- Komentari -

Bezbedno do bombona

Ovaj tekst je oda kondomima, pogotovu imajući u vidu da najnovija istraživanja pokazuju da se broj obolelih od HIV-a među intravenskim korisnicima droge smanjio, dok je došlo do porasta prenosa ovog virusa seksualnim putem.

Autorka: Jovana Žujević

Pošaljite komentar
  1. Bez obzira na sve, smatram da 150 dinara za 3 kondoma zaista nije mnogo. Svaki prosecan student moze da odvoji toliko. Zar nije pametnije potrositi novac na kondome, nego na, recimo, pice u diskoteci?
    (Iqac, 15. januar 2009 13:11)

    # Link komentara

  2. Strasno je kakve sve izgovore smisljaju ljudi da ne koriste kondom. Pa zar ste toliko zatucani? Pa nije SIDA jedina polna bolest. Gomila ljudi ima neku bolest. Pogotovo ona populacija ispod 30 god koja nije u braku. Ja uvek koristim zastitu. Bez kondoma necu ni da imam odnose. P.S. Likovi koji kazu da su im mali kondomi koji se kod nas prodaju. Smesno. Postoji bar dve velicine. I kojem procentu populacije je stvarno tesan kondom. Puca jedino ako se ne koristi pravilno. Toliko. Stvarno me nervira mentalitet ljudi ovde.
    (Rade, 3. decembar 2008 17:15)

    # Link komentara

  3. za one kojima kondomi stalno pucaju- probajte procitati uputstvo za upotrebu
    (mala, 2. decembar 2008 16:02)

    # Link komentara

  4. Moje visegodisnje iskustvo (imam 23 godine) mi je potvrdilo da Srbi izbegavaju kondom uzduz i popreko! Te "ne osecaju nista tj. kao da imaju kesu na glavi" te "sta ce nam kondom, moras da mi verujes?!" te "ne umem ja to da stavljam!", te "spada/steze/pukne pri stavljanju" te "umem da se kontrolisem - neces zatrudneti!" nemajuci pojma o polno prenosivm bolestima ni o raku grlica materice.... Muka mi je vise zaista! :) U 90% slucajeva radi se o Beogradjanima, studentima ili "urbanim" zaposlenim mladicima. Prosto se odusevim kada mladic prvi pokrene temu kondoma i jos ga i ima pri ruci!! Manjak seksualnog obrazovanja, manjak prakse u koriscenju kondoma, neiskustvo, nebriga o sopstvenom/partnerovom zdravlju, neodgovornost. Treba se izboriti sa svim tim. :)
    (Marija, 2. decembar 2008 15:14)

    # Link komentara

  5. Pitam se koliko uopste sve te kampanje i edukacije imaju efekata na stvarno ponasanje? Trenutno zivim u jednoj visoko razvijenoj evropskoj zemlji i krecem se medju studentskom populacijom, koja je ovde vrlo promiskuitetna i nemarna sto se tice svog reproduktivnog zdravlja, iako razni "omladinski aktivizam" u cilju budjenja svesti (tipa support my cause) cveta! Upoznala sam jednog decka koji se predstavlja kao "prosveceni kosmopolita" (ima preko 25 god. kao i ja), plus dolazi iz jedne od zemalja sa visokim procentom HIV pozitivnih, cak je i clan raznih NGO i sad je za 1. decembar ovde delio kondome po kampusu...eh, a secam se kako smo prosle godine zavrsili u njegovom krevetu, bez kondoma (naravno od seksa nije bilo nista iako je on zeleo, jer ja nisam htela bez! Plus napominjem da sam ga pitala da li ima kondom pre nego sto se "stvar pocela razvijati" i on je moje pitanje prokomentarisao sa "boze moj, pa za koga me ti smatras?!", sto sam ja shvatila kao potvrdan odgovor, kad ono...a ja sam kod svoje kuce imala pakovanje!) Toliko o nasoj prosvecenosti i stavovima, ljudska glupost je neunistiva!
    (Prosvecena, 2. decembar 2008 12:01)

    # Link komentara

  6. Ако неко жели јефтин секс (то је и постао последње 2-3 деценије) има апотекарске кондоме за 10 динара. Не миришу, не смрде, немају укус (ако неког и то занима) и поуздани су.
    А ако неко себе сматра верником, онда
    1. Не треба да користи кондом јер кондом нарушава лепоту личног односа са женом
    2. Не треба да улази у беспотребне авантуре са које каквим људима и тако себи наноси штету духовну и физичку
    3. Не треба баханални однос према свом телу да користи тако што ће га делити сваком ко налети (уздржавање од телесних задовољстава је уздизање духа)
    Требали би да размислимо такође зашто се први откривени вирус сиде није спровео у КАРАНТИН ? Да је било карантина тада - сада би можда секс био слободнији и не толико стравично погубан а и уштедели би на милионе живота (и људи који воле мало слободније сексуално понашање констатују да је време опуштеног и лепршавог секса прошло јер увек постоји СТРАХ ОД БОЛЕСТИ ... ) а тих болести раније није било.
    Неко је дао скоро пример ТАЈВАНА И ТАЈЛАНДА где је однос оболелих од сиде пропорционално сразмеран утицају ЦРКВЕ и ЛИБЕРАЛНЕ ИДЕОЛОГИЈЕ. Где је Црква јака оболелих готово да нема, а где су уведене западне норме слободе свега је УЖАСАВАЈУЋИХ милион заражених ... па ви размишљајте шта "слобода" доноси друштву слабих људи. "Слобода је када немаш сиду..."
    (Равногорац са Равне Горе, 2. decembar 2008 10:22)

    # Link komentara

  7. @pedja
    hteo sam da napisem o ovome vec davno al evo pedja me podseti evo vec nekoliko puta mise dogadza da kondom jednostavno pukne da ja uopste neosetim ok hvala bogu da sam bio u odnosu sa devojkom al ako si sa nekom sto joj neznas zdravstveno stanje onda je vec drugo tako da apelujem da malo kvalitetnije kondome saljete na trziste ma nek pudu i skuplji al ako ne bude bolest onda bice beba sto mnogi ne zele jeli takoo zato vi sto zelite jeftine kondome razmislite dobro pozdrav
    (ferko-prizrenac, 2. decembar 2008 00:06)

    # Link komentara

  8. Danas su u skoli drzali predavanja o sidi. Otisla sam na njega, pomislila bice poucno.
    Iako mnogi moji drugari misle da sam izgubila vreme danas ja bas mislim suprotno. Shvatila sam nesto bitno, i iako jos nisam imala odnose (imam 15 godina) kad ih budem imala bice to uz kondome. Jer seks mora da prestane da bude tabu tema. O zdravlju,kao ono sto nam je na prvom mestu, moramo poceti mnoogo vise da vodimo racuna.
    Pojma nisam imala da je sida zapravo to sto jeste, da je 33 miliona zarazenih HIV-om, da je 15 miliona dece ispod 15 godina (?!). To su deca mog doba, i sta? Zivot im je unisten!

    Mozda sam mala,mozda jos ne vidim stvari onakvim kakve jesu. Ali sam veliki borac i necu dozvoliti da sebi unistim buducnost jednom noci za kajanje.Sto preporucujem i svima...
    (Jelence, 1. decembar 2008 22:30)

    # Link komentara

  9. Шта мислите о томе да нека кампања која се бави борбом против сиде буде на тему "не будите промискуитетни" или "стварајте породицу"? Ово "користите кондоме" је мало досадно.
    (aleksandar, 1. decembar 2008 21:39)

    # Link komentara

  10. I durex i romed i trijum, svi su mi pukli...:( ali najsigurniji mi je nekako romed, najmanje puta mi je pukao do sada, a durex puca kao balon u iglenoj sobi...
    (panonski mornar, 1. decembar 2008 21:33)

    # Link komentara

  11. @antiprotivan
    Po meni komentar je prakticno OK i kad je u pitanju AIDS i kad je u pitanju sex sa i bez kondoma.

    Sto se tice AIDS-a on je recimo 20 godina medju Srbima. Kako su Srbi poznati po "izbegavanju kondoma" jako je cudno da ovde nema mnogo mnogo mnogo vise HIV pozitivnih odnosno obolelih od AIDS-a. Cinjenica da se ljudi ne testiraju nije argument vec naprotiv. To bi trebalo da ubrza broj pozitivnih a onda i obolelih jer pozitivni ne znaju da su pozitivni i sire HIV brze nego sto bi se inace sirio. Teoretski, HIV pozitivni bi trebalo da postanu oboleli jednog dana, njih takodje nema u onom broju koji bi bio logican za neko drustvo koje vrlo slabo koristi zastitu. Neka me neko ispravi posto nisam upucen, ali pretpostavljam da kad identifikuju HIV pozitivnog ta osoba pocinje da prima neku terapiju “koja mu pomaze da odlozi oboljevanje”. Ako HIV pozitivni ne dobijaju tu terapiju pretpostavljam da bi trebalo brze da obole od onih koji primaju terapiju (mada ima dosta o tome da bas ta terapija ubrzava celu pricu) tako da bi po ovoj logici trebalo da imamo mnogo veci procenat obolelih nego druge “civilizovanije, kulturnije, kako hocete” zemlje. Ponekad mi HIV kao i dosta drugih stvari pocinju da lice na religiju (ne kazem da jeste), govore nam sta, kako, i sl. a pritom mi nismo u mogucnosti da se konkretno uverimo u stanje stvari. Dodatno me intrigira to sto iz ovoga izvlace profit multinacionalne farmaceutske kompanije za koje mogu reci mnogo toga ali sigurno ne da je njima stalo da naseg zdravlja vec bi pre rekao da im je stalo do profita. Jbt, neuporedivo ali neuporedivo je vise ljudi umrlo od posledica pusenja ili alkohola i nigde paranoje ni priblizno HIV paranoji.

    Sto se tice upotrebe kondoma, DA – naravno da je POTREBNO ali ne uvek i ne po svaku cenu. Jednostavno stvar procene. Cica/tip pokupljeni i odmah “privedeni” naravno da zasluzuju kondom “pod obavezno”. Stalni partner vec ne, mada i tu postoji rizik jer nikad se ne moze biti siguran da partner nije “sarnuo/la sa strane” (trust no one). Hocu da kazem da je kondom potreban ali mislim da je najmanje potreban zbog HIV-a (znaci nezeljene bebe, polne bolesti i sl.).
    Za kraj najbolji deo: imam neke prijatelje lekare (od kojih je jedan ginekolog) za koje pouzdano znam da nisu revnosni u koriscenju kondoma (tj. nisi bili pre nekoliko godina ne znam kako je sada). Info je od njihovih cica (ne supruga) )))). (ovo ne znaci da ih ne treba koristiti ali kad oni ne koriste sta da ocekujete od obicnog naroda).
    (Jegulja, 1. decembar 2008 20:25)

    # Link komentara

  12. Slazem se sa Aleksandrom da su standardni kondomi za mnoge preuski i da zbog stezanja moze da dodje do gubljenja erekcije. Na zapadu imaju bar tri velicine. Ne znam da li su razlicite velicine dostupne i u Srbiji. Trebalo bi.
    (Dragan, 1. decembar 2008 19:06)

    # Link komentara

  13. Cene kondoma uopste nisu problem, cak ni za srednjoskolce/studente i upotreba istih se nece nista povecati time sto se dele besplatno. Ako ima nekog ko ne koristi kondom zato sto ne moze da ga plati neka mi se javi, rado cu mu kupiti `life-time` supply. Inace, mislim da je mnogo efektivnije `plasiti` mlade narastaje, i terati ih na koriscenje kondoma, trudnocom nego HIV-om - prvenstveno zato sto je trudnoca neuporedivo verovatnija, sto komplikuje zivot odmah po nastanku i sto, za razliku od HIV-a (a i HepC, HPV, o ostalim benignijim bolestima i da ne govorim), ne vazi ono pravilo `to se desava drugima, najcesce pederima i narkomanima` (hteli mi to ili ne, takav je nivo svesti u nas sto jeste posledica nedostatka seksualnog obrazovanja).

    Problem koji ja imam sa kondomima svakako nije cena, a jos manje to da mislim da je seks drasticno hendikepiran nedostatkom `direktnog` kontakta, meni je problem sa istima - njihova velicina. Preciznije obim - svi kondomi na nasem trzistu su izuzetno uski, toliko da dok isti navucem, od (literalno) mucenja oko toga, a u koktelu sa prekidom odnosa - izgubim erekciju. Nekada mi to nije bio toliki problem posto, je l' te, dok hormoni kljucaju kao Panoramiksovo kazance, sam pogled na nago telo dragog mi suprotnog pola je bio dovoljan da stvori i odrzi visesatnu erekciju i na -30 Celzijusovih stepeni. No kako vreme prolazi, a iskustvo se talozi, malko je tesko odrzati nivo uzbudjenja kad si vec priblizno sve video/okusio. Nemam nekih preferencija ka BDSM-u i slicnim eskapizmima kojima se ljudi okrecu kad vise normalan odnos ne moze da ih uzbudi, a i zasigurno se istima ne bih okretao samo da bih mogao da koristim kondome dostupne na ovom nasem jadnom trzistu. Nemam ja problem sa uzbudjenjem, problem je mucenje oko koriscenja proizvoda koji meni ne odgovara, a slicni proizvod u drugacijoj izvedbi na nasem trzistu ne postoji (ili je izuzetno tesko doci do istog). Sto je i razlog sto proteklih godina sve cesce imam nezasticene odnose koji stvaraju skroz drugi set problema i muka.

    Stoga apelujem na institucije i organizacije koje se bore za popularizaciju kondoma, te sprecavanja sirenja raznih STD, da apeluju i na uvoznike/dobavljace/proizvodjace da ponude malo raznolikosti na nasem trzistu. Zaboga ne nosimo svi isti broj cipela i odece, ne znam zasto bi sa kondomima bila drugacija prica?
    (Aleksandar, 1. decembar 2008 16:22)

    # Link komentara

  14. zaboravih da kazem da je o romedu rec... taj nikad nije pukao
    (pedja, 1. decembar 2008 15:59)

    # Link komentara

  15. ja ne znam zasto mora bas durex kada u svakoj apoteci mozete da uzmete tri kondoma za nesto oko 30 dinara...
    (pedja, 1. decembar 2008 15:58)

    # Link komentara

  16. Pre neko vreme sam citala tekst u kom je tadasnji kardinal, danasnji papa, objasnjavao zasto je Vatikan protiv kondoma. Pre nego sam procitala tekst nisam mogla ni u ludilu da zamislim kako bi zvucalo smisleno obrazlozenje na tu temu. Ipak, evo ga - Vatikan smatra da kondom oduzima seksualnom cinu njegovu svetost jer ne postoji ni teorijska mogucnost zaceca, odnosno da se time vadi ono bozansko iz odnosa muskarca i zene. ja se slazem sa tim. nikad nisam koristila kondom, jer sam ceo svoj polno aktivni zivot u jednoj monogamnoj vezi, sto je oduvek i bila moja zelja. Sida koju neko dobije ne koristeci kondom a odricuci se svetog i cistjog seksualnog odnosa koji proizilazi iz monogamije je samo jedan od 1000 surovih nacina da Vam se zivot osveti za sopstvene izbore. Ne moze i jare i pare dakle. A ionako me smara tolika halabuka oko side. 30 miliona ljudi obolelo? To bi onda odgovaralo broju ljudi koji je u zadnjih 30 godina izvrsio samoubistvo. Samo sto samoubistvo nije toliko fensi. Naprotiv.
    (mijau, 1. decembar 2008 11:33)

    # Link komentara

  17. @antiprotivan

    Sex sa prezervativom nikada nece biti pravi sex, tacno.
    Ali sex sa prezervativom i sa partnerom, e to vec jeste nesto pravo.

    Naravno, dobro je da si svestan problema - ako ne znas kako za prezervativom, uzmi casove negde. Zelim ti brz napredak!
    (protiantivan, 1. decembar 2008 09:58)

    # Link komentara

  18. @E
    U vezi toga sto si rekla da ce se mnogi zacuditi sto jos nisi imala odnose - nece. Po nekim skorasnjim istrazivanjima, manje od polovine mladih u Srbiji izgubi nevinost pre 18. godine. Zapravo mnogo cesce se hvale kako su vodili ljubav nego sto to rade : )
    (20-ogodisnjak, 1. decembar 2008 09:21)

    # Link komentara

  19. slucajno krecem da citam tekst i na 3. recenici stajem i kazem sebi - prepoznajem ovaj stil, to je nasa Zuja - i onda skrolujem na gore kad ono stvarno. Sad cu da procitam, mada sve sto Zuja uvek bude odlicno jer ona pise srcem al' dugo i duboko radi na pripremi.
    A sad na citanje.
    (sLo, 1. decembar 2008 03:29)

    # Link komentara

  20. Treba uvesti u škole, pre svega, zdravstveno obrazovanje. Tako ljudi ne bi "lupali" o stvarima o kojima ništa ne znaju, a sigurno bi više znali o seksu i, svakako, kontracepciji/prevenciji zdravlja.
    (Sigismund, 1. decembar 2008 03:24)

    # Link komentara

  21. Odlican text! Savetujem i ja da treba koristiti kondom bez obzira na bilo sta.

    Po meni, 150 dinara za 3 komada nije nista parra u odnosu na to koliko je vredno nase zdravlje!!!
    (Natasa, 7. oktobar 2008 18:08)

    # Link komentara

  22. @ miki

    Uzmi me za zenu !

    Imam 42 godine i gej sam ven neko vreme, nemam decka i pantalonama mi beskorisno stoji tvrda "mecka".

    Zelim te Miki ! Razmisli, hoces li ?
    (Dragan,BGD, 20. januar 2008 23:52)

    # Link komentara

  23. ja sam gay i zgrožen sam poimanjem aids-a kod str8 ljudi! pa zar i str8 populacija treba da iskusi "pošast", pa da shvati u kojoj je potencijalnoj opasnosti??!?
    zapanjen sam koliko str8 populacija u mom okruženju olako shvata jednokratni sex i promiskuitet... pokušavam da utičem, koliko mogu, ali sve je, na kraju, na pojedincu...
    (miki, 20. decembar 2007 20:58)

    # Link komentara

  24. Nisam primetio da "zarazeni" koji jos uvek nisu testirani pa ne znaju svoj "status" umiru po ulicama. U mojoj poruci sam jasno naznacio da ako su Srbi toliko promiskuitetni, broj zarazenih bi se kretao oko 10% (ili cak i vise u seksualno aktivnoj populaciji) i ljudi bi obolevali od neuobicajenih bolesti (i muskarci i zene, i hetero i homo i bi), bez obzira da li su testirani ili ne. To se medjutim ne dogadja. Uostalom, cak i u toj Juznoj Africi gde se procenjuje da ima oko 10% "zarazenih" (ne znam da li je to pre ili posle cuvene proslonedeljne korekcije sa 40 miliona na 33 miliona), broj smrtnih slucajeva zbog "side" je zanemarljivo mali. Tokom 2 godine (2004 i 2005) zabelezeno je manje od 30,000:

    [link]

    (Tabela 4.4 na stranici 27).

    P.S. Naravno, AID$-establishment ce tvrditi da svi ti slucajevi tuberkuloze su u stvari "sida", primenjujuci cuvenu formulu:

    tuberkuloza - hiv = tuberkuloza

    tuberkuloza + hiv = sida

    ili:

    pregazi te tramvaj - hiv = tramvaj

    pregazi te tramvaj + hiv = sida
    (antiprotivan, 5. decembar 2007 11:12)

    # Link komentara

  25. ...a preporucujem i da se odgleda ona epizoda south parka o seksualnom obrazovanju.
    Poenta je da istom treba pristupiti na pravi nacin.
    Nije da se kod nas uopste tome ikako pristupa, ali samo kazem, jednog lepog dana...
    (DissidentAggressor, 4. decembar 2007 20:09)

    # Link komentara

  26. @antiprotivan

    Jesi li razmišljao o tome koliki broj ljudi se u Srbiji nikada nije testirao na HIV? Možda je zbog toga brojka mala.
    (W., 4. decembar 2007 15:31)

    # Link komentara

  27. Ipak je populacija starijih u Srbiji zasticena(posto spadamo u najstarije stanovnistvo u Evropi),a tu su i brakovi koji nas ipak cuvaju.Sve opet potice iz porodice-ako TI kao 40-togodisnjak nisi imao razgovore tog tipa sa svojim roditeljima,nemoj biti krut po tom pitanju i pricaj svojoj deci-sto rece autor teksta-jos od jedanaeste godine,a mozda i ranije.Dajte da najzad uzmemo stvari u svoje ruke,u ovom slucaju,nikog ne mozes da optuzis,radi se o prebacivanju svesti na visi level.
    (su, 4. decembar 2007 14:37)

    # Link komentara

  28. Podatak da su Srbi pri vrhu u broju seksualnih odnosa, a da pritom retko koriste "zastitu", je jos jedan dokaz da je zvanicna "teorija" tzv. "HIV-AID$" pogresna. Bas me zanima kako bi Dr. Robert Gallo i drustvo objasnili da je broj slucajeva side u Srbiji zanemarljivo mali u poredjenju sa (na primer) Juznom Afrikom, iako Srbi uzivaju u seksu i vise od tih crnaca. Uostalom, ko zna koliko ima "zarazenih" u Juznoj Africi, ukoliko ih uopste i ima. Do pre par nedelja su baratali sa cifrom od 40 miliona na svetskom nivou (cak su je i "precizno" navodili na 2 decimale!), da bi preko noci umanjili na 33 miliona.

    Sex sa prezervativom nikada nece biti pravi sex.
    (antiprotivan, 4. decembar 2007 13:04)

    # Link komentara

  29. SLažem se da treba da budu dostupni, pa i besplatni. I zato mi smeta što svugde pored "Jazas" stoji i "Durex". A zbog te propagande su devojke već počele da se žale na jeftine kondome, navodno nisu dovoljno kvalitetni. Prosečan student-omladinac baš i nema pare da daje 150 din za jedno veče sa devojkom samo na gumice. Dovoljno je stvari koje odvraćaju od kondoma, najmanje što treba je i finansijski momenat. Mogli bi drugari iz Jazasa da malo razmisle o tome. Lepo je to što oni na Trgu podele poneki kondom ali meni to više liči na promociju Durexa..
    (Marin, 4. decembar 2007 12:33)

    # Link komentara

  30. sve je to lepo,text je poucan,ali on je jos samo jedan u nizu koji ovih dana mozemo procitati u novinama,na netu,videti na tv,cuti na radiu...onaj koji postuje navedeno iz texta tj, koristiti zastitu,on je koristi,a onaj koji misli da je to nepotrebno,on ce ovaj text preskociti..tako da...kao i mnogi ni ovaj nece imati svrhu...ali moje misljenje je da je text sasvim dobar,i za razliku od mnogih vrlo kreativan...imam 18. god,i jos nisam imala sexualne odnose (mnogi ce se verovatno zacuditi,ali tako je),ali jedno je sigurno,kad budem planirala da ih imam,sigurno cu koristiti zastitu,sto iskreno preporucujem i drugim osobama!pozz
    (E, 3. decembar 2007 17:43)

    # Link komentara