljudi su činili nepojmljive zločine. Svi koji su bili u Bosni znaju za te zločine, ali vlada kolektivna zavjera ćutnje, jer su skoro svi, ako ne učestvovali, prešutno su odobravali zvjerstva koja su činjena njihovim komšijama jer su postali krdo koje slijepo sluša nacionalni autoritet. Dakle, eksperiment nije potreban, on je već "in vivo" urađen u proteklom ratu.
(Linux, 14. mart 2015 16:21)
Znači mi se nismo izrodili,a monstruma toliko stvorili,što su sebe i zemlju prodali i pod VRAŽJI barjak su pristali.A ONI SE MOJ NARODE ZUVU:POLITIČARI.
(Milo, 14. mart 2015 16:19)
Hitler nije sigurno mislio da on cini zlo ubijajuci jevreje nego je bio ubedjen da su upravo oni zlo koje treba ukloniti.
Ono po cemu se ljudi razlikuju jeste upravo kako svako od nas dozivljava razlicite apstraktne pojmove kao sto su ljubav,lepota,dobro,zlo i koliko god da su te razlike lepe nekada su zaista prestrasne.
(klasik, 14. mart 2015 16:05)
Oni koji se odreknu Boga i deset božjih zapovesti i oni koji čine drugom što ne bi voleli da njima neko tako čini, prodali su dušu đavolu, a da toga često nisu svesni. To je najčešće geneza zla.
(Era, 14. mart 2015 15:55)
Ne znam jesu li zli, ali iz prakse znam:
99% ljudi koje poznajem pljuje po tome kad nekome pozajmiš neki novac, pa taj neće da vrati.
Iz mog osobnog iskustva, bez obzira na to, oko dvije trećine ljudi kojima sam pozajmio novac, uvrijedi se kad ih nakon što već prođe vrijeme kad su rekli da će vratiti novac, pitam kad misle vratiti taj novac. Radi se o iznosima po cirka 30-40 pa do 100-200 eura, znači ne sad o nekim astronomskim ciframa.
Znači u teoriji se svi zalažu za plaćanje i vraćanje dugova, u praksi dvije trećine neće ni spomenut novac koji im se pozajmio, nego šute ili se skrivaju. Kad im se novac spomene, onda su oni žrtve, a ti "samo o parama misliš" ili ona stara "daj prijatelju, pa nećemo se oko toga zavadit" (mada meni zavada ni ne pada napamet). Pa onda još ono spomenu "ma evo kad si tolko navalio evo ti pare" (čovjek bi rekao da ja tražim njihove pare, a ne svoje).
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Pitanje u naslovu nema baš i veze sa tekstom koji se bavi pitanjem "da li smo rođeni da pratimo naređenja i autoritete?".
Nema ničeg urođenog, na nas utiče samo okolina, i to još od majčinog stomaka. Neka pošalju dva blizanca, jednog od rođenja da živi u Hong Kongu a drugog u južnu Afriku sa nekim plemenima. Neće biti nikakve sličnosti osim fizičke. Na nas utiče kultura, roditelji, sve u svemu okolina.
(StiR.93, 14. mart 2015 15:23)
Neki jesu.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kalindi, 14. mart 2015 13:26)
na nasu zalost, ogromna vecina veruje u zlo, samo kada se njima to desava, obicno je to kasno, jer oni koji su se opekli evoluiraju i oni prikrivreno zlo, bar ja tako verujem....
(i tako to, 14. mart 2015 15:22)
Slepa poslušnost prema autoritetima je zeznuta stvar.Svi se moraju dovoditi u pitanje,niko nije svetac ili bezgrešan,posebno likovi koji zauzimaju mesta autoriteta koji su u doborm broju slučajeva psihopate,uostalom kako bi se probili do vrha da nisu psiho.
(mikism, 14. mart 2015 15:19)
I na kraju sio mi ga djura.
Otvorite novi zavet i naucite da dobro uvek pobedjuje pa zato zlo nastoji da se prikaze kao dobro i manipulise istinom kroz poluistine. U ljudskoj prirodi nije da prihvata zlo vec samo dobro. Zato i najveci monstrumi imaju opravdanje za svoja dela.
Citavi narodi imaju takve teznje, a neki i prema sebi samima.
Recimo srbi cak uspevaju svo zlo koje im je ucinjeno da pretvore u dobro.
To je pravi civilizacijski napredak. Postati isprdak.
(Milan, 14. mart 2015 15:19)
nekad ne bih verovao u to.nekada sam mislio da su svi ljudi rodjeni manje-vise isti. kako godine prolaze,ubedjen sam da su pojedinci zli i rodjeni.potpisujem.
(Kara Djordje, 14. mart 2015 15:19)
Slazem se sa Miligramom ili Hobsom "covek je coveku vuk" ali,mislim da je ovde kljuc da ljudi u procesu socijalizacije i obrazovanja nauce da razmisljaju kriticki ili "svojom glavom".U suprotnom imacemo masu ili gomilu koja neposlusno sledi vodje primer su nam poslednjih 25 godina u Srbiji,posebno zadnje 2,3...
(Kova, 14. mart 2015 15:00)
Da uredjeni, ali ako kriticki to spoznaju na vreme mogu da se promene. Ja se trudim da spoznam sebe, i uvek se iznenadim nekim svojim postupkom, tako da se to tesko u nama menja. Najbitnije je spoznati i pokusati da se promeni to "zlo" u nama...
(nix, 14. mart 2015 14:53)
Kako godine prolaze shvatam da ima mnogo ljudi koji su iskonski zli ..nisu u vecini ali njihov broj je ipak zastrasujuci.. Isto ima dosta onih koji su naizgled dobri i pravicni ali samo dok se njihovim interesima ne ispreci neko.. to onda izazove najgore u njima . Najgore sto je planeti zemlji i zivom svetu moglo da se desi je upravo ljudska vrsta! Evolucija svesti mora da se dogodi sto pre
(Baki, 14. mart 2015 14:50)
Đura Jakšić : "O, majko, majko, svet je pakostan,
… život je, majko, vrlo žalostan
… Međ' ljudima sam, međ' svojima,
… al' zlo je, majko, biti međ' njima"
(Zlo - staro, koliko i ljudsko postojanje, 14. mart 2015 14:45)
Okolnosti su jako bitne. Zato su smesni ljudi koji iz fotelje sa soljicom kafe osudjuju dogadjaje u ratu kao nesto njima nezamislivo, nesvesni sta bi oni sami bili sposobni da urade da su na zalost u ratnoj situaciji i da gledaju nasilje i smrt svaki dan.
(hm, 14. mart 2015 14:44)
Milgramov eksperiment je genijalan i najveći broj ljudi čini zlo iz pokoravanja autoritetu, samo mali procenat iz čistog zla.
(vesna, 14. mart 2015 14:37)
Nije mudro generalizirat, ali ako se bas mora. Gaussova raspodjela je pretpostavljam primjenjiva i na ljudsku dobrotu i zlocu. To znaci da je malo onih koji spadaju u ekstremni dio intervala lijevog ili desnog ruba, odnosno puno je manje ekstremnih zlocinaca i pravih svetaca, nego obicnih ljudi koji su umjereno dobri i umjereno zli. Pojedinac u vecini slucajeva ne reagira autonomno - akcijom, vec u nekom kontekstu - reakcijom. Iskusni ljudi kazu, tko je plemenit u obicnim zivotnim uvjetima, bit ce jos plemenitiji ekstremnim npr. ratu, tko je zao u obicnim bit ce jos opakiji u ekstremnim npr. ratu. Da bi nam zivot bio ugodniji logicnije je da cemo to postic ako i sami budemo ugodni drugima. Znam da ima i kontra argumenata.
(Stela, 14. mart 2015 14:36)
“Ljudi su spremni da naškode drugima kada su ubeđeni da to čine zbog višeg cilja”
Mislim da ovo objasnjenje nije potpuno, strah je jos jaci pokretac i od ubedjenja, pogotovo kod ljudi slabe kicme i velike brige za sopstvenu zadnjicu.
(Boki, 14. mart 2015 14:31)
U ovom tekstu fali ključna informacija o izvođenju Milgramovog testa da bi rezultati bili razumljiviji: u istoj prostoriji sa "učiteljima" se nalazi Autoritet (sa velikim A) koji "učitelje" ubeđuje da je vrlo važno da nastave to što rade, iako se njima možda čini da ne bi trebalo. Obično je to stariji glumac, koji izgleda strogo i ozbiljno i koji odaje utisak da bespogovorno zna šta je u redu, a šta nije.
Milgramov eksperiment pokazuje da ljudi (osim sociopata i psihopata) nisu zli po prirodi nego je ceo problem u tome što se vrlo malo ljudi usuđuje da se suprotstavi Autoritetu ili čoporu kada ima drugačije mišljenje.
Na kanalu Discovery su ponovili Milgramv eksperiment sa desetak plaćenih dobrovoljaca u Engleskoj. Ljudima su pre početka rekli da mogu da slobodno odustanu kad god požele, bez ikakvih posledica i da će im uprkos tome sve biti u celini isplaćeno. Od svih njih, samo je jedna žena odlučno rekla "ne, ja neću ni iz kog razloga da učestvujem u nečemu gde se muče ljudi".
Kod ostalih je bilo jasno vidljivo da imaju jake moralne dileme i sumnje, pa su pitali Autoriteta da li da nastave. Posle su svi oni izjavljivali da im nije bilo prijatno to što rade, ali eto kad je Autoritet rekao da je u redu, oni su ga samo poslušali.
Bilo bi zanimljivo izvesti ovaj eksperiment u Srbiji, a kao Autoritet postaviti nekog popa ili "nacionalnog intelektualca". Siguran sam da bi onda naši "učitelji" bez ikakvih problema pržili svoje "učenike" i na 10.000 volti!
(Don Giovanni, 14. mart 2015 14:27)
Svakako da treba verovati istrazivanjima,ali.. Medjutim, stvaralac svega shto nas okruzuje pa i zivih bica je sve strvorio da bude takvo kakvo zista jeste. Strogo je sve determinisano i popravke su skoro nemoguce. Vecina ljudi se kontrolishe i deluje normalno. Inace ljudski rod ne moze i nije doziveo nikakvu emancipaciju koju neki uceni ljudi pominju. Pre neki dan je Mirjana Karanovic rekla da je zivot od njene ucenice stvorio monstruma. Znamo o cemu se radi.Ona greshi i to sigurno.U svakom od nas je stvaralac instalirao monstruma. Kod mnogih on ne proradi, tj. kod vecine ne proradi. Ali kod mnogih je tu i kroz istoriju se to dobro vidi. Nije Hitler kriv shto je bio kakvog ga znamo. Stvaralac ga je ucinio da takav bude. Psihologija, pedagogija, psiho-analiza i ostale oficijelne discipline malo i kriju od ljudi o cemu se radi ili su to ljudi koji zele da se afirmishu pishuci "naucne" radove, knjige i ostalo. U emisiju AGAPE uvazeni profesor Jerotic a i simpaticni voditelj toliko drze do autoriteta Junga i ostalih da po malo deluje i zalosno. Obican covek ako samo pocne da promiuslja doci ce do normalnih-logicnih zakljucaka do kojih su doshli Hegel, Aristotel i ostali. Jer oni i nemaju esencijalne zakljucke o tome zashto su ljudi takvi kakvi su. Ustvari dosta zli. Budimo realni i recimo da se od coveka kao zivog bica ne moze neshto bog zna dobro ocekivati. Jer ako covek moze da stavi noz pod grlo jagnjetu i da ga pojede, zashto bismo onda slushali Junga, Jerotica ili Evropu.
(Stojan, 14. mart 2015 14:17)
Većina nije, neki jesu. Ima dosta istaživanja na tu temu. Jedino psihoanalitičari, neka filozofska usmerenja i neke religije smatraju da se ljudi rađaju kao dobri, ali su ih naučna istraživanja opovrgla.
(82, 14. mart 2015 14:16)
Velika vecina jeste zla, uostalom sta o ljudskoj vrsti govori 10 zapovesti i 7 smrtnih grehova ? Sigurno ne da su ljudi divni po prirodi. Ljude je najbolje opisao engleski filozof Tomas Hobs.
(MM, 14. mart 2015 13:56)
Ljudi svakako nisu urodjeni zli ali su veliki poklonici autoriteta tako da ima istine u ovome. Upravo ti autoriteti ih tokom faze formiranja i odrastanja svojim delovanjem cine da postanu zli. Srecom, u nekim slucajevima razum prevlada pa osoba izgradi jedini ispravan put a to je ikonoklasni prezir prema svakom obliku autoriteta. Nazalost, govorimo o jako malom procentu ljudi.
(Nikki, 14. mart 2015 13:52)
Ne znam jesu li zli, ali iz prakse znam:
99% ljudi koje poznajem pljuje po tome kad nekome pozajmiš neki novac, pa taj neće da vrati.
Iz mog osobnog iskustva, bez obzira na to, oko dvije trećine ljudi kojima sam pozajmio novac, uvrijedi se kad ih nakon što već prođe vrijeme kad su rekli da će vratiti novac, pitam kad misle vratiti taj novac. Radi se o iznosima po cirka 30-40 pa do 100-200 eura, znači ne sad o nekim astronomskim ciframa.
Znači u teoriji se svi zalažu za plaćanje i vraćanje dugova, u praksi dvije trećine neće ni spomenut novac koji im se pozajmio, nego šute ili se skrivaju. Kad im se novac spomene, onda su oni žrtve, a ti "samo o parama misliš" ili ona stara "daj prijatelju, pa nećemo se oko toga zavadit" (mada meni zavada ni ne pada napamet). Pa onda još ono spomenu "ma evo kad si tolko navalio evo ti pare" (čovjek bi rekao da ja tražim njihove pare, a ne svoje).
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Ljudi svakako nisu urodjeni zli ali su veliki poklonici autoriteta tako da ima istine u ovome. Upravo ti autoriteti ih tokom faze formiranja i odrastanja svojim delovanjem cine da postanu zli. Srecom, u nekim slucajevima razum prevlada pa osoba izgradi jedini ispravan put a to je ikonoklasni prezir prema svakom obliku autoriteta. Nazalost, govorimo o jako malom procentu ljudi.
(Nikki, 14. mart 2015 13:52)
Velika vecina jeste zla, uostalom sta o ljudskoj vrsti govori 10 zapovesti i 7 smrtnih grehova ? Sigurno ne da su ljudi divni po prirodi. Ljude je najbolje opisao engleski filozof Tomas Hobs.
(MM, 14. mart 2015 13:56)
U ovom tekstu fali ključna informacija o izvođenju Milgramovog testa da bi rezultati bili razumljiviji: u istoj prostoriji sa "učiteljima" se nalazi Autoritet (sa velikim A) koji "učitelje" ubeđuje da je vrlo važno da nastave to što rade, iako se njima možda čini da ne bi trebalo. Obično je to stariji glumac, koji izgleda strogo i ozbiljno i koji odaje utisak da bespogovorno zna šta je u redu, a šta nije.
Milgramov eksperiment pokazuje da ljudi (osim sociopata i psihopata) nisu zli po prirodi nego je ceo problem u tome što se vrlo malo ljudi usuđuje da se suprotstavi Autoritetu ili čoporu kada ima drugačije mišljenje.
Na kanalu Discovery su ponovili Milgramv eksperiment sa desetak plaćenih dobrovoljaca u Engleskoj. Ljudima su pre početka rekli da mogu da slobodno odustanu kad god požele, bez ikakvih posledica i da će im uprkos tome sve biti u celini isplaćeno. Od svih njih, samo je jedna žena odlučno rekla "ne, ja neću ni iz kog razloga da učestvujem u nečemu gde se muče ljudi".
Kod ostalih je bilo jasno vidljivo da imaju jake moralne dileme i sumnje, pa su pitali Autoriteta da li da nastave. Posle su svi oni izjavljivali da im nije bilo prijatno to što rade, ali eto kad je Autoritet rekao da je u redu, oni su ga samo poslušali.
Bilo bi zanimljivo izvesti ovaj eksperiment u Srbiji, a kao Autoritet postaviti nekog popa ili "nacionalnog intelektualca". Siguran sam da bi onda naši "učitelji" bez ikakvih problema pržili svoje "učenike" i na 10.000 volti!
(Don Giovanni, 14. mart 2015 14:27)
Hitler nije sigurno mislio da on cini zlo ubijajuci jevreje nego je bio ubedjen da su upravo oni zlo koje treba ukloniti.
Ono po cemu se ljudi razlikuju jeste upravo kako svako od nas dozivljava razlicite apstraktne pojmove kao sto su ljubav,lepota,dobro,zlo i koliko god da su te razlike lepe nekada su zaista prestrasne.
(klasik, 14. mart 2015 16:05)
Don Giovanni, Eksperiment je već izveden u proteklom ratu, očevidac sam, i upravo slušajući nacionalne autoritete i ubijejeđeni da čine dobro, ljudi su činili nepojmljive zločine. Svi koji su bili u Bosni znaju za te zločine, ali vlada kolektivna zavjera ćutnje, jer su skoro svi, ako ne učestvovali, prešutno su odobravali zvjerstva koja su činjena njihovim komšijama jer su postali krdo koje slijepo sluša nacionalni autoritet. Dakle, eksperiment nije potreban, on je već "in vivo" urađen u proteklom ratu.
(Linux, 14. mart 2015 16:21)
Đura Jakšić : "O, majko, majko, svet je pakostan,
… život je, majko, vrlo žalostan
… Međ' ljudima sam, međ' svojima,
… al' zlo je, majko, biti međ' njima"
(Zlo - staro, koliko i ljudsko postojanje, 14. mart 2015 14:45)
“Ljudi su spremni da naškode drugima kada su ubeđeni da to čine zbog višeg cilja”
Mislim da ovo objasnjenje nije potpuno, strah je jos jaci pokretac i od ubedjenja, pogotovo kod ljudi slabe kicme i velike brige za sopstvenu zadnjicu.
(Boki, 14. mart 2015 14:31)
Okolnosti su jako bitne. Zato su smesni ljudi koji iz fotelje sa soljicom kafe osudjuju dogadjaje u ratu kao nesto njima nezamislivo, nesvesni sta bi oni sami bili sposobni da urade da su na zalost u ratnoj situaciji i da gledaju nasilje i smrt svaki dan.
(hm, 14. mart 2015 14:44)
Nije mudro generalizirat, ali ako se bas mora. Gaussova raspodjela je pretpostavljam primjenjiva i na ljudsku dobrotu i zlocu. To znaci da je malo onih koji spadaju u ekstremni dio intervala lijevog ili desnog ruba, odnosno puno je manje ekstremnih zlocinaca i pravih svetaca, nego obicnih ljudi koji su umjereno dobri i umjereno zli. Pojedinac u vecini slucajeva ne reagira autonomno - akcijom, vec u nekom kontekstu - reakcijom. Iskusni ljudi kazu, tko je plemenit u obicnim zivotnim uvjetima, bit ce jos plemenitiji ekstremnim npr. ratu, tko je zao u obicnim bit ce jos opakiji u ekstremnim npr. ratu. Da bi nam zivot bio ugodniji logicnije je da cemo to postic ako i sami budemo ugodni drugima. Znam da ima i kontra argumenata.
(Stela, 14. mart 2015 14:36)
Milgramov eksperiment je genijalan i najveći broj ljudi čini zlo iz pokoravanja autoritetu, samo mali procenat iz čistog zla.
(vesna, 14. mart 2015 14:37)
Ja verujem (sto ne znaci da je tacno) da se ljudi radjaju kao prazan list papira. Ni dobri ni zli... vec nekako nevini. Okolnosti i vaspitanje uticu na formiranje licnosti, plus neke nasledne crte. Takodje verujem da su ljudi sposobni za sve, po prirodi. A pod zle osobe smatram one koji uzivaju u nanosenju bola drugima i drugim 'zlocinima' koje obicno okarakterisemo kao 'zverske'. Ne smatram zlim ljude koji cine 'stravicne' stvari po naradjenju, jer iza tih akcija stoje razne stvari, kao sto je licno uverenje, lojalnost, osecaj duznosti, ili neki 'visi' cilj zbog kojeg oni zrtvuju svoju 'dusu' i 'razum'. Mozda glup primer su vojnici... ubijaju, pale, ruse... za 'svoju drzavu, svoj narod, veru' ili sta god. A posle konflikta kad se vrate kuci se raspadnu emotivno i mentalno i imaju problema sa tim sto su 'cinili'. U ocima svoje nacije, oni su heroji. U ocima 'pokorene' ili da kazem rivalske strane, oni su zlocinci. Percepcija. Ajmo sledeci slican primer, drugi svetski rat, partizani-diverzanti su za nemce bili 'teroristi', oni su sebe smatrali borcima za slobodu, a narod ih je pored toga gledao kao heroje. Ima i ona izreka, da cilj opravdava sredstva. "Zlo" i "dobro" je nekako zeznuto za okarakterisati. I ako postoje i jedno i drugo, mislim da 'svetom' gospodare "red" i "haos", i da su oba neophodna za 'balans'. Istripovano zvuci, znam.
(Zeleni Zub, 14. mart 2015 16:53)
Slepa poslušnost prema autoritetima je zeznuta stvar.Svi se moraju dovoditi u pitanje,niko nije svetac ili bezgrešan,posebno likovi koji zauzimaju mesta autoriteta koji su u doborm broju slučajeva psihopate,uostalom kako bi se probili do vrha da nisu psiho.
(mikism, 14. mart 2015 15:19)
Pitagora: "Šta je najmudrije?" "Broj"; "Šta je najistinitije?" "Većina ljudi su zli".
Tomas Hobs objašnjava kakva je zapravo ljudska priroda. On ima krajnje pesimističko viđenje čoveka. Kod njega je čovek jedno egoistično, sebično biće koje gleda samo svoje interese i zato dolazi u sukob sa drugima. Sve bi učinio za svoje samoodržanje, bez obzira da li se to kosi sa uobičajnim poimanjem moralnog ponašanja. Možemo videti da Hobs nije verovao u postojanje pravih moralnih vrednosti. Dobro je ono što koristi svakom pojedincu ponaosob, a ne ono što je dobro za sve ili dobro po sebi. Zato se vrednost postupaka svakog pojedinca meri u odnosu na to koliku će korist dobiti za sebe, koja bi mogla iz toga izaći. Čovek je čoveku vuk, smatra Hobs. Nikada ljudi neće moći da žive zajedno u harmoničnom odnosu ako se ponašaju samo u skladu sa svojim prirodnim stanjem.
Pogledajte sta su ljudi uradili od planete Zemlje pa sami zakljucite kakvi su. Sapienti sat(pametnom dosta)!
(MM, 14. mart 2015 16:24)
Pitanje u naslovu nema baš i veze sa tekstom koji se bavi pitanjem "da li smo rođeni da pratimo naređenja i autoritete?".
Nema ničeg urođenog, na nas utiče samo okolina, i to još od majčinog stomaka. Neka pošalju dva blizanca, jednog od rođenja da živi u Hong Kongu a drugog u južnu Afriku sa nekim plemenima. Neće biti nikakve sličnosti osim fizičke. Na nas utiče kultura, roditelji, sve u svemu okolina.
(StiR.93, 14. mart 2015 15:23)
nekad ne bih verovao u to.nekada sam mislio da su svi ljudi rodjeni manje-vise isti. kako godine prolaze,ubedjen sam da su pojedinci zli i rodjeni.potpisujem.
(Kara Djordje, 14. mart 2015 15:19)
Kako godine prolaze shvatam da ima mnogo ljudi koji su iskonski zli ..nisu u vecini ali njihov broj je ipak zastrasujuci.. Isto ima dosta onih koji su naizgled dobri i pravicni ali samo dok se njihovim interesima ne ispreci neko.. to onda izazove najgore u njima . Najgore sto je planeti zemlji i zivom svetu moglo da se desi je upravo ljudska vrsta! Evolucija svesti mora da se dogodi sto pre
(Baki, 14. mart 2015 14:50)
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Nisi u pravu, procenat je veci...
(Nenad, 14. mart 2015 21:13)
Zar je bitno da li ljudi čine zlo iz dobrih ubeđenja, zbog autoriteta, bilo kakvih opravdanja, neko spomenu i Stvaraoca. Bitno je šta ljudi stvarno čine. Primećujem da se iznenadimo kada neko čini nešto bitno dobro, pogotovo kada trpi štetu zbog toga. Osvrnuo bih se na stanje kod nas, gde mi se čini da se zločesto ponašanje širi, obratite samo pažnju na manjak empatije i primećivanja oupšte drugih u okruženju, recimo u saobraćaju gde su svi okruženi i zaštićeni svojim automobilom, na koji način se ponašaju prema drugima. Meni se sve to čini kao dobra osnova za činjenje široko rasprostranjenog i bitno lošeg ponašanja prema drugima.
(Sale, 14. mart 2015 16:30)
"Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro" I Hitler je mislio da čini dobro ubijajući Jevreje. Dakle, zaključak teksta treba da glasi da je problem u tome da li su neki ljudi psihopate ili ne....
(Onako samo usput, 14. mart 2015 16:47)
Slazem se sa Miligramom ili Hobsom "covek je coveku vuk" ali,mislim da je ovde kljuc da ljudi u procesu socijalizacije i obrazovanja nauce da razmisljaju kriticki ili "svojom glavom".U suprotnom imacemo masu ili gomilu koja neposlusno sledi vodje primer su nam poslednjih 25 godina u Srbiji,posebno zadnje 2,3...
(Kova, 14. mart 2015 15:00)
Ovo istraživanje najbolje pokazuje kalo se svako dosadašnje istraživanje u psihologiji može sažeti: može biti, al ne mora da znači".
(..., 14. mart 2015 16:34)
Da uredjeni, ali ako kriticki to spoznaju na vreme mogu da se promene. Ja se trudim da spoznam sebe, i uvek se iznenadim nekim svojim postupkom, tako da se to tesko u nama menja. Najbitnije je spoznati i pokusati da se promeni to "zlo" u nama...
(nix, 14. mart 2015 14:53)
Veliki problem kod svakog ovakvog eksperimenta jeste taj sto se nikada ne uzima u obzir socioloski aspekt. U modernizmu, postovanje autoriteta je deo kulture. U postmodernizmu je pobuna protiv autoriteta deo kulture. Nije isto raditi ovaj eksperiment 1960-ih i danas jer se u medjuvremenu uzorak radikalno promenio.
(jolly, 14. mart 2015 18:37)
Pogledajte neku decu, ima ih da su cisto zlo i to u uzrastu od dve-tri godine. Da se najezis. Tacno se odmalena vidi ko je kakav. Ne mozemo svi biti rodjeni jednaki kada nam geni nisu jednaki. Okolina samo iskristalise.
Svi mi nekada cinimo lose stvari, primorani smo da biramo ili nas ili druge. Jesu sitnice, ali opet.
Plus, kada god sam uradila neko nesebicno i dobro delo, nekada i na svoju stetu, od istih tih osoba mi je priredjivan pakao.
Neki ne mogu podneti da im neko ucino a da mu nista ne trebaju vratiti, jer samo to nikome ne bi ucinili. Onda krene ludo ponasanje i razne smicalice da se taj neko predstavi kao los.
Treba gledati sebe i svoje, a ostalim kako bude.
(aqwr, 16. mart 2015 01:02)
Oni koji se odreknu Boga i deset božjih zapovesti i oni koji čine drugom što ne bi voleli da njima neko tako čini, prodali su dušu đavolu, a da toga često nisu svesni. To je najčešće geneza zla.
(Era, 14. mart 2015 15:55)
Znači mi se nismo izrodili,a monstruma toliko stvorili,što su sebe i zemlju prodali i pod VRAŽJI barjak su pristali.A ONI SE MOJ NARODE ZUVU:POLITIČARI.
(Milo, 14. mart 2015 16:19)
I na kraju sio mi ga djura.
Otvorite novi zavet i naucite da dobro uvek pobedjuje pa zato zlo nastoji da se prikaze kao dobro i manipulise istinom kroz poluistine. U ljudskoj prirodi nije da prihvata zlo vec samo dobro. Zato i najveci monstrumi imaju opravdanje za svoja dela.
Citavi narodi imaju takve teznje, a neki i prema sebi samima.
Recimo srbi cak uspevaju svo zlo koje im je ucinjeno da pretvore u dobro.
To je pravi civilizacijski napredak. Postati isprdak.
(Milan, 14. mart 2015 15:19)
Ljudska priroda je zla, u onoj meri, u kojoj je to prihvatljivo u nekoj ljudskoj zajednici, ili u situaciji, u kojoj postoji aklamacije okruženja.
(Smuleco, 14. mart 2015 21:34)
Zlo je imanentno svakom ljudskom biću ; to je, još Frojd ustvdio. I, "poručio" da nam je "to" - od Tvorca !
Elem,spremnost i voljnost ljudi da nanose zlo i patnju drugom ljudskom biću ( životinji, prirodi...) dolazi u genskom prtljagu - zajedno sa genetskim zapisom fizičkih i psiholoških determinanti jedinke .
Naravno,da niz socijalnih odrednica, vaspitanje, pre svih, mogu da potisnu ( i najčešće to i čine ) "gensku grešku", modifikuju je i daju joj smisao kroz društveno prihvatljivo ponašanje. Međutim,svee do časa kada se lični interes pojedinca bude ugrožen, na bilo koji način.Tada, poput "groma iz vedrog neba", "iskače" "genski zapis" - iskezi se, i "pokaže zube".
Dešava se, premda ređe,da da "genski zapis", svoje otrovne strele pošalje drugome - ničim izazvan.Tada, najčešće govorimo o mentalnoj bolesti.
I, konačno, zlo podstaknuto autoritetom a opisano u opitima Stenlija Milgrama , nije ništa drugo do primarna eksplikacija zla - u kome je "autoritet" samo pokriće za "genetski zapis".Na takav zaključak upućuje veoma važan podatak (izostavljen u tekstu !) da je ispitanicima rečeno da oni, ispitanici, neće biti kažnjeni za zlo koje nanose "glumcima" - takođe učesnicima opita.
Užasno je biće čovek ; niko tako lako ne staje na stranu zla.
(Dunja, 14. mart 2015 18:39)
Za svet ne znam ali u Srbiji nema dobrih ljudi odavno sve sto vredi je otislo odavde,ostali su samo zli i sebicni,nikad nisam upoznao neku dobru osobu u toku svog celog zivota od rodjenja preko osnovne do faksa dobrih ljudi nema to je mit ili ih ima u svetu ovde ne sigurno...
(Milos, 14. mart 2015 19:21)
Većina nije, neki jesu. Ima dosta istaživanja na tu temu. Jedino psihoanalitičari, neka filozofska usmerenja i neke religije smatraju da se ljudi rađaju kao dobri, ali su ih naučna istraživanja opovrgla.
(82, 14. mart 2015 14:16)
Neki jesu.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kalindi, 14. mart 2015 13:26)
na nasu zalost, ogromna vecina veruje u zlo, samo kada se njima to desava, obicno je to kasno, jer oni koji su se opekli evoluiraju i oni prikrivreno zlo, bar ja tako verujem....
(i tako to, 14. mart 2015 15:22)
Mislim da je svako zlo učinjeno pre svega zbog nedostatka empatije. Nedostatkom bilo kakvog saosećanja za drugog ili za živo biće automatski se otvaraju vrata neljudskosti i zloćinima. Autoritet je tu samo izgovor. Ko je u stanju da saoseća i ne želi da drugome učini zlo, nikakav autoritet neće moći ni da ga natera. Oni drugi jedva će dočekati da im neko da dozvolu.
(Crna, 16. mart 2015 15:25)
ljudi su, kao i sve druge zivotinje uostalom, oportunisti. programirani da rade u svoju korist, te u korist svog potomstva. dobro, zlo? to su nenaucne kategorije.
(singer, 14. mart 2015 18:14)
Ljudi se ne radjaju zli,tokom zivota pogotovo u ranom periodu,zbog raznih okolnosti i dogadjaja neki to i postanu.ZLO u coveku unistava njega samog,ali neko to shvati a neko ne.
(humanista, 28. mart 2015 07:25)
ima raznih uticaja tokom odrastanja,vaspitanje,nadasve formiranje same licnosti a ima i genetike koja isto ima udela u ponasanju same osobe i tako...
(lemy, 14. mart 2015 18:19)
Svakako da treba verovati istrazivanjima,ali.. Medjutim, stvaralac svega shto nas okruzuje pa i zivih bica je sve strvorio da bude takvo kakvo zista jeste. Strogo je sve determinisano i popravke su skoro nemoguce. Vecina ljudi se kontrolishe i deluje normalno. Inace ljudski rod ne moze i nije doziveo nikakvu emancipaciju koju neki uceni ljudi pominju. Pre neki dan je Mirjana Karanovic rekla da je zivot od njene ucenice stvorio monstruma. Znamo o cemu se radi.Ona greshi i to sigurno.U svakom od nas je stvaralac instalirao monstruma. Kod mnogih on ne proradi, tj. kod vecine ne proradi. Ali kod mnogih je tu i kroz istoriju se to dobro vidi. Nije Hitler kriv shto je bio kakvog ga znamo. Stvaralac ga je ucinio da takav bude. Psihologija, pedagogija, psiho-analiza i ostale oficijelne discipline malo i kriju od ljudi o cemu se radi ili su to ljudi koji zele da se afirmishu pishuci "naucne" radove, knjige i ostalo. U emisiju AGAPE uvazeni profesor Jerotic a i simpaticni voditelj toliko drze do autoriteta Junga i ostalih da po malo deluje i zalosno. Obican covek ako samo pocne da promiuslja doci ce do normalnih-logicnih zakljucaka do kojih su doshli Hegel, Aristotel i ostali. Jer oni i nemaju esencijalne zakljucke o tome zashto su ljudi takvi kakvi su. Ustvari dosta zli. Budimo realni i recimo da se od coveka kao zivog bica ne moze neshto bog zna dobro ocekivati. Jer ako covek moze da stavi noz pod grlo jagnjetu i da ga pojede, zashto bismo onda slushali Junga, Jerotica ili Evropu.
(Stojan, 14. mart 2015 14:17)
Balans je najosetljivija kategorija. Balans izmedju licnih zelja I potreba, I neremecenja drugih. Balans je beskrajan kao I sam zivot. Svako njegovo narusavanje vodi u neku vrstu zlocina, prema sebi ili prema drugima. Zlo I dobro su apstraktni pojmovi, covek je veoma komplikovan I suptilan sistem, da bi se mogao svesti na tu prostu podelu problematicnih kategorija. Moje misljenje je radjamo se predisponirani a okolina samo podrzi tu uslovljenost. Mozda gresim ali verujem da ako dete odgojite cistom ljubavlju, ono tesko moze otici u krajnost narusavanja zivota drugih. Ljudska vrsta radja se u sirokom spektru, daleko od toga da smo svi isti kapacitet za osvescivanje I tu je zacaran krug za mnoge
(Mirjana, 14. mart 2015 23:06)
Ovo je suština, na koju niko od prethodnih komentatora nije obratio pažnju:
“Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro”.
Zlo se ne može nikada iskoreniti, jer veliko zlo, za razliku od sitnog, individualnog, karakternog, sociopatskog i psihopatskog sebičnog zla je zapravo nečija slepa borba za opšte dobro a protiv univerzalnog zla. Zlo se može samo smanjiti tako što će se shvatiti da opšte dobro suštinski nije ni opšte ni dobro i da dobro može biti samo bilateralno, od jednog bića ka drugom.
(pomozi, voli i ne sudi, 30. mart 2015 09:52)
Biologija, neurofiziologija, moral demagogija, pedagogija, velika riba guta manju, ali i manja veću ako je u stanju
(Rambo Amadeus, 24. mart 2015 09:41)
“Kako će čovek reagovati ne zavisi toliko od njegovog karaktera, nego situacije u kojoj se nalazi”. Dodao bih da u dobroj meri zavisi i od toga na koju je nogu ustao i sta mu je tog jutra doruckovala tasta. Naivno je verovati da isti heroji u istim situacijama obavezno ponavljaju ista herojstva. Desi se da heroj u istoj situaciji postupi kao najveci podlac i kukavica. A sto se tice svesti i nesvesti i izbora... barem vecini nas nisu potrebna nikakva istrazivanja s drugog kraja Sveta. Dovoljno je da se vratimo, kako ko - neko 20-30 godina, neko manje, neko da se za par godina priseti ovog danas, pa da posteno, ali zaista posteno, preispitamo sami sebe. Evo pitanja: "jesam li znao?" Evo ponudjenog odgovora: "ma nece biti da sam bio takav idiot!"
(nisam ja, ja je, 31. mart 2015 03:03)
Milgramov eksperiment je 1 od 7 najvećih naučnih eksperimenata.
Analizom rezultata, u zaključku stoji da su neke nacije, i neke religiozne Hrišćanske konfesije podloznije autoritetu od drugih. što je očekivano. Mislim da ni rešenje ubeđivati čoveka da se ne prepušta autoritetu nijednog čoveka, jer će kad-tad popustiti. Jedini način da se oseća lično odgovornim vidim u Pravoslavlju, jer nijedna druga konfesija istovremeno ne pruža toliko slobode čoveku, i ne traži toliko lične odgovornosti.
.
(Joca 011, 15. mart 2015 00:08)
Gina Perry je u svom svedocenju predocila da je Milgram lazirao rezultate tastova. Tvrdila je da je veliki broj uzesnika znao da je to samo jedan veliki TV show, a u svrhu sticanja slave i novca. Obican smutljivac. Sama cinjenica da je jevrej dosta govori o njegovim namerama.
(666, 14. mart 2015 19:08)
Životinje ubijaju da bi preživele. Čovek voli da maltretira zbog podsvesne želje da uvek, i na svakom mestu bude dominantna zver, to jest zver nad zverima. Dalje, podsvesna želja za svesnom čovekovom provokacijom, bilo da je ona upućena verbalno, ili na neverbalan način, govori da čovek, u suštini, nema griže savesti jer, kad neko provocira na način za koji misli da neće biti primećen, a kad naj perfidniji vid provokacije bude prepoznat, i kad čovek čoveku provokatoru otvoreno stavi do znanja da za provokacijom nema potrebe, provokator po pravilu izigrava žrtvu, a neretko kad provokator svoju želju da bude dominantan pretače u otvorenu pretnju po život drugog čoveka kome je pretnja upućena. Šta ćete, da nije u pitanju pokazivanje vlastitog Ega, i da reč može da ubije, pola planete bi bilo pod zemljom, a Umno kastrirani ljudi bi bili na vrhu lanca ishrane...
(Dušan Torbica, 8. maj 2016 20:52)
Oni koji se odreknu Boga i deset božjih zapovesti i oni koji čine drugom što ne bi voleli da njima neko tako čini, prodali su dušu đavolu, a da toga često nisu svesni. To je najčešće geneza zla.
(Era, 14. mart 2015 15:55)
Gina Perry je u svom svedocenju predocila da je Milgram lazirao rezultate tastova. Tvrdila je da je veliki broj uzesnika znao da je to samo jedan veliki TV show, a u svrhu sticanja slave i novca. Obican smutljivac. Sama cinjenica da je jevrej dosta govori o njegovim namerama.
(666, 14. mart 2015 19:08)
Za svet ne znam ali u Srbiji nema dobrih ljudi odavno sve sto vredi je otislo odavde,ostali su samo zli i sebicni,nikad nisam upoznao neku dobru osobu u toku svog celog zivota od rodjenja preko osnovne do faksa dobrih ljudi nema to je mit ili ih ima u svetu ovde ne sigurno...
(Milos, 14. mart 2015 19:21)
Svakako da treba verovati istrazivanjima,ali.. Medjutim, stvaralac svega shto nas okruzuje pa i zivih bica je sve strvorio da bude takvo kakvo zista jeste. Strogo je sve determinisano i popravke su skoro nemoguce. Vecina ljudi se kontrolishe i deluje normalno. Inace ljudski rod ne moze i nije doziveo nikakvu emancipaciju koju neki uceni ljudi pominju. Pre neki dan je Mirjana Karanovic rekla da je zivot od njene ucenice stvorio monstruma. Znamo o cemu se radi.Ona greshi i to sigurno.U svakom od nas je stvaralac instalirao monstruma. Kod mnogih on ne proradi, tj. kod vecine ne proradi. Ali kod mnogih je tu i kroz istoriju se to dobro vidi. Nije Hitler kriv shto je bio kakvog ga znamo. Stvaralac ga je ucinio da takav bude. Psihologija, pedagogija, psiho-analiza i ostale oficijelne discipline malo i kriju od ljudi o cemu se radi ili su to ljudi koji zele da se afirmishu pishuci "naucne" radove, knjige i ostalo. U emisiju AGAPE uvazeni profesor Jerotic a i simpaticni voditelj toliko drze do autoriteta Junga i ostalih da po malo deluje i zalosno. Obican covek ako samo pocne da promiuslja doci ce do normalnih-logicnih zakljucaka do kojih su doshli Hegel, Aristotel i ostali. Jer oni i nemaju esencijalne zakljucke o tome zashto su ljudi takvi kakvi su. Ustvari dosta zli. Budimo realni i recimo da se od coveka kao zivog bica ne moze neshto bog zna dobro ocekivati. Jer ako covek moze da stavi noz pod grlo jagnjetu i da ga pojede, zashto bismo onda slushali Junga, Jerotica ili Evropu.
(Stojan, 14. mart 2015 14:17)
Milgramov eksperiment je 1 od 7 najvećih naučnih eksperimenata.
Analizom rezultata, u zaključku stoji da su neke nacije, i neke religiozne Hrišćanske konfesije podloznije autoritetu od drugih. što je očekivano. Mislim da ni rešenje ubeđivati čoveka da se ne prepušta autoritetu nijednog čoveka, jer će kad-tad popustiti. Jedini način da se oseća lično odgovornim vidim u Pravoslavlju, jer nijedna druga konfesija istovremeno ne pruža toliko slobode čoveku, i ne traži toliko lične odgovornosti.
.
(Joca 011, 15. mart 2015 00:08)
Velika vecina jeste zla, uostalom sta o ljudskoj vrsti govori 10 zapovesti i 7 smrtnih grehova ? Sigurno ne da su ljudi divni po prirodi. Ljude je najbolje opisao engleski filozof Tomas Hobs.
(MM, 14. mart 2015 13:56)
Ja verujem (sto ne znaci da je tacno) da se ljudi radjaju kao prazan list papira. Ni dobri ni zli... vec nekako nevini. Okolnosti i vaspitanje uticu na formiranje licnosti, plus neke nasledne crte. Takodje verujem da su ljudi sposobni za sve, po prirodi. A pod zle osobe smatram one koji uzivaju u nanosenju bola drugima i drugim 'zlocinima' koje obicno okarakterisemo kao 'zverske'. Ne smatram zlim ljude koji cine 'stravicne' stvari po naradjenju, jer iza tih akcija stoje razne stvari, kao sto je licno uverenje, lojalnost, osecaj duznosti, ili neki 'visi' cilj zbog kojeg oni zrtvuju svoju 'dusu' i 'razum'. Mozda glup primer su vojnici... ubijaju, pale, ruse... za 'svoju drzavu, svoj narod, veru' ili sta god. A posle konflikta kad se vrate kuci se raspadnu emotivno i mentalno i imaju problema sa tim sto su 'cinili'. U ocima svoje nacije, oni su heroji. U ocima 'pokorene' ili da kazem rivalske strane, oni su zlocinci. Percepcija. Ajmo sledeci slican primer, drugi svetski rat, partizani-diverzanti su za nemce bili 'teroristi', oni su sebe smatrali borcima za slobodu, a narod ih je pored toga gledao kao heroje. Ima i ona izreka, da cilj opravdava sredstva. "Zlo" i "dobro" je nekako zeznuto za okarakterisati. I ako postoje i jedno i drugo, mislim da 'svetom' gospodare "red" i "haos", i da su oba neophodna za 'balans'. Istripovano zvuci, znam.
(Zeleni Zub, 14. mart 2015 16:53)
I na kraju sio mi ga djura.
Otvorite novi zavet i naucite da dobro uvek pobedjuje pa zato zlo nastoji da se prikaze kao dobro i manipulise istinom kroz poluistine. U ljudskoj prirodi nije da prihvata zlo vec samo dobro. Zato i najveci monstrumi imaju opravdanje za svoja dela.
Citavi narodi imaju takve teznje, a neki i prema sebi samima.
Recimo srbi cak uspevaju svo zlo koje im je ucinjeno da pretvore u dobro.
To je pravi civilizacijski napredak. Postati isprdak.
(Milan, 14. mart 2015 15:19)
Ljudi svakako nisu urodjeni zli ali su veliki poklonici autoriteta tako da ima istine u ovome. Upravo ti autoriteti ih tokom faze formiranja i odrastanja svojim delovanjem cine da postanu zli. Srecom, u nekim slucajevima razum prevlada pa osoba izgradi jedini ispravan put a to je ikonoklasni prezir prema svakom obliku autoriteta. Nazalost, govorimo o jako malom procentu ljudi.
(Nikki, 14. mart 2015 13:52)
Pitanje u naslovu nema baš i veze sa tekstom koji se bavi pitanjem "da li smo rođeni da pratimo naređenja i autoritete?".
Nema ničeg urođenog, na nas utiče samo okolina, i to još od majčinog stomaka. Neka pošalju dva blizanca, jednog od rođenja da živi u Hong Kongu a drugog u južnu Afriku sa nekim plemenima. Neće biti nikakve sličnosti osim fizičke. Na nas utiče kultura, roditelji, sve u svemu okolina.
(StiR.93, 14. mart 2015 15:23)
U ovom tekstu fali ključna informacija o izvođenju Milgramovog testa da bi rezultati bili razumljiviji: u istoj prostoriji sa "učiteljima" se nalazi Autoritet (sa velikim A) koji "učitelje" ubeđuje da je vrlo važno da nastave to što rade, iako se njima možda čini da ne bi trebalo. Obično je to stariji glumac, koji izgleda strogo i ozbiljno i koji odaje utisak da bespogovorno zna šta je u redu, a šta nije.
Milgramov eksperiment pokazuje da ljudi (osim sociopata i psihopata) nisu zli po prirodi nego je ceo problem u tome što se vrlo malo ljudi usuđuje da se suprotstavi Autoritetu ili čoporu kada ima drugačije mišljenje.
Na kanalu Discovery su ponovili Milgramv eksperiment sa desetak plaćenih dobrovoljaca u Engleskoj. Ljudima su pre početka rekli da mogu da slobodno odustanu kad god požele, bez ikakvih posledica i da će im uprkos tome sve biti u celini isplaćeno. Od svih njih, samo je jedna žena odlučno rekla "ne, ja neću ni iz kog razloga da učestvujem u nečemu gde se muče ljudi".
Kod ostalih je bilo jasno vidljivo da imaju jake moralne dileme i sumnje, pa su pitali Autoriteta da li da nastave. Posle su svi oni izjavljivali da im nije bilo prijatno to što rade, ali eto kad je Autoritet rekao da je u redu, oni su ga samo poslušali.
Bilo bi zanimljivo izvesti ovaj eksperiment u Srbiji, a kao Autoritet postaviti nekog popa ili "nacionalnog intelektualca". Siguran sam da bi onda naši "učitelji" bez ikakvih problema pržili svoje "učenike" i na 10.000 volti!
(Don Giovanni, 14. mart 2015 14:27)
Ovo istraživanje najbolje pokazuje kalo se svako dosadašnje istraživanje u psihologiji može sažeti: može biti, al ne mora da znači".
(..., 14. mart 2015 16:34)
Ljudska priroda je zla, u onoj meri, u kojoj je to prihvatljivo u nekoj ljudskoj zajednici, ili u situaciji, u kojoj postoji aklamacije okruženja.
(Smuleco, 14. mart 2015 21:34)
ljudi su, kao i sve druge zivotinje uostalom, oportunisti. programirani da rade u svoju korist, te u korist svog potomstva. dobro, zlo? to su nenaucne kategorije.
(singer, 14. mart 2015 18:14)
Većina nije, neki jesu. Ima dosta istaživanja na tu temu. Jedino psihoanalitičari, neka filozofska usmerenja i neke religije smatraju da se ljudi rađaju kao dobri, ali su ih naučna istraživanja opovrgla.
(82, 14. mart 2015 14:16)
Hitler nije sigurno mislio da on cini zlo ubijajuci jevreje nego je bio ubedjen da su upravo oni zlo koje treba ukloniti.
Ono po cemu se ljudi razlikuju jeste upravo kako svako od nas dozivljava razlicite apstraktne pojmove kao sto su ljubav,lepota,dobro,zlo i koliko god da su te razlike lepe nekada su zaista prestrasne.
(klasik, 14. mart 2015 16:05)
Pitagora: "Šta je najmudrije?" "Broj"; "Šta je najistinitije?" "Većina ljudi su zli".
Tomas Hobs objašnjava kakva je zapravo ljudska priroda. On ima krajnje pesimističko viđenje čoveka. Kod njega je čovek jedno egoistično, sebično biće koje gleda samo svoje interese i zato dolazi u sukob sa drugima. Sve bi učinio za svoje samoodržanje, bez obzira da li se to kosi sa uobičajnim poimanjem moralnog ponašanja. Možemo videti da Hobs nije verovao u postojanje pravih moralnih vrednosti. Dobro je ono što koristi svakom pojedincu ponaosob, a ne ono što je dobro za sve ili dobro po sebi. Zato se vrednost postupaka svakog pojedinca meri u odnosu na to koliku će korist dobiti za sebe, koja bi mogla iz toga izaći. Čovek je čoveku vuk, smatra Hobs. Nikada ljudi neće moći da žive zajedno u harmoničnom odnosu ako se ponašaju samo u skladu sa svojim prirodnim stanjem.
Pogledajte sta su ljudi uradili od planete Zemlje pa sami zakljucite kakvi su. Sapienti sat(pametnom dosta)!
(MM, 14. mart 2015 16:24)
Pogledajte neku decu, ima ih da su cisto zlo i to u uzrastu od dve-tri godine. Da se najezis. Tacno se odmalena vidi ko je kakav. Ne mozemo svi biti rodjeni jednaki kada nam geni nisu jednaki. Okolina samo iskristalise.
Svi mi nekada cinimo lose stvari, primorani smo da biramo ili nas ili druge. Jesu sitnice, ali opet.
Plus, kada god sam uradila neko nesebicno i dobro delo, nekada i na svoju stetu, od istih tih osoba mi je priredjivan pakao.
Neki ne mogu podneti da im neko ucino a da mu nista ne trebaju vratiti, jer samo to nikome ne bi ucinili. Onda krene ludo ponasanje i razne smicalice da se taj neko predstavi kao los.
Treba gledati sebe i svoje, a ostalim kako bude.
(aqwr, 16. mart 2015 01:02)
Veliki problem kod svakog ovakvog eksperimenta jeste taj sto se nikada ne uzima u obzir socioloski aspekt. U modernizmu, postovanje autoriteta je deo kulture. U postmodernizmu je pobuna protiv autoriteta deo kulture. Nije isto raditi ovaj eksperiment 1960-ih i danas jer se u medjuvremenu uzorak radikalno promenio.
(jolly, 14. mart 2015 18:37)
Okolnosti su jako bitne. Zato su smesni ljudi koji iz fotelje sa soljicom kafe osudjuju dogadjaje u ratu kao nesto njima nezamislivo, nesvesni sta bi oni sami bili sposobni da urade da su na zalost u ratnoj situaciji i da gledaju nasilje i smrt svaki dan.
(hm, 14. mart 2015 14:44)
Zar je bitno da li ljudi čine zlo iz dobrih ubeđenja, zbog autoriteta, bilo kakvih opravdanja, neko spomenu i Stvaraoca. Bitno je šta ljudi stvarno čine. Primećujem da se iznenadimo kada neko čini nešto bitno dobro, pogotovo kada trpi štetu zbog toga. Osvrnuo bih se na stanje kod nas, gde mi se čini da se zločesto ponašanje širi, obratite samo pažnju na manjak empatije i primećivanja oupšte drugih u okruženju, recimo u saobraćaju gde su svi okruženi i zaštićeni svojim automobilom, na koji način se ponašaju prema drugima. Meni se sve to čini kao dobra osnova za činjenje široko rasprostranjenog i bitno lošeg ponašanja prema drugima.
(Sale, 14. mart 2015 16:30)
"Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro" I Hitler je mislio da čini dobro ubijajući Jevreje. Dakle, zaključak teksta treba da glasi da je problem u tome da li su neki ljudi psihopate ili ne....
(Onako samo usput, 14. mart 2015 16:47)
Ne znam jesu li zli, ali iz prakse znam:
99% ljudi koje poznajem pljuje po tome kad nekome pozajmiš neki novac, pa taj neće da vrati.
Iz mog osobnog iskustva, bez obzira na to, oko dvije trećine ljudi kojima sam pozajmio novac, uvrijedi se kad ih nakon što već prođe vrijeme kad su rekli da će vratiti novac, pitam kad misle vratiti taj novac. Radi se o iznosima po cirka 30-40 pa do 100-200 eura, znači ne sad o nekim astronomskim ciframa.
Znači u teoriji se svi zalažu za plaćanje i vraćanje dugova, u praksi dvije trećine neće ni spomenut novac koji im se pozajmio, nego šute ili se skrivaju. Kad im se novac spomene, onda su oni žrtve, a ti "samo o parama misliš" ili ona stara "daj prijatelju, pa nećemo se oko toga zavadit" (mada meni zavada ni ne pada napamet). Pa onda još ono spomenu "ma evo kad si tolko navalio evo ti pare" (čovjek bi rekao da ja tražim njihove pare, a ne svoje).
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Don Giovanni, Eksperiment je već izveden u proteklom ratu, očevidac sam, i upravo slušajući nacionalne autoritete i ubijejeđeni da čine dobro, ljudi su činili nepojmljive zločine. Svi koji su bili u Bosni znaju za te zločine, ali vlada kolektivna zavjera ćutnje, jer su skoro svi, ako ne učestvovali, prešutno su odobravali zvjerstva koja su činjena njihovim komšijama jer su postali krdo koje slijepo sluša nacionalni autoritet. Dakle, eksperiment nije potreban, on je već "in vivo" urađen u proteklom ratu.
(Linux, 14. mart 2015 16:21)
Zlo je imanentno svakom ljudskom biću ; to je, još Frojd ustvdio. I, "poručio" da nam je "to" - od Tvorca !
Elem,spremnost i voljnost ljudi da nanose zlo i patnju drugom ljudskom biću ( životinji, prirodi...) dolazi u genskom prtljagu - zajedno sa genetskim zapisom fizičkih i psiholoških determinanti jedinke .
Naravno,da niz socijalnih odrednica, vaspitanje, pre svih, mogu da potisnu ( i najčešće to i čine ) "gensku grešku", modifikuju je i daju joj smisao kroz društveno prihvatljivo ponašanje. Međutim,svee do časa kada se lični interes pojedinca bude ugrožen, na bilo koji način.Tada, poput "groma iz vedrog neba", "iskače" "genski zapis" - iskezi se, i "pokaže zube".
Dešava se, premda ređe,da da "genski zapis", svoje otrovne strele pošalje drugome - ničim izazvan.Tada, najčešće govorimo o mentalnoj bolesti.
I, konačno, zlo podstaknuto autoritetom a opisano u opitima Stenlija Milgrama , nije ništa drugo do primarna eksplikacija zla - u kome je "autoritet" samo pokriće za "genetski zapis".Na takav zaključak upućuje veoma važan podatak (izostavljen u tekstu !) da je ispitanicima rečeno da oni, ispitanici, neće biti kažnjeni za zlo koje nanose "glumcima" - takođe učesnicima opita.
Užasno je biće čovek ; niko tako lako ne staje na stranu zla.
(Dunja, 14. mart 2015 18:39)
Kako godine prolaze shvatam da ima mnogo ljudi koji su iskonski zli ..nisu u vecini ali njihov broj je ipak zastrasujuci.. Isto ima dosta onih koji su naizgled dobri i pravicni ali samo dok se njihovim interesima ne ispreci neko.. to onda izazove najgore u njima . Najgore sto je planeti zemlji i zivom svetu moglo da se desi je upravo ljudska vrsta! Evolucija svesti mora da se dogodi sto pre
(Baki, 14. mart 2015 14:50)
Đura Jakšić : "O, majko, majko, svet je pakostan,
… život je, majko, vrlo žalostan
… Međ' ljudima sam, međ' svojima,
… al' zlo je, majko, biti međ' njima"
(Zlo - staro, koliko i ljudsko postojanje, 14. mart 2015 14:45)
Slazem se sa Miligramom ili Hobsom "covek je coveku vuk" ali,mislim da je ovde kljuc da ljudi u procesu socijalizacije i obrazovanja nauce da razmisljaju kriticki ili "svojom glavom".U suprotnom imacemo masu ili gomilu koja neposlusno sledi vodje primer su nam poslednjih 25 godina u Srbiji,posebno zadnje 2,3...
(Kova, 14. mart 2015 15:00)
Nije mudro generalizirat, ali ako se bas mora. Gaussova raspodjela je pretpostavljam primjenjiva i na ljudsku dobrotu i zlocu. To znaci da je malo onih koji spadaju u ekstremni dio intervala lijevog ili desnog ruba, odnosno puno je manje ekstremnih zlocinaca i pravih svetaca, nego obicnih ljudi koji su umjereno dobri i umjereno zli. Pojedinac u vecini slucajeva ne reagira autonomno - akcijom, vec u nekom kontekstu - reakcijom. Iskusni ljudi kazu, tko je plemenit u obicnim zivotnim uvjetima, bit ce jos plemenitiji ekstremnim npr. ratu, tko je zao u obicnim bit ce jos opakiji u ekstremnim npr. ratu. Da bi nam zivot bio ugodniji logicnije je da cemo to postic ako i sami budemo ugodni drugima. Znam da ima i kontra argumenata.
(Stela, 14. mart 2015 14:36)
Ovo je suština, na koju niko od prethodnih komentatora nije obratio pažnju:
“Stvarni problem nije to da li su ljudi svesni da čine zlo. Problem je što misle da čine dobro”.
Zlo se ne može nikada iskoreniti, jer veliko zlo, za razliku od sitnog, individualnog, karakternog, sociopatskog i psihopatskog sebičnog zla je zapravo nečija slepa borba za opšte dobro a protiv univerzalnog zla. Zlo se može samo smanjiti tako što će se shvatiti da opšte dobro suštinski nije ni opšte ni dobro i da dobro može biti samo bilateralno, od jednog bića ka drugom.
(pomozi, voli i ne sudi, 30. mart 2015 09:52)
Mislim da je svako zlo učinjeno pre svega zbog nedostatka empatije. Nedostatkom bilo kakvog saosećanja za drugog ili za živo biće automatski se otvaraju vrata neljudskosti i zloćinima. Autoritet je tu samo izgovor. Ko je u stanju da saoseća i ne želi da drugome učini zlo, nikakav autoritet neće moći ni da ga natera. Oni drugi jedva će dočekati da im neko da dozvolu.
(Crna, 16. mart 2015 15:25)
“Kako će čovek reagovati ne zavisi toliko od njegovog karaktera, nego situacije u kojoj se nalazi”. Dodao bih da u dobroj meri zavisi i od toga na koju je nogu ustao i sta mu je tog jutra doruckovala tasta. Naivno je verovati da isti heroji u istim situacijama obavezno ponavljaju ista herojstva. Desi se da heroj u istoj situaciji postupi kao najveci podlac i kukavica. A sto se tice svesti i nesvesti i izbora... barem vecini nas nisu potrebna nikakva istrazivanja s drugog kraja Sveta. Dovoljno je da se vratimo, kako ko - neko 20-30 godina, neko manje, neko da se za par godina priseti ovog danas, pa da posteno, ali zaista posteno, preispitamo sami sebe. Evo pitanja: "jesam li znao?" Evo ponudjenog odgovora: "ma nece biti da sam bio takav idiot!"
(nisam ja, ja je, 31. mart 2015 03:03)
Biologija, neurofiziologija, moral demagogija, pedagogija, velika riba guta manju, ali i manja veću ako je u stanju
(Rambo Amadeus, 24. mart 2015 09:41)
Balans je najosetljivija kategorija. Balans izmedju licnih zelja I potreba, I neremecenja drugih. Balans je beskrajan kao I sam zivot. Svako njegovo narusavanje vodi u neku vrstu zlocina, prema sebi ili prema drugima. Zlo I dobro su apstraktni pojmovi, covek je veoma komplikovan I suptilan sistem, da bi se mogao svesti na tu prostu podelu problematicnih kategorija. Moje misljenje je radjamo se predisponirani a okolina samo podrzi tu uslovljenost. Mozda gresim ali verujem da ako dete odgojite cistom ljubavlju, ono tesko moze otici u krajnost narusavanja zivota drugih. Ljudska vrsta radja se u sirokom spektru, daleko od toga da smo svi isti kapacitet za osvescivanje I tu je zacaran krug za mnoge
(Mirjana, 14. mart 2015 23:06)
Ljudi se ne radjaju zli,tokom zivota pogotovo u ranom periodu,zbog raznih okolnosti i dogadjaja neki to i postanu.ZLO u coveku unistava njega samog,ali neko to shvati a neko ne.
(humanista, 28. mart 2015 07:25)
Milgramov eksperiment je genijalan i najveći broj ljudi čini zlo iz pokoravanja autoritetu, samo mali procenat iz čistog zla.
(vesna, 14. mart 2015 14:37)
Slepa poslušnost prema autoritetima je zeznuta stvar.Svi se moraju dovoditi u pitanje,niko nije svetac ili bezgrešan,posebno likovi koji zauzimaju mesta autoriteta koji su u doborm broju slučajeva psihopate,uostalom kako bi se probili do vrha da nisu psiho.
(mikism, 14. mart 2015 15:19)
nekad ne bih verovao u to.nekada sam mislio da su svi ljudi rodjeni manje-vise isti. kako godine prolaze,ubedjen sam da su pojedinci zli i rodjeni.potpisujem.
(Kara Djordje, 14. mart 2015 15:19)
Neki jesu.
Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Kalindi, 14. mart 2015 13:26)
na nasu zalost, ogromna vecina veruje u zlo, samo kada se njima to desava, obicno je to kasno, jer oni koji su se opekli evoluiraju i oni prikrivreno zlo, bar ja tako verujem....
(i tako to, 14. mart 2015 15:22)
Iz toga izvodim zaključak da pošto 99% ljudi na Balkanu pljuje političare, da bi se 66% njih ponašalo isto kao i današnji političari da se nađu u situaciji da upravljaju državom.
(daska, 14. mart 2015 15:43)
Nisi u pravu, procenat je veci...
(Nenad, 14. mart 2015 21:13)
Da uredjeni, ali ako kriticki to spoznaju na vreme mogu da se promene. Ja se trudim da spoznam sebe, i uvek se iznenadim nekim svojim postupkom, tako da se to tesko u nama menja. Najbitnije je spoznati i pokusati da se promeni to "zlo" u nama...
(nix, 14. mart 2015 14:53)
Životinje ubijaju da bi preživele. Čovek voli da maltretira zbog podsvesne želje da uvek, i na svakom mestu bude dominantna zver, to jest zver nad zverima. Dalje, podsvesna želja za svesnom čovekovom provokacijom, bilo da je ona upućena verbalno, ili na neverbalan način, govori da čovek, u suštini, nema griže savesti jer, kad neko provocira na način za koji misli da neće biti primećen, a kad naj perfidniji vid provokacije bude prepoznat, i kad čovek čoveku provokatoru otvoreno stavi do znanja da za provokacijom nema potrebe, provokator po pravilu izigrava žrtvu, a neretko kad provokator svoju želju da bude dominantan pretače u otvorenu pretnju po život drugog čoveka kome je pretnja upućena. Šta ćete, da nije u pitanju pokazivanje vlastitog Ega, i da reč može da ubije, pola planete bi bilo pod zemljom, a Umno kastrirani ljudi bi bili na vrhu lanca ishrane...
(Dušan Torbica, 8. maj 2016 20:52)
Znači mi se nismo izrodili,a monstruma toliko stvorili,što su sebe i zemlju prodali i pod VRAŽJI barjak su pristali.A ONI SE MOJ NARODE ZUVU:POLITIČARI.
(Milo, 14. mart 2015 16:19)
ima raznih uticaja tokom odrastanja,vaspitanje,nadasve formiranje same licnosti a ima i genetike koja isto ima udela u ponasanju same osobe i tako...
(lemy, 14. mart 2015 18:19)
“Ljudi su spremni da naškode drugima kada su ubeđeni da to čine zbog višeg cilja”
Mislim da ovo objasnjenje nije potpuno, strah je jos jaci pokretac i od ubedjenja, pogotovo kod ljudi slabe kicme i velike brige za sopstvenu zadnjicu.
(Boki, 14. mart 2015 14:31)