- Komentari -
  1. Po ovim bivsim ljubiteljima Frodoa i Gandalfa, koji su od 2010 presli sa Gospodara prstenova na Nemanjice, Dusan Silni je bio najveci Balkanski, ako ne najveci svetski svercer i diler katolickih oklopa iz Nemacke i Italije...Po njima cak je i pesadija koja je bila siromasna iz sebarskih zajednica morala da ima famozni bascinet...Dusanova vojska je na bojnom polju izgledala kao mesavina Robokapa i igraca pejntbola...
    (Pavle, 2. mart 2023 19:47)

    # Link komentara

  2. Lepo je rekao general Cernajev a vidi se po komentarima i u obicnom razgovoru ,,Sve rezonator do rezonatora...,,
    (Pavle, 14. jun 2022 15:49)

    # Link komentara

  3. Црква је и прогласила Душана за Свеца (На свим фрескама је сликан са ореолом), али је касније та одлука повучена да би се Пећка и Васељенска Патријаршија помириле.
    А то да је Душан хтео да пређе у католичанство је најсмешнија глупост коју сам чуо у скорије време. Како Душан који је целог живота био Православан, који је католике звао ,,латинским јеретицима" и у свом чувеном законику прописао врло строге казне за ширење католичанства по Србији одједном одлучи да пређе на католичанство? Само једно писмо које стоји у Ватикану тако каже, то писмо је наводно писао Цар Душа.
    (Луди Радован, 29. maj 2021 16:16)

    # Link komentara

  4. Ako nije proglašen svecem zašto se oslikava u crkvama sa oreolom i krstom u ruci? Zašto je na Vaskrs 1346 krunisan za cara? I zašto njegovo telo počiva u crkvi svetog Marka? A svi njegovi zakoni su poput Božijih.
    (Dusan, 25. decembar 2020 22:09)

    # Link komentara

  5. Točno. Međutim nakon osvajanja tih gradova od strane muslimana (...) na kraju su ostale samo Carigrad i Rim. (...). Kako je moć Bizanta, odnosno Istočnog Rimskog Carstva kopnila, tako je i podjela bila sve veća dok na kraju nije došlo do totalnog raskola jer je moć Zapadne Europe bila sve veća.
    (Scipio, 22. decembar 2020 20:06)

    --

    Pogresno. U trenutku raskola medju crkvama (1054.) za vreme Konstantina Monomaha (i, pre njega, Vasilija II Bugaroubice), Vizantija je bila na jednom od svojih poznih vrhunaca, a Muslimani nisu bili ni na vidiku (osim, naravno, u Severnoj Africi) jer su Vizantijci drzali ne samo kompletnu Anadoliju (danasnju Tursku) i kompletni Balkan (da, prijatelju, izmedju 1019. i 1026, Vi Hrvati ste bili pravoslavci, celivali ste Patrijarhovu papucu i Papa Vam nije bio zanimljiv), vec i delove danasnjeg Iraka, Sirije, Jermenije i Juzne Italije. Dakle, od te slatke male teorije da je Katolicanstvo oduvek bilo starije od Pravoslavlja zato sto je Vizantija oslabila nema ni kog-onog.

    Drugo, PRAVI raskol izmedju Vizantije i Rima zapravo je nastupio 250 godina ranije kad je Papa na svoju ruku i bez icijeg odobrenja krunisao Karla Velikog. Niko zivi - cak ni Papa - nije se u to vreme usudjivao da tvrdi da je Katolicanstvo starije i primordijalnije od Pravoslavlja.

    Sto se tice Zapadne Evrope, ona zapravo nije bila "jaka" sve do Vestfalijskog Mira 600 godina kasnije. Da ste bili jaki, mogli bi da se odbranite od Mongola. Ali niste. Takav je zivot!
    (DEDA CVETKO, 22. decembar 2020 23:16)

    # Link komentara

  6. Nije nego je ustanovljena 1054. godine kad je palo Vizantijsko carstvo i crkva podeljena na istok i zapad, tj. katolicanstvo i pravoslavlje. Slabo mi ide istorija, bolje mi idu geografija, opsta kultura i gramatika maternjeg jezika, ali ipak sam nesto zapamtio za 4 godine istorije
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:57)

    -

    Wille, prijatelju, slabo si zapamtio.

    Vizantijsko carstvo NIJE palo 1054. godine, niti je palo ikada u prvih 900 godina svog postojanja.

    Prvi pad vizantije dogodio se tek 1204. godine kad su katolicke trupe predvodjene mletackim Duzdem Enrikom Dandolom (koji je tada imao skoro 90 godina, a koji je - uzgred - bio deda Ane Dandolo, druge supruge Stefana Prvovencanog) na kvarnjaka upale u Carigrad, ukinule Vizantiju u osnovale tzv. Latinsko Carstvo. Carstvo je obnovila dinastija Laskaris, kadetski ogranak dinastije Paleolog, koja je vladala Vizantijom do 31. Maja 1453.

    Poslednja dva vizantijska (i, eo ipso, rimska) cara bili su srpska deca: Jovan VIII i Konstantin XI. Majka im je bila Jelena Dragas, cerka Konstantina Dejanovica, vladara danasnje Istocne (Severne) Makedonije i delova Metohije. Braca su vladala jedan za drugim, najpre Jovan, pa zatim Konstantin, koji je bio poslednji vizantijski vladar. Jovan je bio lepo srpsko momce, i imao je izrazito plemenite, slovenske, da ne kazem: srpske crte i bio je pljunuti lik svoje srpske majke.

    [link]
    (DEDA CVETKO, 22. decembar 2020 21:31)

    # Link komentara

  7. Mozda najbitniji razlog zasto su Dusan silni i njegov otac izvojevali tako slavne pobede i toliko prosirili drzavu je taj sto su bili predati kao taoci mongolima kojima je Srbija u to vreme bila vazal.Posto su neko vreme ziveli medju njima upoznali su se iz prve ruke sa tehnikama rata daleko superiornijim nego sto su imale bilo koje drzave u Evropi,a mozda i u svetu.
    (logika, 22. decembar 2020 20:34)

    # Link komentara

  8. Kako smo pre raskola bili katolici kad pre raskola nije bilo podele na katolike i pravoslavce, razlikovale su se samo patrijaršije, Rimska patrijaršija ili Vatikan je bila samo jedna od prvih 5 hrišćanskih patrijaršija, ostale četri su bile na istoku: Jerusalimska, Efeška, Carigradska i Aleksandrijska patrijaršija, a one su i danas pravoslavne.
    (Dubrovnik stari srpski grad, 22. decembar 2020 15:39)

    Točno. Međutim nakon osvajanja tih gradova od strane muslimana (Jeruzalem, Aleksandria, Antiohija) na kraju su ostale samo Carigrad i Rim. Isto nije Efez imao status patrijarhata kako ti navodiš već Antiohija. Kako je moć Bizanta, odnosno Istočnog Rimskog Carstva kopnila, tako je i podjela bila sve veća dok na kraju nije došlo do totalnog raskola jer je moć Zapadne Europe bila sve veća. Na kraju je bilo nekih naznaka da se možda ponovo crkve ujedine, ali poslije 4. Križarskog rata to je skroz propalo i od tada je Europa podijeljena...
    (Scipio, 22. decembar 2020 20:06)

    # Link komentara

  9. је бацио анатему на њега. Грчки Фанариоти су се окупаторски односили према нашем свештенству, асимилирали Србе на простору Епира, Тесалије и Македоније тј. радили исто што и католици на западним српским земљама. Душан је томе стао у крај, протерао Фанаариоте, успоставио Српску цркву и државу и то му је дошло главе. Зато су га Грци и отровали. СПЦ је и данас под окупацијом Фанариота и зато Душан не сме да буде светац..
    (Бинср, 21. decembar 2020 20:00) # Link komentara

    Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Prvo, Fanarioti nisu postojali za Dušanovog života, dakle prvi post nema veze sa istinom. Drugo SPC kao danas nama poznata institucija je osovana 1920. godine. Pre toga je u dva navrata delovala Pećka patrijaršija. Dakle, i pre 1920. godine Srbi su imali organizovanu crkvu samo u drugačijem obliku i pod drugačijim imenom.

    Komentari o 1054. godini su smešni. Veliki raskol koji se desio tada je više skup marginalnih događaja koga savremenici nisu ni bili svesni ali se zbog prekida saradnje između Rima i Carigrada uzima kao početak velike šizme u Hrišćanstvu. Sa Srbijom nema ama baš nikakve veze jer je prva srpska arhiepiskopija osnovana tek 1219. godine u Žiči sa Savom Nemanjićem na čelu.
    (Istoričar, 22. decembar 2020 17:42)

    # Link komentara

  10. najbezbedniji mogući karantin - na ostrvo, ali je ujedno....Света Гора,Атос је полу-острво а не острво.
    Ако није хтео да прими католичанство и то је разлог да не постане БЕСМРТАН,онда је он Светац Свих Светих.
    То што је Српску Цркву самовољно подигао на ниво Патријаршије - до НЕБА му ХВАЛА,у век и векова,Амин.
    (Жута Оса, 22. decembar 2020 16:02)

    # Link komentara

  11. "Velika je greška što nismo tad kao narod prešli u katolike.
    (Vladimir, 21. decembar 2020 22:54) "

    Niste prelaziti na pravoslavlje, jer ste prije crkvenog raskola 1054. , bili katolici.
    (Dubrovčanin, 22. decembar 2020 00:33)


    Kako smo pre raskola bili katolici kad pre raskola nije bilo podele na katolike i pravoslavce, razlikovale su se samo patrijaršije, Rimska patrijaršija ili Vatikan je bila samo jedna od prvih 5 hrišćanskih patrijaršija, ostale četri su bile na istoku: Jerusalimska, Efeška, Carigradska i Aleksandrijska patrijaršija, a one su i danas pravoslavne.
    (Dubrovnik stari srpski grad, 22. decembar 2020 15:39)

    # Link komentara

  12. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Genijalno. Jesi ti istoricar ili komedijas?
    (ej bre, 21. decembar 2020 21:29)

    Ne, on je povjesnicar.
    Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Bjelokosti, 21. decembar 2020 23:37)

    Čovek je napisao činjenicu a ona glasi, da je naziv Srpska pravoslavna crkva ustoličen u martu mesecu 1920 godine, kako bi pod jedan naziv stale sve arhiepiskopije, mitropolije, itd.
    (Miroslav, 22. decembar 2020 14:12)

    # Link komentara

  13. SPC pod tim imenom postoji tek od 1920/21 kada se pod patrijarhom Dimitrijom u novoj Kr.SHS ujedinjuju Beogradsko-Karlovacka mitropolija, Cetinjska mitropolija i Ohridska arhiepiskopija.Do tada u kr.Srbiji postoji samo Patrijarh" čuvar pećkog trona i Beograd.-Karlovacki mitropolit.Uostalom, pročitajte pun naziv titule današnjeg patrijarha pa će vam biti jasno.
    U Ruskoj carevini crkva nikada nije se zvala RPC, već Moskovski patrijarhat. Današnji naziv RPC dobija tek pod komunistima u SSSR-u u 20. veku, 30-tih godina.
    (Perun, 22. decembar 2020 13:35)

    # Link komentara

  14. On jeste svetac, još samo SPC to da prizna.
    (Mimi, 22. decembar 2020 13:10)

    # Link komentara

  15. “Član 134. Propisuje da ako se u selu nađe lopov ili razbojnik, to selo je moralo da se raspe, a razbojnik da se obesi strmoglavice, lopov da se oslepi a gospodar sela da se dovede caru da plati sve što je učinio lopov i razbojnik jer svoje seljane nije uspeo da zaštiti od krađe i razbojništva.”
    Car Dušan Silni
    Sad barem razumem, zašto su u Srbiji sela prazna i opustela!:)
    (pogled sa strane, 22. decembar 2020 12:06)

    # Link komentara

  16. Jednostavno je bio jaci od crkve i samim tim i nije proglasen za sveca, na stranu to dal je ubio sopstvenog oca ili ne. Vladar koji je proglasen svecem a to nikako ne zasluzuje je kralj Milutin koji je silovao osmogodisnje dete, vizantijsku princezu a kasnije srpsku kraljicu Simonidu, koja mu je predata kao zalog mira izmedju Srbije i Vizantije. Toliko o crkvi, obicna politicka organizacija koja se njise kako vetar duva i koristi veru da od lakovernog naroda izvlaci novac i nista se nije promenilo do dana danasnjeg (naravno cast izuzecima koji zapravo veruju u to sto propovedaju).
    (VuckoSW, 21. decembar 2020 21:59)

    Kako je ovo grozno napisano. Ispada da je kralj Milutin silovao dete, koje mu je onda predato... kao evo ti Simonida Milutine, nemoj I nas da silujes samo. U stvari Simonidin otac, vizantijski car je dozvolio da se ona uda za kralja Milutina. Evo ja nisam car, al da neko dodje u moju kucu da mi trazi cerku od osam godina, pre bih umro i izgoreo da sve kucom I celom porodicom, nego bih je dao nekom krimosu koji hoce da mi otme deo kuce. Dakle brak Simonide I kralja Milutina je sklopljen uz saglasnost obe vladarske porodice. Ako je car istocnog rimskog carstva, car Romeja, car Vizantije blagoslovio taj brak... zbog primirja na prostoru Makedonije. Sve su indicije da Taj brak nije konzumiran. Uostalom, ako je Milutin, ili bilo koji kralj, zeleo da siluje osmogodisnje devojcice, da li bi mu trebalo da ih ozeni?
    (Hamurabi, 22. decembar 2020 10:32)

    # Link komentara

  17. Primecujem da mnogi za danasnje perspektive tumace proslost. Kao prvo drzave kao takve nisu postojale. Nisu postojale ni jasne granice. Nacije su dosta kasnije nastale. Samim tim nema ni tog nacionalnog osecaja o kome se govori. Neka svako od vas uradi DNK analizu, pokazace vam upravo ovo o cemu govorim, ljudi nisu obracali paznju na to ko je ko. Razlikovali su se samo po religiji, a mesali svi zivi. To ce vam krv i pokazati.
    (alex, 22. decembar 2020 10:08)

    # Link komentara

  18. Will Mosley

    Sveti Simeon postoji kao slava, msm da je početkom godine, januar februar, nisam siguran
    (Znaš ti dobro koji Pera, 22. decembar 2020 10:07)

    # Link komentara

  19. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Genijalno. Jesi ti istoricar ili komedijas?
    (ej bre, 21. decembar 2020

    to ti je isto u srbiji.
    nasi istoricari su prosto receno katastrofa!
    prepisu knjigu sa zapada,stave svoj potpis i oni postanu uvazeni srpski istoricari?!(cast izuzecima)

    da se drzimo teme( da ne pricamo bajke o naseljavanju slovena,nestanku ilira....)
    kako to da najveci srpski "osvajac" nema ni jednu zapisanu bitku?
    kako je to on "osvajao"?!

    pisao mnogo dobro ultmatume i pretnje na email,
    pa selfi sa vojskom i ovi se kao predaju ? :d
    (belgrado, 22. decembar 2020 09:57)

    # Link komentara

  20. Na primer? Poslednji srpski svetac je Justin Popović, a pre njega Nikolaj Velimirović. Od 140 srpskih svetitelja ukupno počev od 1219. godine reci nam i prosvetli nas, ko ne zaslužuje to da bude. Ako je cilj tvog komentara samo usiljena duhovitost bez argumenata, onda si promašio.
    Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Arthammer, 21. decembar 2020 22:52)

    SPC je 2005.za svetitelja proglasila Milorada Vukojičića, poznatijeg kao pop Maca, pljevaljskog koljača koji je, između oatalog, zaklao majku našeg glumca Mihajla Janketića. Hoćeš dalje da nabrajam?
    (Berliner, 22. decembar 2020 09:45)

    # Link komentara

  21. Na primer? Poslednji srpski svetac je Justin Popović, a pre njega Nikolaj Velimirović. Od 140 srpskih svetitelja ukupno počev od 1219. godine reci nam i prosvetli nas, ko ne zaslužuje to da bude. Ako je cilj tvog komentara samo usiljena duhovitost bez argumenata, onda si promašio.
    (Arthammer, 21. decembar 2020 22:52)

    Pa ne zasluzuje 90 odsto jer su ta zvanja dobili iz zahvalnosti i drugih stvari, a ne onako kako je to propisano po crkvenim obicajima.

    Kad si vec pomenuo Nikolaja Velimirovica, ideologa, a mozemo reci i oca SPC, zar nije on sam zapisao: "Svetosavlje je verovatno prvi oblik fasizma u Evropi"
    Isti taj Nikolaj je bio primjer Hitleru dok je stvarao Treci Rajh!

    Imas jos 5 diskutabilnih svetaca od cega dva iz Crne Gore koja su osudjeni ratni zlocinci iz WW II.
    (UDBA, 22. decembar 2020 09:41)

    # Link komentara

  22. Znaci, kad se Srpska pravoslavna crkva nekanonski odvoji onda je to OK, a kad to urade Crnogorska i Makedonska to se ne priznaje...

    Nije problem sto su se odvojili, imaju svako pravo, problem je u tome sto su im crkve nastale na temelju otimanja srpskih crkava i manastira, i progonstva svestenika. Ako stvaras svoju novu crkvu, onda je stvori od nule, a ne ptimanjem tudjeg.
    (Vladimir, 22. decembar 2020 09:27)

    # Link komentara

  23. @
    1.Nesto me ne zanima preterano tema Nemanjica, niti bilo sta iz istorije
    2.ako je Simeon (Stefan Nemanja) proglasen za sveca (postao je Sveti Simeon Mirotocivi), zasto u srpskoj crkvi onda ne postoji krsna slava Sveti Simeon a postoji Sveti Sava ( koji se slavi 27. januara)?
    3.samo su Stefan Nemanja i njegov sin Rastko (Sveti Sava) proglaseni za sveca i niko vise,
    4.samo 2 osobe iz cele loze su proglasene za sveca
    5.od Zavide kojeg je na prestolu 1166. godine nasledio sin Stefan Nemanja (vladao 1166-1199 kad je abdicirao i prognan u zatocenistvo) do 1371. godine (te godine je bila i Maricka bitka), i smrti Urosa Petog Nejakog,
    6Zavida je rodonacelnik te loze, a ne Stefan Nemanja kako neki kazu i misle.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:51)
    1.Vidi se da nemas pojma o istoriji
    2.Slava Simeona Mirotocivog se slavi 26.02.
    3.Svi vladari iz ove dinastije su kanonizovani,sem trojice iz teksta
    4.Vidi pod 3.
    5.Zavida nikada nije bio vladar Srbije, vec plemic, njegov najstariji sin Tihomir je prvi vladar iz te porodice( njega je svrgnuo Nemanja)
    Maricka bitka se dogodila 26.09.1371a Uros V je umro 04.12.1371
    Nemanja je vladao 30 god ( 1166 - 1196), umro je 1199 u Hilandaru, gde se zamonasio a sam je abdicirao i niko ga nije proterao.
    6.Rodonacelnik dinastije je onaj koji prvi vlada a ne najdalji predak, ni osmanlije se ne zovu po
    Ertrugul begu, nego po Osmanu.
    7. Rekao bih da ti ni matematika nije jaca strana, Nemanjici su vladali tacno 205 godine ( 1166 - 1371 ) to nije ni priblizno 300 godina kako si naveo .Drzi se ti Kristijana i zadruge, nemoj mnogo da razmisljas.
    (cingcongdingdong, 22. decembar 2020 09:19)

    # Link komentara

  24. Nije nego je ustanovljena 1054. godine kad je palo Vizantijsko carstvo i crkva podeljena na istok i zapad, tj. katolicanstvo i pravoslavlje. Slabo mi ide istorija,
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:57)
    Jako ti slabo ide istorija. Vizantija je pala u 15 veku, podela crkve nema sa tim veze.
    A tek srpska crkva nema veze....
    Cak i Sveti Sava nije dobio patrijarsiju vec samo arhiepiskopiju, sto mi malo drugacije predstavljamo. Prvi srpski patrijarh je bio za vreme Dusana (da bi imao ko da ga proglasi za cara) i to je on kao mocan naredio sam, bez icije dozvole.
    Kao recimo kad Makedonija danas proglasi svog patrijarha jer im se moze a mi se ljutimo.
    (Hmmmmm, 22. decembar 2020 08:59)

    # Link komentara

  25. Znaci, kad se Srpska pravoslavna crkva nekanonski odvoji onda je to OK, a kad to urade Crnogorska i Makedonska to se ne priznaje...
    (Serpico, 21. decembar 2020 22:43)
    SPC se definitivno nekanonski odvojila, ali iza sebe je u tom trenutku imala moćnog vladara i državu iza sebe pa joj se moglo. U stvari moglo se Dušanu.
    Da je Milo (ili Zajev) danas u mogućnosti da pripreti Beogradu, Atini i Putinu i da drekne priznavao, bilo bi to kanonsko priznanje samo tako. Nije fer, ali je tako.
    (Halo Bing, 22. decembar 2020 08:33)

    # Link komentara

  26. Mi diskutujemo o necemu sto je bilo pre 700 godina, a zaboravljamo sta je bilo pre nekoliko meseci ili godina. Nismo kompetentni...
    (Dragan, 22. decembar 2020 08:32)

    # Link komentara

  27. Sveti ljudi ne postoje, vec postoje samo neki koje su drugi proglasili „svetim“. Religijskim glupostima nikada kraja.
    (Nostradamus, 22. decembar 2020 08:09)

    # Link komentara

  28. Voleo bih da mi neko ko se razume u tematiku objasni kako neko ko vodi ratove u kojima gine na hiljade ljudi moze biti svetac, izaslanik Boga ciji zakon kaze ne ubij...Nemanjici jesu bili sposobni vojskovodje (vecina njih bar, gde ubrajam i Urosa tzv. nejakog koji je bio toliko "nejak" da je u dve bitke tolko potukao Ugare da se posle toga 20 god. nisu sastavili), ali njihovo mi kanonizovanje (osim naravno Save) nije u saglasnosti sa osnovnim postulatima pre svega hriscanstva, pa onda i pravoslavlja.

    Po tim postulatima i zapovestima mi sami ih kao i nasa crkva mozemo zvati svecima, ali oni u carstvo bozije nisu mogli uci.
    (bunny, 22. decembar 2020 08:08)

    # Link komentara

  29. cudno, obicno kada je clanak u vezi srpske istorije, jave se hrvati sa "...znate, mi smo u stvari bili u zajednici sa austrijom...partnerstvo..."
    (Ivan, 21. decembar 2020 23:06)
    Evo procitao sam sve komentare a nisam nigdje vidio da to pise.
    A molim te napisi mi koje je to godine Austrija osvojila Hrvatsku i s koliko vojnika, gdje je bila najveca bitka?
    (Ruairidh, 22. decembar 2020 08:06)

    # Link komentara

  30. Да је и најгори, наш је. Ено му гроб у центру града.
    (жао ми што Хрвати немају свог, 22. decembar 2020 08:02)

    # Link komentara

  31. Bio je ratnik, osvajač, branilac srpstva, veliki i napredan čovek i nije ljubio skute nekom tamo popu. I ne treba da bude svetac, jer nije ni bio, nego da ga pamtimo po velikim i herojskim poduhvatima, ali i po prvom civilizovanom ustavu u Evropi.
    (pravda za Dušana Silnog, 22. decembar 2020 07:49)

    # Link komentara

  32. Korupcionasi i tad i sad. srpska posla. I danas vlastodrzac moze da vas zgazi autom i ne odgovara.Ili radi sta hoce uzima mito i za njih zakon i zatvor ne vazi..makar dok ih ne nasledi opoozicija.
    (Dr, 22. decembar 2020 07:45)

    # Link komentara

  33. A moze l' bit da su ga pope otrovale? Katoličanstvo, ovo, ono...
    (Mr.Montenegro, 21. decembar 2020 22:04)

    Tacno. Ubili su ga popovi zajedno sa bugarima i rusima jer je hteo da promeni veru.
    (koleginica, 22. decembar 2020 07:24)

    # Link komentara

  34. @Osmanlije su imale sistem, mi nismo.Oni nisu zavisili od jednog coveka, mi jesmo i tada i danas.
    (hm, 21. decembar 2020 21:45)

    Osmanlije su bukvalno zavisile od jednog jedinog čoveka, do te mere da su svi stanovnici carstva smatrani doslovno robovima sultana.
    (Ajnlpj, 21. decembar 2020 22:17)

    Covek lepo napisao ti pametujes. Osmanlije su zavisile od sultana ali nije bilo bitno ko je sultan. Napisao si isto kao da si rekao srbi danas bukvalno zavise od jedne vlade srbije. Razlika je znacajna jer kad umre sultan dodje drugi i aparat drzave zivi i radi. Kod nas umro dusan raspade se carstvo. Dakle umro jedan covek i nema ga carstvo.
    (koleginica, 22. decembar 2020 07:22)

    # Link komentara

  35. Eh..da smo tad presli u katolike koliko bi nas muka to spasilo..
    (Radijator, 22. decembar 2020 05:34)

    # Link komentara

  36. Ako Nikola Tesla nije svetac šta ima da pričamo o Dušanu. Manite me SPC i njihovih gluposti
    (neko iz industrije, 22. decembar 2020 04:10)

    # Link komentara

  37. @Will Mosley

    Postoji slava kako da ne. Sveti Simeon. Slavi se 16.februara.
    (laza, 22. decembar 2020 02:09)

    # Link komentara

  38. Odgovor je jednostavan.
    Jaka država, crkva slaba. Slaba država, jaka crkva.
    Sve te gluposti je nažalost smislila crkva. Pa isto tako i velicanje kneza Lazara koji je Crkvi odgovarao, pa je na kraju došlo do te tačke da ga je Crkva opevala kao Cara. Ovime ne želim da udarim na religiju tj veru. Davno je svima jasno da iskrena Vera nema veze sa Crkvom. Jer Crkva je davnih dana postala institucija, firma.
    (aleksandar, 22. decembar 2020 01:57)

    # Link komentara

  39. Ili skraćeno. Tadašnji popovi ga ubili, jer je posvađao srpsku crkvu sa carigradskom, pa ga nisu ni proglasili za sveca.
    (Bageri, 22. decembar 2020 01:48)

    # Link komentara

  40. Crkva je kao i obično ispala licemerana. Kamo sreće da smo postali katolici pa da budemo deo Evrope, a ne zatucani gorstaci.
    (miki, 22. decembar 2020 01:36)

    # Link komentara

  41. Cecu i Dzeja za svetce!
    (Nenad, 22. decembar 2020 01:33)

    # Link komentara

  42. Stotinama godina !!!! Su turci nabijali na kolac nase pretke, i to je moralo da ostavi traga. Nazalost
    (Danilo, 22. decembar 2020 01:22)

    # Link komentara

  43. Čovek koji je stvarao stvarnost - i nije čekao šta će drugi da mu kažu - da nije bolovao od epilepsije i da nike bilo crne kuge - mi bismo osvojili Carigrad, a u narednim vekovima srpsko, a ne osmanlijsko carstvo bi bilo dominantno na ovim prostorima a možda bi izvršio i prodor do Inda kao Aleksandar Veliki.
    (Danilo, 21. decembar 2020 20:57)


    a u indiji bi danas pričali srpski...
    (neutralni felš, 22. decembar 2020 01:19)

    # Link komentara

  44. Pa kako da cutimo u Prvom svetskom ratu, kad je zapocet napadom na nas, cak i da nije bilo atentata u Sarajevu nasao bi se drugi povod, jednostavno Austrougarska je zelela taj sukob, a za drugi je ok, mogao je biti izbegnut, ali su se onda umesali Englezi i eto protesta i parole " bolje rat nego pakt..." I naljutismo Hitlera, a ko god je citao sporazum koji je knez Pavle potpisao zna da se od nas nije uopste ocekivalo da ratujemo na njihovoj strani, ko zna, mozda bi bili danas kao Svajcarska ( previse optimisticno receno...znam..)
    (@max, 22. decembar 2020 01:19)

    # Link komentara

  45. Neko rece u prethodnim komentarima alibtako zapravo srbi misle"mi bismo osvojili Carigrad, a u narednim vekovima srpsko, a ne osmanlijsko carstvo bi bilo dominantno na ovim prostorima"

    Pa osvojite sad! imate sad odlicnig ako ne i boljeg vladara. Dugo ste cekali, pocnite!
    Ali avaj srbi ne umeju da rade,a jos manje umeji da se biju. Ne umeju da lazu a misle da su majstori lazi.
    (Drakce, 22. decembar 2020 01:14)

    # Link komentara

  46. Srbin Srbinu najveci neprijatelj ! Toliko...
    (Crven Cvet, 22. decembar 2020 00:40)

    # Link komentara

  47. "Velika je greška što nismo tad kao narod prešli u katolike.
    (Vladimir, 21. decembar 2020 22:54) "

    Niste prelaziti na pravoslavlje, jer ste prije crkvenog raskola 1054. , bili katolici.
    (Dubrovčanin, 22. decembar 2020 00:33)

    # Link komentara

  48. Car Dušan je ubio oca, ratovao protiv braće, ratovao protiv Srba u Bosni, prodao par gradova u Hercegovini Dubrovniku i Mlečanima, majka mu je Bugarka, žena takođe Bugarka, krunisan je uz pomoć bugarskog patrijarha i Ohridskog arhiepiskopa (u to vreme Grka).
    Po čemu je zaslužio da bude svetac i to srpski svetac???
    (Goxi M, 22. decembar 2020 00:31)

    # Link komentara

  49. Hvala Bogu pa je propalo to, pa nismo presli u katolicanstvo. Postujem sve vere, ali svoju volim najvise, mog pravoslavlja se nikad ne bih odrekao. A ovaj sto kaze da su samo dvojica kanonizovani, umesto sto je bežao sa časova, trebao je bar nesto da nauci ili bar da izgugla. Sveci su jos Kralj Milutin, kralj Vladislav , Uros Nejaki, Prvovenčani, Kralj Dragutin itd. A svaki svetac moze da se uzme za krsnu slavu, dva Nemanjica se cesto slave, Sveti Sava i Mratindan, tj. Sveti Stefan Dečanski. Najcesci se slave ranohriscanski sveci , zato sto kad su Srbi prihvatili hriscanstvo, uzimali su sveca koji je trebao da zameni paganske bogove i da bude zastitnik kuce. Ja sam želeo da pored svoje krsne slave slavim i sv. Kralja Milutina, jer mi je omiljeni kod Nemanjica, iako su svi za respekt. Ponosimo se svojom istorijom, jer smo u tom pogledu bogat narod.
    (stellarossadibelgrado, 22. decembar 2020 00:29)

    # Link komentara

  50. Stalno čitam komentare u kojima se tvrdi da su Hrvati "pokatoličeni" Srbi što je nemoguće , jer su Srbi prije crkvenog raskola bili katolici. Oni koji to tvrde trebali bi promijeniti tezu i reći da su Hrvati oni Srbi koji su zadržali svoju vjeru. Kako god, prestanimo se međusobno uvjeravati u nekakve isprazne teorije , okrenimo se racionalnom pogledu na povijest i život i poboljšavanju životnih uvjeta za nas, naše obitelji i društva.
    (Dubrovčanin, 22. decembar 2020 00:28)

    # Link komentara

  51. (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:51)

    Otac Stefana Nemanje se zvao Desa i sahranjen je u Trebinju. Zavida je bio Nemanjin brat.

    Inače, samo dvojica Nemanjića nisu proglašeni svetim, dok je car Dušan na freskama oslikan sa oreolom, ali je posle iz političkih razloga (zbog dogovora sa Carigradskom patrijaršijom) SPC vjerovatno povukla odluku o njegovom svetačkom statusu.
    (Boske, 22. decembar 2020 00:25)

    # Link komentara

  52. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima 
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51) 

    Nije nego je ustanovljena 1054. godine kad je palo Vizantijsko carstvo i crkva podeljena na istok i zapad, tj. katolicanstvo i pravoslavlje. Slabo mi ide istorija, bolje mi idu geografija, opsta kultura i gramatika maternjeg jezika, ali ipak sam nesto zapamtio za 4 godine istorije u osnovnoj skoli i jednu u srednjoj, srecom pa nisam imao kasnije.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:57)

    1218g tačnije
    (profesor Dušan, 22. decembar 2020 00:17)

    # Link komentara

  53. Velika je greška što nismo tad kao narod prešli u katolike.
    (Vladimir, 21. decembar 2020 22:54)
    Velika je greška što se tvoji preci nisu poturčili, ili možda jesu?
    (ljubomilko, 22. decembar 2020 00:09)

    # Link komentara

  54. Dusan je skoro sigurno dobio status sveca ali je to potisnuto.Mozemo se zahvaliti braci Grcima za to najverovatnije.Oni su u okviru Turske koristili svoj polozaj da menjaju neke istorijske podatke o nasem prisustvu na dansnjoj Grckoj i naravno nasoj ulozi u Rimskoj imperiji (18 careva sa Balkana).Cinjenica je da Solun bio Srpski i da smo te teritorije izgubili i odrekli posle Balkanskih ratova i Prvog svetskog rata.Dusanovo Carstvo je po njima kratko osvajanje.Kao da nije ta teritorija drzana od strane Srpskih vlastelina jos decenijama i najezde Turaka.
    (Drax, 22. decembar 2020 00:01)

    # Link komentara

  55. Nije lako biti u isto vreme silovitelj,ubica,tiranin i svetac.
    (Vuk iz Panceva., 21. decembar 2020 23:59)

    # Link komentara

  56. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima 
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51) 

    Nije nego je ustanovljena 1054. godine kad je palo Vizantijsko carstvo i crkva podeljena na istok i zapad, tj. katolicanstvo i pravoslavlje. Slabo mi ide istorija, bolje mi idu geografija, opsta kultura i gramatika maternjeg jezika, ali ipak sam nesto zapamtio za 4 godine istorije u osnovnoj skoli i jednu u srednjoj, srecom pa nisam imao kasnije.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:57)

    # Link komentara

  57. Nesto me ne zanima preterano tema Nemanjica, niti bilo sta iz istorije, ali jedno mi nije jasno, ako je Simeon (Stefan Nemanja) proglasen za sveca (postao je Sveti Simeon Mirotocivi), zasto u srpskoj crkvi onda ne postoji krsna slava Sveti Simeon a postoji Sveti Sava ( koji se slavi 27. januara)? To mi je palo na pamet citajuci ovaj tekst. Inace, iz cele loze Nemanjica, pocev od Zavide (to je otac Stefana Nemanje, a deda Vukana, Rastka i onog treceg) pa sve do Urosa V Nejakog, cijom smrcu se ugasila loza Nemanjica, samo su Stefan Nemanja i njegov sin Rastko (Sveti Sava) proglaseni za sveca i niko vise, tako da Dule Silni sigurno nije jedini Nemanjic koji nije dobio naziv sveca, ponavljam, samo 2 osobe iz cele loze su proglasene za sveca, i to u citavoj dinastiji koja je bila aktuelna oko 3 veka, od Zavide kojeg je na prestolu 1166. godine nasledio sin Stefan Nemanja (vladao 1166-1199 kad je abdicirao i prognan u zatocenistvo) do 1371. godine (te godine je bila i Maricka bitka), i smrti Urosa Petog Nejakog, a Zavida je rodonacelnik te loze, a ne Stefan Nemanja kako neki kazu i misle.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:51)

    # Link komentara

  58. @(Will Mosley, 21. decembar 2020 23:19)



    Drugo ka trećem kolenu, lepo je napisano i objašnjeno za one koji znaju da čitaju, dakle sedi, 0 za čitanje.
    (Hammer, 21. decembar 2020 23:43)

    # Link komentara

  59. Pa u srpskoj crkvi ko je sve svetac nebi me zacudilo da i Dzej za 50 godina postane svetac!
    (Kacavenga, 21. decembar 2020 21:48)

    Na primer? Poslednji srpski svetac je Justin Popović, a pre njega Nikolaj Velimirović. Od 140 srpskih svetitelja ukupno počev od 1219. godine reci nam i prosvetli nas, ko ne zaslužuje to da bude. Ako je cilj tvog komentara samo usiljena duhovitost bez argumenata, onda si promašio.
    Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (Arthammer, 21. decembar 2020 22:52)

    Zašto je trebalo skoro 400 i kusur godina da se Rastko, tj. Sava, proglasi za Svetog?
    (rudarproleter, 21. decembar 2020 23:43)

    # Link komentara

  60. Stalno se hvalimo ličnostima iz prošlosti valjda zbog toga što nemamo kvalitetnih u sadašnjosti.
    (Milenko, 21. decembar 2020 23:40)

    # Link komentara

  61. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima 
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51) 

    Genijalno. Jesi ti istoricar ili komedijas?
    (ej bre, 21. decembar 2020 21:29)

    Ne, on je povjesnicar.
    (Bjelokosti, 21. decembar 2020 23:37)

    # Link komentara

  62. @E a tako bi bilo dobro i za sve nas da bidemo manje religiozni a vise obrazovaniji.
    (ribolovac bez udice, 21. decembar 2020 19:16)

    Na kraju niti smo religiozni, niti obrazovani. Prvo bi bilo dobro zbog pozitivnog uticaja hriscanskog morala, a drugo zbog opstedrustvenog napretka.
    (Pisi propalo, 21. decembar 2020 23:35)

    # Link komentara

  63. Pa nije Dusan Silni ubica jer nije on direktno ubio svog oca, nego je to ucinila vlastela, tj. njegove sluge, kmetovi ili kako se to nazivalo u to vreme, a u 21. veku se to naziva obezbedjenje, telohranitelj ili bodyguard, oni sto slusaju naredjenja poslodavca, da ne kazem gazde.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:27)

    # Link komentara

  64. Kakav bre ujak???

    Dragutin i Militin su rođena braća, znači oni su nulto koleno.

    Milutinov sin Stefan Dečanski i Dragutinova kćer Jelisaveta su brat i sestra od rođenih stričeva, dakle prvo koleno.

    Stefanov sin Dušan i Jelisavetin sin Vladislav su brat od ujaka, odnosno brat od tetke i oni su drugo koleno i na kraju

    Dušan je Vladislavljevom sinu Tvrtku stric, zato što je Dušan Vladislavu brat, i to je drugo na treće koleno, Vladislav je Tvrtkov otac, a ne majka, pa da mu dušan bude ujka.
    (Hammer, 21. decembar 2020 22:32)

    Stric nije trece koleno, sedi jedan.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:19)

    # Link komentara

  65. I nisu neki razlozi.
    (Will Mosley, 21. decembar 2020 23:17)

    # Link komentara

  66. Za sve one koji uporno spominju pad Srpske srednjovekovne dinastije (i države tj carevine) sa smrću Dušanovog sina Uroša trebalo bi da znate da to baš i nije tačno. Uroš je bio slab i nesposoban da vlada.
    Pravi pad te dinastije onaj konačni koji je doveo i do konačnog sloma države je Marička bitka.
    Nije Kosovska bitka jer tada smo već bili u podređenom položaju 3 na 1 brojčano nadmašeni i branili smo se na svojoj teritoriji.

    Ali Marička je taj pravi slom države i dinastije. Braća Mrnjavčevići odnosno Vukašin je već bio proglašen kraljem i prestolonaslednikom tj budućim carem Srbije (i ono što se dodavalo tu).
    Kralj u takvoj državi je defakto bio budući car jer to je još uvek bila carevina. Oslabljena da ali idalje moćna što je Vukašin i pokazao jer je organizovao ofanzivnu bitku i porazio neprijatelja. Nije se branio kući već otišao po neprijatelja.
    Iako se malo činjenica zna postoji jasan nagoveštaj da su srbi slavili posle bitke i ponapijali se a raštrkani i razbežani turski odredi se sakupili i u toku noći ih satrli na spavanju.
    Toliko neverovatno da mislim da se nije ponovilo u istoriji tako nešto.
    Vukašin je već bio priznat od plemstva i sveštenstva i država bi definitivno odbila turke sa još jednim moćnim i sposobnim vladarem.
    Ali eto moralo se popiti zar ne, da se malo zalije pobeda.
    (Putin za predsednika Srbije, 21. decembar 2020 23:15)

    # Link komentara

  67. Čovek koji je stvarao stvarnost - i nije čekao šta će drugi da mu kažu - da nije bolovao od epilepsije i da nike bilo crne kuge - mi bismo osvojili Carigrad, a u narednim vekovima srpsko, a ne osmanlijsko carstvo bi bilo dominantno na ovim prostorima a možda bi izvršio i prodor do Inda kao Aleksandar Veliki.
    (Danilo, 21. decembar 2020 20:57) …

    A druže, nema napola ! Kakav Carigrad, kakav Ind ? Slabo je to, pravi šmekeri ne staju do Pacifika. Siguran sam da bi to Dule uspeo, samo da je poživeo
    (djedmedjed, 21. decembar 2020 23:13)

    # Link komentara

  68. cudno, obicno kada je clanak u vezi srpske istorije, jave se hrvati sa "...znate, mi smo u stvari bili u zajednici sa austrijom...partnerstvo..."
    (Ivan, 21. decembar 2020 23:06)

    # Link komentara

  69. Ljudi ni dan danas da shvate da je crkva jedno, a vera nešto sasvim drugo.
    (Citizen x, 21. decembar 2020 23:06)

    # Link komentara

  70. Sve mi se cini Tito Nemanjic. ni on ne osvoji, izvanjavam se, oslobodi Solun :)?
    Kraljevstvo Slovena ;)
    (Predrag Pljevaljcic, 21. decembar 2020 23:04)

    # Link komentara

  71. Nego, jel’ može neko da pota kad će tu anatemu sa nas da skinu?
    (Anakonda, 21. decembar 2020 23:03)

    # Link komentara

  72. Ko silom vlada vodi drzavu,ko nema silu a lepo priča,osnuje crkvu,i takoo..
    (da, 21. decembar 2020 23:02)

    # Link komentara

  73. oper istorijski zabavnik i njegove bajke :)
    (neutralni felš, 21. decembar 2020 23:00)

    # Link komentara

  74. ma izopstili ga iz crkve,
    co'ek uveo 220V trofazno jos u 14 veku,
    lupetao da je zemlja okrugla,
    'de ces takav u sve'ce?
    (wer, 21. decembar 2020 22:58)

    # Link komentara

  75. Velika je greška što nismo tad kao narod prešli u katolike.
    (Vladimir, 21. decembar 2020 22:54)

    # Link komentara

  76. Pa u srpskoj crkvi ko je sve svetac nebi me zacudilo da i Dzej za 50 godina postane svetac!
    (Kacavenga, 21. decembar 2020 21:48)

    Na primer? Poslednji srpski svetac je Justin Popović, a pre njega Nikolaj Velimirović. Od 140 srpskih svetitelja ukupno počev od 1219. godine reci nam i prosvetli nas, ko ne zaslužuje to da bude. Ako je cilj tvog komentara samo usiljena duhovitost bez argumenata, onda si promašio.
    (Arthammer, 21. decembar 2020 22:52)

    # Link komentara

  77. Ljudi ne shvataju duh tog vremena i nacin na koji je u srednjem veku crkva bila isprepletena sa drzavom. Crkva je tada bila ono sto su danas agencije za istrazivanje javnog mnjenja, politicki marketing i slicno. Mi smo i pre Nemanjica imali dinastije koje su vladale Srbijom (Vlastimirovici npr) ali su se samo Nemanjici uzdigli kao "svetorodna" dinastija jer su napravili koaliciju sa crkvom koja je u to vreme bila najmocnija, a to je Carigradska patrijarsija tj. pravoslavna crkva. Sveti Sava je svojom delatnoscu vezao srpsku drzavu za Vizantiju i obezbedio porodici Nemanjica da vlada Srbijom narednih 200 godina i da se ta vladavina kroz marketing crkve pamti kao nesto sjajno sve do XX veka.
    (Zambezi, 21. decembar 2020 22:46)

    # Link komentara

  78. Srbima istorija samo služi za mitomanisanje i maštarije u nacionalističke dnevnopolitičke svrhe,a svoj ozbiljan odnos prema bogatom kulturno-istorijskom naslijeđu najbolje pokazuju grafiti i smeće po srednjovijekovnim tvrđavama...Takođe kada bi se napravila anketa ubjeđen sam da 90% Srba ne bi znalo kako se zvao prvi srpski vladar,pošto za većinu srpska istorija počinje od Nemanjića.
    (PeruN, 21. decembar 2020 22:45)

    # Link komentara

  79. "Naravno, srpska crkva se nije odrekla statusa patrijaršije i ostala je nezavisna"

    Znaci, kad se Srpska pravoslavna crkva nekanonski odvoji onda je to OK, a kad to urade Crnogorska i Makedonska to se ne priznaje...
    (Serpico, 21. decembar 2020 22:43)

    # Link komentara

  80. Srbi i istorija, strasno, koji nivo MITOMANIJE!

    Cus jos pojedini pisu "Oslobadjao" srpske teritorije hehe pa strasno...

    Car Dusan se potpisivao kao Car Ilira, a ne Srba, Bugara, Grka i ostalih!

    @(Mitoman, 21. decembar 2020 21:56)




    Tako je, Dušan se na latinskom potpisivao kao imperator Ilira, a na srpskom kao car Srba i Grka, zato što su Srbi Iliri, to si dobro primetio, a i neka si!
    (Hammer, 21. decembar 2020 22:43)

    # Link komentara

  81. @Danilo
    Uci istoriju. Ne bi nikada osvojio Carigrad, jer nije imao mornaricu, a Carigrad se nije mogao osvojiti bez mocne mornarice.
    Osmanlije su razbijale i Dusanovu vojsku, u dve ozbiljne bitke su je potukli, tako da nista bolje ne bismo prosli sve i da je on ziveo 200 godina.
    Osmanlije su imale sistem, mi nismo.Oni nisu zavisili od jednog coveka, mi jesmo i tada i danas.

    @(hm, 21. decembar 2020 21:45)



    Nikakve ozbiljne bitke car Dušan nije vodio sa Turcima, poslao je svojih nekoliko hiljada oklopnika da sudeluju u građanskom ratu u Vizantiji i tamo su bili pod grčkim komandama, nešto slično kao dobrovoljci danas. Srbi su se stavili u pomoć jednoj od zaraćenih strana u tom krvavom građanskom ratu, što će reći da to nisu bili direktni sukobi Srba i Turaka i sem toga, u tih par borbi sudelovalo je ne više od 4 hiljada Srba, što će reći da su Srbi tu bili više kao neka simbolična pomoć.
    (Hammer, 21. decembar 2020 22:40)

    # Link komentara

  82. Car Dušan je bio osvajač, poput cara murata,i cele turske imperije.Samo što je razlika što su oni zli turci i đavali, a car Dušan je fini i bogom dani osvajač i zato ga crkva i predlaže za sveca.
    (mile, 21. decembar 2020 21:42)

    Pa sad nece bas biti da je tako. Za razliku od Turaka koji su osvajali oruzjem i od hriscana pravili najnizi kmetovski sloj drustva, car Dusan nije imao nekih velikih bitaka, jos manje pokolja. Neces cuti nikakve negativne emocije ni u Grckoj, ni u drugim zemljama koje su pripadale carstvu, samo prisvajanje pre svega od Albanaca. Elem, car Dusan bi dosao sa mocnom vojskom i redom su lokalni feudalci priznavali njegovu vlast. Nisu nista gubili, a dobili su to da budu deo najmocnije i najbogatije drzave tadasnje Evrope, koja je svoje bogatstvo najvise zasnivala na ogromnim kolicinama zlata. Zato i nema nekih velikih krvavih bitaka, niti neprijateljstva sa Grcima primera radi cija je zemlja cinila gro Dusanovih osvajanja. I to nije mitomanija, to je istorijska istina, svidjala se ona nekome ili ne.
    (my way, 21. decembar 2020 22:35)

    # Link komentara

  83. Vojnici nisu sveci.
    (Građanin X, 21. decembar 2020 22:32)

    # Link komentara

  84. Hammer @
    Kako je to car Dušan bio stric Stefanu Tvrtku,od kojeg Dušanovog brata je Stefan Tvrtko sin? Car Dušan je Tvrtku bio ujak jer ga je rodila Dušanova sestra :(


    @(cobo, 21. decembar 2020 20:25)



    Kakav bre ujak???

    Dragutin i Militin su rođena braća, znači oni su nulto koleno.

    Milutinov sin Stefan Dečanski i Dragutinova kćer Jelisaveta su brat i sestra od rođenih stričeva, dakle prvo koleno.

    Stefanov sin Dušan i Jelisavetin sin Vladislav su brat od ujaka, odnosno brat od tetke i oni su drugo koleno i na kraju

    Dušan je Vladislavljevom sinu Tvrtku stric, zato što je Dušan Vladislavu brat, i to je drugo na treće koleno, Vladislav je Tvrtkov otac, a ne majka, pa da mu dušan bude ujka.
    (Hammer, 21. decembar 2020 22:32)

    # Link komentara

  85. odatle krece sunovrat.Najveci srbin nije uvrsten u svece!Upamtite najveci ikada!Srbija se pod njim uzfigla do neslucenih visina.
    (milos, 21. decembar 2020 22:32)

    # Link komentara

  86. @deks Svašta, niko ni ne tvrdi da nema odgovornosti, samo je ona realno manja nego da je on lično naredio smaknuće. Ovako kad ni njegova vlast, a možda ni glava na ramenima nisu sigurne, moguće da nije imao nekog prostora za delovanje.
    (tole, 21. decembar 2020 22:32)

    # Link komentara

  87. @beogradski
    Car Dusan nista nije oslobadjao, nego je osvajao.
    Ko je procitao pravu istoriju, zna. Ko cita i gleda smece koje pisu laici i polupismeni teoreticari zavere, sanja snove o "oslobadjanju".
    Komentar poslat iz B92 Android™ aplikacije (Android Robot by Google, CC BY 3.0) (hm, 21. decembar 2020 19:46)

    Da, da, kako da ne. Srbi su dosli na Balkan, Albanci su Iliri, a Makedonci su nam dali pismenost? Je l' tako?
    (beogradski, 21. decembar 2020 22:32)

    # Link komentara

  88. (mile, 21. decembar 2020 21:42) ne, ne razumeš! Ako je osvajač naš, onda je oslobodilac!
    (jblvsngrsvta, 21. decembar 2020 22:31)

    # Link komentara

  89. Car Dusan nista nije osvajao, vec oslobadjao. Ko je bilo sta procitao, sto nema veze sa zvanicnim djubretom koji su namd drugi nametnuli da ucimo, zna o cemu pricam.
    (beogradski, 21. decembar 2020 19:03)

    osvajao jeste i krao tudje jeste i pri tom ubio tatu... dusan "silni"
    (evo kazem, 21. decembar 2020 22:30)

    # Link komentara

  90. Kao što sam i pretpostavio, Wikipedia...u udžbeniku za osnovce je pisalo da je 1/3 pobio 1/3 pokrstio 1/3 proterao... proveri i to...drugo većina stvari je prepisana iz Žitija, ali ono što se zasigurno zna da oni nisu bili samo Bugari, bilo ih je i u Srbiji i u bosni čak do današnje Čekije.I treće oni nisu širili jeres, već nisu želeli da im crkva nameće način života, oni sami su živeli u skladu sa prirodom i muškarac i žena su bili jednaki, a to nije odgovaralo crkvi jer nije mogla da manipuliše sa ljudima, jer po njima žene nisu dostojne nekih stvari bile, a kamo li da imaju pravo glasa u braku...

    To je odgovor na tvoj odgovor dole...

    Evo da ti odgovorim, pošto si tražio odgovor. Bogumili su nastali u srednjevekovnoj državi koja se zvala Bugarska, tako da gledano iz današnje pespektive ti bogumili su bili Bugari i otpadnici od Bugarske pravoslavne crkve; oni su iz Bugarske proterali u Rašku gde su takođe širili svoju jeres i kao bugarski emigranti su se zamerali srpskoj državi i srpskom sveštenstvu, zbog čega su morali da budu kažnjeni u duhu tadašnjeg vremena. Većina bogumila su proterani za Bosnu, jedan deo je telesno kažnjavan, a njihovi predvodnici su pogubljeni, inače je taj broj mnogo manji od 1/3 od svih Srba, to je kao tvrdnja neosnovano, netačno i neodgovorno, u svakom slučaju ti bogumili su kršili crkvene i svetovne zakone tadašnje Nemanjine srpske države.
    (Hammer, 21. decembar 2020 20:38)
    (Kokan, 21. decembar 2020 22:29)

    # Link komentara

  91. Biće kako biti mora,al' će biti kako Dušan kaže!Šta je bio možemo nagadjati.Činjenica stoji da je bio moćan i prvi upozoravao na osmanlijsku pretnju.Mudar i pravičan za svoj narod.Ostali balkanci neka laju kao paščad,ovakvoga nikada nisu,niti će imati!
    (Mikici, 21. decembar 2020 22:28)

    # Link komentara

  92. Ne mogu vladari biti sveci. Nigde i nikada. Ali......?
    Ko će to objasniti pravoslavcima, osobito Srbima. Misle da su nebeski narod i da imaju ekskluzivno pravo na veru, na crkvu, na svece. Makedonci, Crnogorci pa i Ukrajinci su tu marginalci i totalno nebitni.
    (Ajooj, 21. decembar 2020 22:28)

    # Link komentara

  93. meni je pojam " svetac " nespojiv sa osvajanjima, vladarima i carstvima...
    (jblvsngrsvta, 21. decembar 2020 22:27)

    # Link komentara

  94. @Osmanlije su imale sistem, mi nismo.Oni nisu zavisili od jednog coveka, mi jesmo i tada i danas.
    (hm, 21. decembar 2020 21:45)

    Osmanlije su bukvalno zavisile od jednog jedinog čoveka, do te mere da su svi stanovnici carstva smatrani doslovno robovima sultana.
    (Ajnlpj, 21. decembar 2020 22:17)

    # Link komentara

  95. Proglasimo ga za sveca, mi, njegov Srpski narod! Ne odlucuju samo popovi o tome, nego mi! I nije kasno!
    (ponovo cenzurisani gruzanin, 21. decembar 2020 22:11)

    # Link komentara

  96. Valter@Eee, ne moze, nikad Srbin u buducnost nije gledao, volimo da zivimo u proslosti vise nego hleba da jedemo.
    (Hanzo Hasashi, 21. decembar 2020 22:08)

    # Link komentara

  97. Budalaštine sve
    Mitomanija
    Batalite više prošlost
    Gledajte u budućnost
    (valter, 21. decembar 2020 21:47)

    Kakva plitkoumnost...
    (Al, 21. decembar 2020 22:07)

    # Link komentara

  98. @ribolovac bez udice Problem danasnjice je sto ljudi mesaju crkvu i Boga, crkva se tokom vekova toliko izkorumpirala, toliko je zla ucinila(vatikan i ostali) da je sramota kako ljudi to nisu uvideli, Bog je taj koji ima apsolutnu moc, a ne crkva ili neki patrijarh, papa ili ko god, tu ljudi grese sto izjedinjuju Boga i crkvu sto nema apsolutno nikakvog smisla, ja ne verujem u crkvu ja ne verujem ni u Boga, ja znam da On postoji. A da budemo obrazovani svakako da treba(ali opet ne ovo moderno sto nam namecu, idi na fakultete i te price) vec duhovno obrazovanje, da pronadjemo sebe i sami stvaramo svoju srecu, a ne da budemo robovi i poslusnici i klimaci glavama.
    (BMX, 21. decembar 2020 20:02)

    Broj minusa na tvoj komentar potvrdjuje moju tezu da ljudi (prije svega mislim na srpski narod) ne vjeruju istinski u Boga vec u nacionalne crkve.
    (UDBA, 21. decembar 2020 22:05)

    # Link komentara

  99. A moze l' bit da su ga pope otrovale? Katoličanstvo, ovo, ono...
    (Mr.Montenegro, 21. decembar 2020 22:04)

    # Link komentara

  100. Jednostavno je bio jaci od crkve i samim tim i nije proglasen za sveca, na stranu to dal je ubio sopstvenog oca ili ne. Vladar koji je proglasen svecem a to nikako ne zasluzuje je kralj Milutin koji je silovao osmogodisnje dete, vizantijsku princezu a kasnije srpsku kraljicu Simonidu, koja mu je predata kao zalog mira izmedju Srbije i Vizantije. Toliko o crkvi, obicna politicka organizacija koja se njise kako vetar duva i koristi veru da od lakovernog naroda izvlaci novac i nista se nije promenilo do dana danasnjeg (naravno cast izuzecima koji zapravo veruju u to sto propovedaju).
    (VuckoSW, 21. decembar 2020 21:59)

    # Link komentara

  101. Sve vere su pogubne za narod, zavađaju, spletkare, manipulišu,bore se za prestiž, forsiraju svoje ratnohuškačke ideje.Srbi su samo zbog crkve na ivici biološkog opstanka.Gde god je crkva branila srbe tamo srba nema.Crkveni velikodostojnici su bili palikuće u balkanskim ratovima.Srbska crkva je svojim pogubnim delovanjem navukla bes celog sveta na srpski narod.Crpsku crkvu ne interesuje više isus hrist, imaju oni svog boga pijanicu i razvratnika svetog savu koga pokušavaju godinam da nametnu neobrazovanom narodu kao imaginarnog boga.Tkz sava odnosno rastko sin Stefana nemanje je bio psihički bolesnik alkoholičar sileđžija živeći nemoralnim i raspusnim životom oboleo je od pijanstva i otac ga ga šalje u svetu goru.Opljačkanim parama je bio ktitor manastirima po kosovu i svetoj gori.
    (mile, 21. decembar 2020 21:59)

    # Link komentara

  102. Ko zna koji je tačan razlog , bilo je x faktora , tada su vladale drugačije norme i običaji . Ono što je zanimljivo za pokatoličavanje , bio je pokušaj pocetkom 13 veka sa Vukanom , bratom Stefana Prvovenčanog i Svetog Save , postoje zapisi da je on bio katolik i da je rat između njega i Stefana nastao zbog toga . Dušan je veliki vladar , nije imao sreće da poživi duže i završi ono je planirao , ko zna kakva bi bila naša istorija da se drugačije desilo .
    (Školobocna, 21. decembar 2020 21:59)

    # Link komentara

  103. Srbi i istorija, strasno, koji nivo MITOMANIJE!

    Cus jos pojedini pisu "Oslobadjao" srpske teritorije hehe pa strasno...

    Car Dusan se potpisivao kao Car Ilira, a ne Srba, Bugara, Grka i ostalih!
    (Mitoman, 21. decembar 2020 21:56)

    # Link komentara

  104. Jedini pravi svetac je Dusan Silni.
    (ja, 21. decembar 2020 21:56)

    # Link komentara

  105. U Dušanovom zakoniku zabranjen je brak Srba i Vlaha. Eto osvete 1918 kad su nas dvojica Vlaha uvalili u Jugoslaviju. Karađorđević i Pašić
    (povijestničar, 21. decembar 2020 21:56)

    # Link komentara

  106. kralj Radoslav , potpisivao se kao grk po majci, za savete se obraćao ohridskom arhiepiskopu a ne srpskom , zbacili ga s vlasti, pobego u Dubrovnik, hteli da ga ubiju, pobego u Drač, tamo mu komandant grada ukrao ženu pa i on hteo da ga ubije , bežao je Radoslav , spasio se tako što se zamonašio....

    na njegovom grobu u Studenici, na ulazu u crkvu s desne strane, nema natpisa, samo težak veliki kamen da slučajno ne ustane i ne ugrozi stečenu samostalnost crkve .

    a zašto Uroš I nije ?
    (profesor Dušan, 21. decembar 2020 21:54)

    # Link komentara

  107. Mozemo polemisati o mnogim temama vezano za njega ali Dusanov zakonik je posle Magne karte libertatum drugi ustav u istoriji Evrope. On je ogranicio vlast kralja, feudalaca i plemstva. Kakav god Dusan bio svetitelj ili ne mora se priznati da je Srbija u njegovo vreme bila jedna od najmocnijih drzava tog doba a on jedan od modernijih vladara u ono vreme. Mozda malo surov ali vrlo uspesan. To je vestina vladanja.
    (A vidi nas sad..., 21. decembar 2020 21:52)

    # Link komentara

  108. dusan je verovatno bio proglasen za sveca ali je cena povlacenja anateme 1375. godine bila da se on sa liste svetih skloni. zamisli, srpskoj crkvi smetao dusan i proglasenje za patrijarsiju, a nije joj smetalo kako je nastala 1219, glasom ptrijarha nikeje, koji nije imao domen ni nad epirom i trapezuntom, vec samo na zapadu male azije.

    ta antidusanova provenijencija koja je krenula s pocetkom 15. veka i camblakovim pisanjem da je ubio oca, sigurno je najzesca bila u 18. veku kad tron pecke crkve preuzimaju grci, koji su i ukinuli patrijarsiju po nalogu fanariotskih lihvara. licno verujem da je bas u njihovo vreme obrisan svaki trag dusanove kanonizacije jer su grci oduvek bili revnosni rasisti i sovinisti, vazda nas nazivajuci barbaroima, kao sto su i druge slovene.

    setili se da smo braca tek u 19. veku, kad im je trebao neko da digne ustanak na severu i odvuce turske vojske od njih
    (key and peele, 21. decembar 2020 21:52)

    # Link komentara

  109. @koja bre bugarska...njih su makedonci tukli za dorucak.
    (maks, 21. decembar 2020 20:50)
    Makedonci u Dusanovo doba, tebi Broz predavao istoriju?
    (White trash, 21. decembar 2020 21:51)

    # Link komentara

  110. Setih se knjiga Slavomira Nastasijevića, ne samo o Dusanu vec i ustanak u Zeti i ostalih. Ne znam koliko je tu bilo istorijske gradje, ali ti opisi dogadjaja, stil pisanja, kao da stojis pored tih likova i prozivljavas sve to sa njima. Neverovatno.
    (Sunce Slobode, 21. decembar 2020 21:51)

    # Link komentara

  111. nije proglašen za sveca, nije dovoljno klao i ubijao, nije rezao uši, nos i jezik bogumilskoj jeresi..
    (Iskosa, 21. decembar 2020 21:50)

    # Link komentara

  112. Pa u srpskoj crkvi ko je sve svetac nebi me zacudilo da i Dzej za 50 godina postane svetac!
    (Kacavenga, 21. decembar 2020 21:48)

    # Link komentara

  113. Budalaštine sve
    Mitomanija
    Batalite više prošlost
    Gledajte u budućnost
    (valter, 21. decembar 2020 21:47)

    # Link komentara

  114. @Danilo
    Uci istoriju. Ne bi nikada osvojio Carigrad, jer nije imao mornaricu, a Carigrad se nije mogao osvojiti bez mocne mornarice.
    Osmanlije su razbijale i Dusanovu vojsku, u dve ozbiljne bitke su je potukli, tako da nista bolje ne bismo prosli sve i da je on ziveo 200 godina.
    Osmanlije su imale sistem, mi nismo.Oni nisu zavisili od jednog coveka, mi jesmo i tada i danas.
    (hm, 21. decembar 2020 21:45)

    # Link komentara

  115. Car Dušan je bio osvajač, poput cara murata,i cele turske imperije.Samo što je razlika što su oni zli turci i đavali, a car Dušan je fini i bogom dani osvajač i zato ga crkva i predlaže za sveca.
    (mile, 21. decembar 2020 21:42)

    # Link komentara

  116. Crkva je zlo!
    Zivio drug Tito!
    (ne pismeni, 21. decembar 2020 21:41)

    # Link komentara

  117. Sve logicno.
    Ali zato su Srbi mnogo vekova posle tretirali akoro kao sveca jednog zlocinca koji ce udariti temelje propasti drzave Srbije koju je podelio kao ni jednu republiku iako su seugi narodi nagradjeni kao porazeni u oba rata. Slucajno nije bio cak ni Srbin a nadimak mu ke bio Tito.
    (Istorijska lekcija za sva vremena, 21. decembar 2020 19:06)

    naredi ubistvo oca - nije smetnja za postizanje statusa sveca, sve ok brate. povede suprugu na svetu goru = ovo je već opasno, al' ajde, progledaćemo kroz prste. hoće da pređe u katoličanstvo - ufff, ovo je već stvarno opasno ali nema frke matori. ali zato arhiepiskopiju prevede u patrijaršiju: e to se ne oprašta, ima meso da otpada sa kostiju. zaista istorijska lekcija za sva vremena, "sve logično".
    (xix, 21. decembar 2020 21:37)

    # Link komentara

  118. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Potpiši se drugačije.Nemoj da ti se ljudi smeju.
    (Novosađanin, 21. decembar 2020 21:35)

    # Link komentara

  119. @Istoričar
    Nije nego je obnovljena 1920. godine. Toliko o vasem poznavanju istorije.
    (Teolog, 21. decembar 2020 21:33)

    # Link komentara

  120. A i ti koji su prijavljeni kao sveci su samo ljudi.
    (man, 21. decembar 2020 21:32)

    # Link komentara

  121. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Nasmeja me čoveče. Hvala ti na tome.
    (Zoki, 21. decembar 2020 21:29)

    # Link komentara

  122. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Genijalno. Jesi ti istoricar ili komedijas?
    (ej bre, 21. decembar 2020 21:29)

    # Link komentara

  123. Meni je fascinantno da ljudi ne shvataju da bi ljudi kao Vucic bili proglaseni svecima da zivimo u tom vremenu.
    (znas me, 21. decembar 2020 21:24)

    # Link komentara

  124. Šta tu ima biti nepoznanica ako je prvi Stefan kojem se diže najveći spomenik u Srbiji bio najveći Papin sluga a njegovog sina Stefana je za prvog srpskog kralja krunisao rimski Papa šta znači da su tada Srbi još bili njegovi a ovog Stefana je vukla želja da se vrati Papi ali je Vizantija više davala pa i srpsku državu preko cele Grčke na tri mora...nema razloga da se lažemo kad je tu samo u pitanju prodaje vere za večeru?
    (Vera, 21. decembar 2020 21:19)

    # Link komentara

  125. Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    Gde si studirao povest? U Zagrebu?
    (Alek, 21. decembar 2020 21:16)

    # Link komentara

  126. Biti (ziveti kao) Svetac ili biti proglasen Svecem - nije nuzno isti par opanaka !
    (Stanko -obicaji su stariji od zakona !, 21. decembar 2020 21:16)

    # Link komentara

  127. Kakav svetac, ubio ćaću
    (prika, 21. decembar 2020 21:12)

    # Link komentara

  128. @ (lala djilkos, 21. decembar 2020 19:28) Tu drzavu o kojoj govoris je stvorio bivsi Srbin, samoprolgaseni Jugosloven Aleksandar, a unistio je TITO, za kojeg i dan danas ne znaju tacno porijeklo, osim mitske price o bravaru koji svira klavir.
    (sar Serbula, 21. decembar 2020 21:08)

    # Link komentara

  129. Istorijske činjenice govore da Dušan nije postao svetac, jer je pogubio rođenog oca, Stefana Dečanskog. Posle bitke kod Velbužda (današnjeg Ćustendila) Srbi su pobedili Bugare sjajnom taktikom mladog Dušana. Kralj je bio Stefan Dečanski, a on nije dozvolio uzimanje većih poseda od Bugara. Razlog je bio taj, što je sestra Stefana Dečanskog bila udata za bugarskog vladara Mihajla. Mihajlo je ubijen, ali je na vlast došao njegov sin i sestrić Stefana Dečanskog. Nezadovoljna vlastela je tražila od Dušana da zbaci oca, jer je Dušan i praktično dobio rat protiv Bugara. To se i desilo, već sledeće godine Stefan Dečanski je bačen u tamnicu i ubijen. Naravno, onaj ko ubije oca ne može biti svetac. Stefan Dečanski je najnesrećniji srpski vladar u istoriji, jer je bio prisiljen da ratuje protiv oca Milutina, brata Konstantina i na kraju protiv sina Dušana.
    (B.Živković, 21. decembar 2020 21:07)

    # Link komentara

  130. Asti meni je tek sad palo na pamet da i blaženi Stepinac i Car Dušan silni side u čekaonici ispred ureda i čekaju da ih ovi proglasi za svece.
    Dobar dan da se upoznamo. Ja san blaženi Alojzje Stepinac.
    Drago mi je ja san Car Dušan silni.
    A, šjor Dušane je li dugo čekate?
    Ma, nisan jednu sedan stotina godina. A, vi
    Ne ja san tek doša ima jednu pedesetak godina.
    Nego dragi moj Alojzje, a šta je problem kod vaše svetosti?
    Ma, prave mi probleme oni Srbi. Šta je vaš problem Dušane?
    A, isto Srbi.
    (miro split, 21. decembar 2020 21:06)

    # Link komentara

  131. Dušan je na prvim freskama oslikavan sa oreolom. Znači da je bio kanonizovan. Verovatno pod pritiskom Vizantije tačnije grčke crkve i Carigradske Patrijaršije, SPC ga se posle njegove smrti praktično odriče. Verovatno se to desilo gašenjem loze Nemanjića smrću njegovog sina Cara Uroša. Posle Kralja Milutina, Car Dušan njegov unuk, najznačajniji je vladalac Nemanjićke loze.
    (Srbin, 21. decembar 2020 21:01)

    # Link komentara

  132. SPC je oduvek mislila samo na sebe. Takvo licemerstvo je i dovelo do toga da izumiremo kao narod.
    (Darko, 21. decembar 2020 20:59)

    # Link komentara

  133. Crkva je zlo!
    (rekt, 21. decembar 2020 20:57)

    # Link komentara

  134. Čovek koji je stvarao stvarnost - i nije čekao šta će drugi da mu kažu - da nije bolovao od epilepsije i da nike bilo crne kuge - mi bismo osvojili Carigrad, a u narednim vekovima srpsko, a ne osmanlijsko carstvo bi bilo dominantno na ovim prostorima a možda bi izvršio i prodor do Inda kao Aleksandar Veliki.
    (Danilo, 21. decembar 2020 20:57)

    # Link komentara

  135. Velika je nepoznanica oko smrti njegovog oca,Neka predanja kažu da je jako poštovao oca,ali da ga je vlastela naterala da ga utamniči, I pored toga veoma ga je poštovao i teško da ga je ubio.Verovatno je umro prirodnom smrću,ali ostaje nam da nagađamo! Inače istorija kaže da je car Dušan bio izuzetno visok,čak 211 cm,čitava njegova garda bila je viša od 2 m, A najviši je bio njegov barjaktar koji je imao 216 cm, A barjak koji je nosio u jednoj ruci bio je težak oko 50 kg.
    (Dušan, 21. decembar 2020 20:52)

    # Link komentara

  136. Душан се замерио Фанариотима и васељенском патријарху који је био Грк који је бацио анатему на њега. Грчки Фанариоти су се окупаторски односили према нашем свештенству, асимилирали Србе на простору Епира, Тесалије и Македоније тј. радили исто што и католици на западним српским земљама. Душан је томе стао у крај, протерао Фанаариоте, успоставио Српску цркву и државу и то му је дошло главе. Зато су га Грци и отровали. СПЦ је и данас под окупацијом Фанариота и зато Душан не сме да буде светац..
    (Бинср, 21. decembar 2020 20:00) # Link komentara

    Srpska pravoslavba crkva tek ustanovljena 1920 godine, toliko o mitovima
    (Istoričar, 21. decembar 2020 20:51)

    # Link komentara

  137. Nesuđeni prijatelj (termin "prijatelj" može da znači i "sinovljev tast"/"ćerkin svekar") sultana Orhana i saveznik Osmanlija, dok uplašeni car Jovan Kantakuzin nije poslao svoje plaćenike da pobiju Orhanovo poslanstvo sa sve Orhanovim sinom. To nije nužno bila pogrešna stvar. Savez sa Turcima je možda mogao da nas spase 500 godina mučeništva.

    Inače, stvarno: jedan od najvećih ekonomskih genija i evropeizatora Srbije (kralj Uroš I) i najuspešniji srpski srednjevekovni vladar generalno (car Dušan) nikada nisu primili oreol. Ako je crkva tog doba bila u službi države, baš njih dvojicu je morala imati u fokusu? A nije kao da su činili ne znam koliko gore stvari od nekih koji jesu proglašeni za svece. Ne može Dušan biti gori od Milutina?
    (Le Scorpion Serbe, 21. decembar 2020 20:51)

    # Link komentara

  138. koja bre bugarska...njih su makedonci tukli za dorucak.
    (maks, 21. decembar 2020 20:50)

    # Link komentara

  139. Kako to da su samo Carevi,kraljevi proglašavani za svece.
    (Pivke, 21. decembar 2020 20:47)

    # Link komentara

  140. Biti ubica nije nikava prepreka da se u SPC postane svetac. Samo prije destak godina SPC je preko pokojnog Amfilohija za svece proglasil dva osudjena ratna zlocinca koji su za vrijeme WWII, na teritoriji sjeverne Crne Gore mucki ubijali svoje neistomisljenike i to na veoma svirepe nacine, zene (izmenju ostalih i majku pokojnog glumca Mise Janketica) i djecu, i to uprkos posojanju zivih svjedoka i obimne istoriske i sudske gradje. Ko nevjeruje neka potrazi na netu pop Maca i pop Siljak.
    (trajkorajko, 21. decembar 2020 20:47)

    # Link komentara

  141. Prestonica cara Dušana bila je u Skoplju.Do dolaska turaka i u
    albaniji i makedoniji su živeli Srbi.Đorđe Kastriot(Srbin) posta-
    de Skenderbeg,otac albanske nacije.Kraljević Marko(vladar makedo-
    nije) će uskoro postati otac severnomakedonske nacije.Tako nam
    prezentuju istoriju iz "zagrebačke povijesne" škole.
    (a, 21. decembar 2020 20:45)

    # Link komentara

  142. Схваба такође износи неистину везану за његову титулу рекс илирикум, Стефан Урош IV Душан користио је српски а не латински језик при потписивању, те се потписивао као Цар Срба и Грка. Одкале уопште извори о 600 спаљених цркава?

    Неко други написао да Стефан Немања убио 1/3 Срба јер су били богумили. Каква гнусна лаж, одакле ли је уопште дошао до ње.

    Заиста поражавајући коментари.
    (Лазар, 21. decembar 2020 20:44)

    # Link komentara

  143. Malo smo dosadili sa Carom Dušanom i vremenom pre 800 godina. Slovenci nisu imali nikakvog cara, pa imaju uglednu državu. O Ircima, Norvežanima i sličnima da ne govorim.
    (Viljuška, 21. decembar 2020 19:13)

    Da nije bilo takvih kao Car Dušan danas verovatno ne bi bilo ni tebe. Više poštovanja prema sopstvenoj istoriji ne bi škodilo
    (Bgd, 21. decembar 2020 20:43)

    # Link komentara

  144. Kakav skup vrsnih istoričara u komentarima koji u stvarnom životu rade za 300€ 12 sati dnevno za nekog Nemca.
    (stanoje glavaš, 21. decembar 2020 20:40)

    # Link komentara

  145. Hahahaha jer je 'ubica' a stefan nemanja koji je pobio 1/3 srba jer su bili bogumili on može? Ništa što ima veze sa crkvom nema logike. P.s. pre nego što odgovorite na ovaj komentar sarkastično i besno, proverite činjenicw pa da diskutujemo.

    @(Kokan, 21. decembar 2020 20:07)



    Evo da ti odgovorim, pošto si tražio odgovor. Bogumili su nastali u srednjevekovnoj državi koja se zvala Bugarska, tako da gledano iz današnje pespektive ti bogumili su bili Bugari i otpadnici od Bugarske pravoslavne crkve; oni su iz Bugarske proterali u Rašku gde su takođe širili svoju jeres i kao bugarski emigranti su se zamerali srpskoj državi i srpskom sveštenstvu, zbog čega su morali da budu kažnjeni u duhu tadašnjeg vremena. Većina bogumila su proterani za Bosnu, jedan deo je telesno kažnjavan, a njihovi predvodnici su pogubljeni, inače je taj broj mnogo manji od 1/3 od svih Srba, to je kao tvrdnja neosnovano, netačno i neodgovorno, u svakom slučaju ti bogumili su kršili crkvene i svetovne zakone tadašnje Nemanjine srpske države.
    (Hammer, 21. decembar 2020 20:38)

    # Link komentara

  146. Da je tada bio partijski sistem bio bi clan SNS stranke
    (Namazanko, 21. decembar 2020 20:36)

    # Link komentara

  147. @tole, i sad kad procitas sta si napisao, reci da nije njegova odgovornost. U svakom slucaju, nije ga licno ubio, ali nije nista ni preduzeo da ga ubiju. Pa sad razmislite da li je njegovo cinjenje hriscanski postupak? Uzmite u obzir da je i sam napisao zakonik u kome se "necinjenje" pa cak i "neznanje" kaznjava!
    (deks, 21. decembar 2020 20:33)

    # Link komentara

  148. Sve je bilo kao danas samo nije bilo tv €:
    (tutlo, 21. decembar 2020 20:27)

    # Link komentara

  149. Hammer @
    Kako je to car Dušan bio stric Stefanu Tvrtku,od kojeg Dušanovog brata je Stefan Tvrtko sin? Car Dušan je Tvrtku bio ujak jer ga je rodila Dušanova sestra :(
    (cobo, 21. decembar 2020 20:25)

    # Link komentara

  150. Posle neuspelih pregovora sa Papom Inocentijem, Car Dusan je, u znak odmazde, srvanio sa zemljom oko 600 katolickih crkava od Dalmacije do Albanije. To mu crkva nikada nije oprostila. Inace se potpisivao kao Rex Iliricum - Car Ilira a ne Srba,Grka i Bugara kao sto su nas ucili.
    (Shvaba, 21. decembar 2020 20:22)

    # Link komentara

  151. Pa nista. Moze mu se sagraditi spomenik visine 60 m na Tasmajdanu, da mu se oduzimo.
    (Slucaj, 21. decembar 2020 20:20)

    # Link komentara

  152. Hahahaha jer je 'ubica' a stefan nemanja koji je pobio 1/3 srba jer su bili bogumili on može? Ništa što ima veze sa crkvom nema logike. P.s. pre nego što odgovorite na ovaj komentar sarkastično i besno, proverite činjenicw pa da diskutujemo.
    (Kokan, 21. decembar 2020 20:07)

    # Link komentara

  153. Ma da, osvajao je srpske teritorije... Sad je ceo Balkan bio srpska teritorija naseljena srpskim zivljem, kako da ne. Pa Bugarska je bila carevina kada smo mi bili saka jada. A da... pa i to je srpski zivalj ;-) cenim. Onda se ljutimo na Albance...
    Tudja osvajanja su naravno cist bezobrazluk, ne pravedna kao nasa ;-)
    Covek je bio vrhunski egomanijak, doneo zbog svog ega mnogo losih megalomanskih odluka, oslabio Vizantiju u najgorem momentu i stvorio sina totalno nesposobnog kako takvi ocevi najcesce i rade jer i njih moraju da ponizavaju i obezvredjuju kao sve oko sebe.
    Sve sto je tada postignuto i to je u istorijskim okvirima izuzetno kratko trajalo je placeno debelo posle
    (Uzas, 21. decembar 2020 20:02)

    # Link komentara

  154. @ribolovac bez udice Problem danasnjice je sto ljudi mesaju crkvu i Boga, crkva se tokom vekova toliko izkorumpirala, toliko je zla ucinila(vatikan i ostali) da je sramota kako ljudi to nisu uvideli, Bog je taj koji ima apsolutnu moc, a ne crkva ili neki patrijarh, papa ili ko god, tu ljudi grese sto izjedinjuju Boga i crkvu sto nema apsolutno nikakvog smisla, ja ne verujem u crkvu ja ne verujem ni u Boga, ja znam da On postoji. A da budemo obrazovani svakako da treba(ali opet ne ovo moderno sto nam namecu, idi na fakultete i te price) vec duhovno obrazovanje, da pronadjemo sebe i sami stvaramo svoju srecu, a ne da budemo robovi i poslusnici i klimaci glavama.
    (BMX, 21. decembar 2020 20:02)

    # Link komentara

  155. Душан се замерио Фанариотима и васељенском патријарху који је био Грк који је бацио анатему на њега. Грчки Фанариоти су се окупаторски односили према нашем свештенству, асимилирали Србе на простору Епира, Тесалије и Македоније тј. радили исто што и католици на западним српским земљама. Душан је томе стао у крај, протерао Фанаариоте, успоставио Српску цркву и државу и то му је дошло главе. Зато су га Грци и отровали. СПЦ је и данас под окупацијом Фанариота и зато Душан не сме да буде светац..
    (Бинср, 21. decembar 2020 20:00)

    # Link komentara

  156. 21. vek a mi kao u srednjem veku pricamo o svecima. Koliko samo religija unazadjuje covecanstvo.
    (Xman, 21. decembar 2020 20:00)

    # Link komentara

  157. A vest uz fresku gde je naslikan sa oreolom?!

    Izgleda da on jeste prolasen za svetca ali je kasnije ta odluka povucena zbog mira sa Vizantijom ali i blagoslova od Carigradskog Patrijarha da bi srpska crkva dobila rang patrijarsije...
    (chupavi, 21. decembar 2020 20:00)

    # Link komentara

  158. Glavni razlog su turska osvajanja. Da su potrajale hrišćanske države, stvari bi se izgladile i bio bi kanonizovan. Ova "osuda gordosti" je korak u tom smeru, što se vidi i po tome što je stepen crkve ostao na višem nivou.
    (Bruno, 21. decembar 2020 19:59)

    # Link komentara

  159. -Koliko bi ljudi u savremenom dobu imalo vid da se primenjuje Dušanov zakonik? Pogotovo za naše kriminalce, političare, “navijače” i “biznismene”?
    (Goran Loznica, 21. decembar 2020 19:01)
    Isto vazi i za dokoličare .
    (Smaraču, 21. decembar 2020 19:58)

    # Link komentara

  160. mitovi,lazi i bajke
    (marsej 1934, 21. decembar 2020 19:57)

    # Link komentara

  161. Kažu da je voleo i popit...
    (Uroš, 21. decembar 2020 19:48)

    # Link komentara

  162. Није Душан био силни, већ насилни. Расколник и оцоубица, који је сам себе прогласио царем и никад није добио признање ни од ког политичког центра тога времена за своју царску титулу. А прича о виљушкама на двору цара Душана као наводном српском цивилизацијском доприносу, је урбани мит. Виљушком су јели и римски великодостојници хиљаду година пре Душка.
    (Ђорђе, 21. decembar 2020 19:47)

    # Link komentara

  163. @beogradski
    Car Dusan nista nije oslobadjao, nego je osvajao.
    Ko je procitao pravu istoriju, zna. Ko cita i gleda smece koje pisu laici i polupismeni teoreticari zavere, sanja snove o "oslobadjanju".
    (hm, 21. decembar 2020 19:46)

    # Link komentara

  164. a da ga sad proglasimo svecem
    (zole, 21. decembar 2020 19:43)

    # Link komentara

  165. Nemanjici ustolicili novu religiju medju narodom, kasnije citavu familiju proglasili svecima. A narod, niti je znao odakle im sad nova religija, samo znaju da danas imaju sve novo sto uzasno postuju. Ono staro pre Nemanjica, niko ziv ne zna.
    (dzoni, 21. decembar 2020 19:38)

    # Link komentara

  166. Kod pravih Srba i ne treba da je svetac, za njegovo vrijeme koji neki naši autošovinisti i zapadnjaci smatraju da je bilo osvajačko car Dule izlazio na tri mora Crno, Egejsko i Jadransko. I pošto mu se carstvo zvalo Magnum Ilirikum nije bio miljenik 'Vizantinaca' niti Vatikana.
    (Srbin susjed Mne, 21. decembar 2020 19:37)

    # Link komentara

  167. Ubistvo i nije neka prepreka da bi te SPC proglasila za sveca.Tipičan primer je pljevaljski sveštenik SPC Milorad Vukojičić od milošte zvani "Pop Maca" koji je nadimak dobio po oruđu (macoli) kojom je ubijao simpatizere partizanskog pokreta za vreme Drugog svjetskog rata.Od njegove ruke je stradala i majka jednog veoma poznatog ovdašnjeg glumca.I pored toga SPC je 2005.progladila Popa Macu za sveca.
    (Lolek, 21. decembar 2020 19:36)

    # Link komentara

  168. Neš ti razloga!
    Ja san uvik mislija da svetac mora imat neke super moći ka Supermen.
    Eno naš Stepinac od super moći ima oni plašt na leđima ka Betmen.
    (miro split, 21. decembar 2020 19:34)

    # Link komentara

  169. Da su ljudi pametni nikada nijednog politicara, kralja, cara... ne bi proglasili svecem. Zna se ko zasluzuje zvanje sveca. Pod broj 1. strogo postovanje bozijih zapovesti a onda jos i drugo. Ne moze biti svetac onaj koji ubija pa makar i ne ubio licno ali kao glavni zapovednik vojske sigurno je naredio ubistva. Pustite price o nekakvoj odbrani. Nije odbrana izgovor za ubistvo. Kako Sveti Sava nikoga nije ubio? Da smo cutali i u prvom i drugom svetskom rata, zavrsili bi se i bez nas i opet bi bili na istom ali bez ubijenih. Imamo mi dosta svetaca medju npr lekarima, onima koji pomazu, lece i spasavaju zivote.
    (max, 21. decembar 2020 19:33)

    # Link komentara

  170. Slava mu! Gde bi nam kraj bio da nije umro u 47goj godini. Inace glavni razlog je sto je hteo da osvoji Konstantinopolj, iako to u tekstu ne pise- 5. i glavni razlog. Hteo je umesto vizajnijskog da stvori grcko-srpsko carstvo i napravi branu ka Turcima. Kada je drzava dospela u vazalni polozaj, crkva je bila zavisna od matice - pa samim tim Dusan nije mogao da postane svetac.
    (Bex, 21. decembar 2020 19:31)

    # Link komentara

  171. @Istorijska lekcija za sva vremena

    Kakve li ironije da nikada toliko Srba nije zivelo u jednoj drzavi kao za vreme Tita.
    (lala djilkos, 21. decembar 2020 19:28)

    # Link komentara

  172. da smo tad presli u katolicanstvo, sigurno bi nas imalo sad bar 25-30 miliona...
    (asomakum doo, 21. decembar 2020 19:28)

    # Link komentara

  173. Ma pod 3! Doveo im ženu, a oni nisu u fazonu da se druže sa ženama. Ovi sto ne vole da su sa zenama bili uticajni tada, a tek sada...

    @Ayala, 21. decembar 2020 19:04)


    Upravo suprotno, ženama je ispočetka bilo dozvoljeno da posećuju Svetu Goru, pa su tamošnji monasi dolazili u razna iskušenja sa mladim devojkama koje su na obližnjim pašnjacima vodile stoku na ispašu, da bi sprečili blud kod monaha, tadašnji verski starešina na Svetoj Gori, inače Grk, zabranio je ženama da uopšte više ikada kroče na to mesto i tako je ostalo do danas.
    Upravo zbog tog strogog monaškog života u pravoslavlju i postoje takozvani "muški" i "ženski" manastiri, da monasi i monahinje ne bi dolazili u seksualna iskušenja.
    (Hammer, 21. decembar 2020 19:26)

    # Link komentara

  174. A da nije mozda zato sto smeta grckoj pravoslavnoj crkvi? Zato sto je oslobodio sve srpske teritorijekoje danas pripadaju Grckoj? Zasto ne pitate SPC zasto nije svetac. Sve ove 4 teorije su neutemeljene i na nivou mita... Grcka je jedina prepreka
    (nix, 21. decembar 2020 19:23)

    # Link komentara

  175. Oduvek je crkva bila retrogradna
    (Bio napredan, 21. decembar 2020 19:20)

    # Link komentara

  176. Što se tiče navodnog oceubistva, glavni izvor za tu tvrdnju je Grigorije Camblak, koji je u svom žitiju Dečanskog izneo tu tvrdnju, ali je bio daleko od objektivnog. Možda je najbliža istini priča Nićifora Grigore, Dušanovog savremenika, koji pisao da je vlastela odgovorna za smrt Dečanskog, a da Dušan nije smeo da im se suprotstavlja u tim prvim godinama vladavine...
    (tole, 21. decembar 2020 19:18)

    # Link komentara

  177. Prvo, nije car Dušan ništa osvajao, nego je oslobađao etničke srpske teritorije koje su bile pod viševekovnim romejskim odnosno vizantijskim ropstvom i okupacijom, tehnički gledano on jeste osvajao teritorije koje su politički pripadale Vizantiji, ali suštinski je oslobađao tamošnje Srbe od okupacione vlasti.

    Drugo, car Dušan jeste bio proglašen za sveca što dokazuju i njegove freske po nemanjićkim crkvama u današnjoj Severnoj Makedoniji na kojima je predstavljen kao svetac, ali je kasnije, te pomenute 1375. godine, nakon sabora sa Grcima ta crkvena odluka povučena zarad trulog kompromisa i "mira u kući".

    Treće, car Dušan i jeste hteo da prevede sve preostale pravoslavne Srbe na katoličanstvo, ali je od tadašnjeg pape tražio da ga ovaj proglasi za vođu svih hrišćana, što se papi nije svidelo, jer kako jedan Srbin da bude vođa hrišćana, kad to mora da bude neki Latin ili GERmanin.

    I četvrto, teritorije Dušanove Srbije obuhvatale je prostore: današnjeg Srema i Slavonije, celu Bosnu, celu Hercegovinu, veći deo Dalmacije, današnju centralnu Srbiju sa KosMetom, prostor današnje cele Crne Gore, cele Albanije, cele Severne Makedonije, veći deo današnje Grčke i veći deo današnje Bugarske.

    U intitulaciji cara Dušana stajalo je da je bio car Srba i Grka.

    Inače je car Dušan bio stric Stefanu Tvrtku prvom Kotromaniću čijim ocu Vladislavu je bio brat od ujaka u drugom stepenu srodstva.
    (Hammer, 21. decembar 2020 19:17)

    # Link komentara

  178. Dusan Silni ima grob u Crkvi Svetog Marka u Beogradu.

    Iako vernici ostavljaju decenijama prilog za zavrsetak ove crkve, SPC i dalje ne usmerava ta ogromna sredstva u njen konacni zavrsetak.

    Sa druge strane Dusan Silni je shvatio nepotrebnost crkve jer pre svake svoje bitke pre dao da vojska odspava nego da bdi nad uzaludnim molebanima i slicnim tricarijama. Crkva je skrajnuta a obrazovanje, ucenje stranih jezika, donosenje novih zakona, ucinile su njega covekom koji je stavio crkvu u drugi plan.

    E a tako bi bilo dobro i za sve nas da bidemo manje religiozni a vise obrazovaniji.
    (ribolovac bez udice, 21. decembar 2020 19:16)

    # Link komentara

  179. Malo smo dosadili sa Carom Dušanom i vremenom pre 800 godina. Slovenci nisu imali nikakvog cara, pa imaju uglednu državu. O Ircima, Norvežanima i sličnima da ne govorim.
    (Viljuška, 21. decembar 2020 19:13)

    # Link komentara

  180. Ово је вероватно једна од највећих табу тема у српској историји. Први разлог није, јер није убио оца, тако да је безвезе причати о "оцеубици". Други разлог није, јер се у житијама каже да су се жене и деца склањали у зидине манастира када су претиле разне опасности, притом она је царица, а он цар, ко може њима било шта да забрани. Трећи разлог је глупо уопште коментарисати и четвти такође. Једини и прави разлог су вероватно Грци и грчка црква, тешко је објаснити зашто је тако, овде у коментарима, али је велика прича. Када је могао Василије II "Бугароубица" да постане светац, онда је су сви разлози заиста смешни. Неко у СПЦ зна разлоге, то је сигурно, али због измишљених добрих и пријатељских односа између нас и грка, о томе се не прича.

    П. С. Цар Душан није освајао територије данашње северне Грчке, већ их је ослобађао, јер већинско становништо је било српско. Грци су ту дошли 1921 из Турске приликом размене становништва.
    (bulldog, 21. decembar 2020 19:10)

    # Link komentara

  181. Uplašio sam se da je u pitanju još jedan pseudoistorijiski članak i prijatno sam se iznenadio kada sam video da ste izneli prave razloge.

    Jedna ispravka doduše... Malo je neukusno nazivati Dušana najznačajnijim Nemanjićem pored Stefana Nemanje, Uroša, pa čak i Milutina.

    Da - proširio je Srbiju ali pod pritiskom vlastele koja ga je i dovela na vlast, i to na račun Vizantije koja nije vila ni senka moćnok carstva. Pritom, nije zauzeo Solun kao najznačajniji Vizantijski grad u Evropi pored Carigrada.
    (Istoričar, 21. decembar 2020 19:08)

    # Link komentara

  182. Sve logicno.
    Ali zato su Srbi mnogo vekova posle tretirali akoro kao sveca jednog zlocinca koji ce udariti temelje propasti drzave Srbije koju je podelio kao ni jednu republiku iako su seugi narodi nagradjeni kao porazeni u oba rata. Slucajno nije bio cak ni Srbin a nadimak mu ke bio Tito.
    (Istorijska lekcija za sva vremena, 21. decembar 2020 19:06)

    # Link komentara

  183. Mi Srbi smo oduvek bili sami svoj najveci neprijatelj. Vidite da nikad nismo bili slozni i da smo uvek ratovali jedni protiv drugih. Zasto se cudimo danasnjoj situaciji kad je oduvek bilo tako. Kad pomislim kakvi su likovi vladali Srbima i Srbijom u poslednjih 100 godina (mozda i 30 godina) dobro je da i postojimo jos uvek.
    (raki, 21. decembar 2020 19:05)

    # Link komentara

  184. ajmo srbi
    (pomy, 21. decembar 2020 19:04)

    # Link komentara

  185. Ma pod 3! Doveo im ženu, a oni nisu u fazonu da se druže sa ženama. Ovi sto ne vole da su sa zenama bili uticajni tada, a tek sada...
    (Ayala, 21. decembar 2020 19:04)

    # Link komentara

  186. Car Dusan nista nije osvajao, vec oslobadjao. Ko je bilo sta procitao, sto nema veze sa zvanicnim djubretom koji su namd drugi nametnuli da ucimo, zna o cemu pricam.
    (beogradski, 21. decembar 2020 19:03)

    # Link komentara

  187. “Član 134. Propisuje da ako se u selu nađe lopov ili razbojnik, to selo je moralo da se raspe, a razbojnik da se obesi strmoglavice, lopov da se oslepi a gospodar sela da se dovede caru da plati sve što je učinio lopov i razbojnik jer svoje seljane nije uspeo da zaštiti od krađe i razbojništva.”

    Car Dušan Silni



    -Koliko bi ljudi u savremenom dobu imalo vid da se primenjuje Dušanov zakonik? Pogotovo za naše kriminalce, političare, “navijače” i “biznismene”?
    (Goran Loznica, 21. decembar 2020 19:01)

    # Link komentara